thegoddess skrev 2012-03-15 12:39:16 följande:
Alla barn är ju olika och behöver olika saker. Det är många faktorer som avgör om fs är bra för just ditt barn.
Om jag utgår från mitt barn så är hon oerhört aktiv och vart sen början. Hon vill utforska och lära hela tiden medan andra trivs med att sitta å titta. Vi märkte att hon blev uttråkad hemma och behövde mer stimulans än vad vi kunde hemma. Vi bor dessutom på väldigt liten ort där tex ÖF är öppet bara 1 gång i veckan. Där stortrivs hon.
Vi valde fs vid 12 mån och hon går högst 15 timmar. Hon trivs bra och blir inte ledsen när vi går. Hon sover bra vilket känns som hon är trygg där. Jag hade dock inte velat att hon hade gått heltid för det hade vart för mycket för henne.
Hade hon varit lite lugnare och trivts att kanske leka ensam en stund eller kunnat slappna av i mitt knä till en bok bara så kunde det sett annorlunda ut.
Mitt barn är oerhört social och älskar människor. Han flirtar och charmar vem han än stöter på. Han är busig och kan typ aldrig sitta still. Vi har gått väldigt mycket på babycafé och babysång. Jag trodde att förskolan blir en enkel match för honom, men icke!
Han är mer kramig och mammig än han var innan, han har vaknat mitt i natten och gråtit otröstligt. Han klamrar sig fast vid mig när jag ska lämna på dagis.
Jag är övertygad om att det inte har ett dugg med att göra om de är aktiva eller ej. Att skiljas från sina föräldrar några timmar är en onaturlig process för så små barn och att er dotter inte gråter när ni lämnar kan jag bara gratulera till.