• ulle85

När ska vår son börja förskolan?

Vi fick en son slutet på maj 2011. Är hemma med honom nu och är mammaledig. Har alltid tänkt att han kan börja förskolan i slutet på aug 2012 då är han ca 15mån. Men funderar på om det är för tidigt för honom. Sa till min sambo, kanske är de bättre han får börja efter jul... Hans svar blev, vet inte om våra dagar räcker så långt... Vi tar ut mellan 4-6 dagar i veckan. Annars får vi de inte å gå runt.
    När började ert barn på förskola?

• Svar på tråden När ska vår son börja förskolan?
  • Underbar
    skogsvitter skrev 2012-03-15 11:42:27 följande:
    Men varifrån får hon just 2-årsgränsen? Det finns ingen sådan.
    Det var inte hon som sa den, det var jag. Jag frågade om det stämde för jag har hört det nånstans.
    Men varför läser du så bokstavligt?
    Jag skrev ju att det inte är hugget i sten.

Och jag är av samma tankar som du. Faktum är ju att jag avskyr dagispåfundet. 
  • skogsvitter
    Underbar skrev 2012-03-15 11:50:02 följande:
    Det var inte hon som sa den, det var jag. Jag frågade om det stämde för jag har hört det nånstans.
    Men varför läser du så bokstavligt?
    Jag skrev ju att det inte är hugget i sten.

Och jag är av samma tankar som du. Faktum är ju att jag avskyr dagispåfundet. 
    Därför att det helt enkelt är en väldig skillnad på en 2-åring och en 3-4 åring, du för ju vidare något som inte ens stämmer här och får andra föräldrar att tro att det är superviktigt med förskola vid 2 år! Det är naturligtvis inte alls sant! Nej självklart är det inte hugget i sten, men att öht tala om liknande "behov" för en 2-åring blir helt galet.
  • J1983

Min son född feb 11 började nu i feb 12, dvs, vid 11 månader och 2 veckor. Det har gått bra för honom, han har en bra förskola som vi trivs bra med, stor del av tiden sover han o övrig tid beskriver personalen att han är glad och jämt ute på äventyr o utforskar lokalen. Han är glad när vi hämtar o lämnar. Vi vill dock båda jobba o vill att det ska funka för honom i förskolan så vår inställning påverkar väl en del kan jag tro. Inte så att jag rekomenderar alla att lämna sina barn så tidigt men det kan funka rätt bra också om man känner att man vill göra så. Jag inbillar mig inte att han har det bättre i förskolan än hemma men jag vet att han inte heller lider.

Jag hade inte velat vara hemma så länge som du överväger, hur du ska göra måste du bestämma utifrån vad som blir bra för er familj o er ekonomi osv. 

• Underbar
    skogsvitter skrev 2012-03-15 11:54:35 följande:
    Därför att det helt enkelt är en väldig skillnad på en 2-åring och en 3-4 åring, du för ju vidare något som inte ens stämmer här och får andra föräldrar att tro att det är superviktigt med förskola vid 2 år! Det är naturligtvis inte alls sant! Nej självklart är det inte hugget i sten, men att öht tala om liknande "behov" för en 2-åring blir helt galet.
    Jag skriver bara vad JAG blivit informerad om, jag skriver inte att det SKA vara så.
  • Underbar
    J1983 skrev 2012-03-15 11:59:37 följande:
    Min son född feb 11 började nu i feb 12, dvs, vid 11 månader och 2 veckor. Det har gått bra för honom, han har en bra förskola som vi trivs bra med, stor del av tiden sover han o övrig tid beskriver personalen att han är glad och jämt ute på äventyr o utforskar lokalen. Han är glad när vi hämtar o lämnar. Vi vill dock båda jobba o vill att det ska funka för honom i förskolan så vår inställning påverkar väl en del kan jag tro. Inte så att jag rekomenderar alla att lämna sina barn så tidigt men det kan funka rätt bra också om man känner att man vill göra så. Jag inbillar mig inte att han har det bättre i förskolan än hemma men jag vet att han inte heller lider.

Jag hade inte velat vara hemma så länge som du överväger, hur du ska göra måste du bestämma utifrån vad som blir bra för er familj o er ekonomi osv. 
    Er inställning påverkar nog oerhört mycket.
    Min son känner väl på sig att vi inte är överförtjusta i förskolan. Det är inte så lätt att göra honom trygg med något som vi själva är skeptiska mot.
    Tur är att vi inte behöver ha honom där längre än till semestern. 
  • thegoddess

Alla barn är ju olika och behöver olika saker. Det är många faktorer som avgör om fs är bra för just ditt barn.
    Om jag utgår från mitt barn så är hon oerhört aktiv och vart sen början. Hon vill utforska och lära hela tiden medan andra trivs med att sitta å titta. Vi märkte att hon blev uttråkad hemma och behövde mer stimulans än vad vi kunde hemma. Vi bor dessutom på väldigt liten ort där tex ÖF är öppet bara 1 gång i veckan. Där stortrivs hon.

Vi valde fs vid 12 mån och hon går högst 15 timmar. Hon trivs bra och blir inte ledsen när vi går. Hon sover bra vilket känns som hon är trygg där. Jag hade dock inte velat att hon hade gått heltid för det hade vart för mycket för henne.

Hade hon varit lite lugnare och trivts att kanske leka ensam en stund eller kunnat slappna av i mitt knä till en bok bara så kunde det sett annorlunda ut.

• Underbar
    thegoddess skrev 2012-03-15 12:39:16 följande:
    Alla barn är ju olika och behöver olika saker. Det är många faktorer som avgör om fs är bra för just ditt barn.
    Om jag utgår från mitt barn så är hon oerhört aktiv och vart sen början. Hon vill utforska och lära hela tiden medan andra trivs med att sitta å titta. Vi märkte att hon blev uttråkad hemma och behövde mer stimulans än vad vi kunde hemma. Vi bor dessutom på väldigt liten ort där tex ÖF är öppet bara 1 gång i veckan. Där stortrivs hon.

Vi valde fs vid 12 mån och hon går högst 15 timmar. Hon trivs bra och blir inte ledsen när vi går. Hon sover bra vilket känns som hon är trygg där. Jag hade dock inte velat att hon hade gått heltid för det hade vart för mycket för henne.

Hade hon varit lite lugnare och trivts att kanske leka ensam en stund eller kunnat slappna av i mitt knä till en bok bara så kunde det sett annorlunda ut.
    Mitt barn är oerhört social och älskar människor. Han flirtar och charmar vem han än stöter på. Han är busig och kan typ aldrig sitta still. Vi har gått väldigt mycket på babycafé och babysång. Jag trodde att förskolan blir en enkel match för honom, men icke!
    Han är mer kramig och mammig än han var innan, han har vaknat mitt i natten och gråtit otröstligt. Han klamrar sig fast vid mig när jag ska lämna på dagis.
    Jag är övertygad om att det inte har ett dugg med att göra om de är aktiva eller ej. Att skiljas från sina föräldrar några timmar är en onaturlig process för så små barn och att er dotter inte gråter när ni lämnar kan jag bara gratulera till.
  • thegoddess

Ja helt enkelt trivs hon på sin fs. Hon blir glad och säger jääääj när jag säger vi ska dit. Men givetvis blir hon ju glad när vi hämtar med.
    Många som jag pratat med har sagt att just 1,5 år var dum ålder att skola in då det är nåt utvecklingsfas runt där.
    Vi tänkte väl även att ju längre vi väntar desto svårare blir det med omställning.

• Kick9

Hej! Jag jobbar som förskollärare och anser att barn kan börja på förskola redan vid ett års ålder. Däremot är det bra om barnet inte har alltför långa dagar vid den åldern. Självklart väljer man som förälder när man tycker att barnet ska börja eller när man har behov av barnomsorg. Vårt barn väntas i slutet av maj och kommer att börja i augusti. Det beror på att det är lättare och bättre för barnet att få plats på förskola samtidigt som många förskolor slås samman under sommaren.

• mamman2008

tycker de e för mkt hysteri kring detta med förskola och när barnen ska börja.,., en del föräldrar måste ha barnet/barnen på förskola efter bara 1 år pga jobb eller annan sysselsättning och det tycker många e fel att de e för tidigt och barnen e för små osv, sen är det endel som tycker att typ 2-3 år e en bra ålder och det uppfattas oxå som fel av vissa sen finns de dom som aldrig vill sätta barnen på dagis och de är ju oxå definitivt fel. Så jag tror inte att ni ska haka upp er så mkt på vad vi andra tycker utan låt ert barn börja när ni känner att ni behöver ha dagisplats. Lite trist att behöva fråga andra vad dom tycker då ni ändå som är föräldrar bestämmer detta själv.

Varför ska ni rätta er efter andras åsikt om när ert barn ska börja dagis? gör det ni känner är rätt, behöver ni jobba och har svårt att vara hemma så sätt barnet på dagis. Om ni däremot  kan leva på en lön och vara hemma resten av tiden så låt ert barn vara hemma,,, allt efter vad ni behöver och vad ekonomin kräver.

Själv är jag ensamstående med mina två barn och jag behövde ha dagis plats när båda barnen var 1 år pga att jag var tvungen att få in pengar till att kunna låta mina barn ha tak över huvudet och få mat i magen. Men mycket även för att jag kände att mina barn behövde träffa andra barn och leka av sig på dagarna då jag med ett heltidsjobb inte alltid hade tid att undehålla mina barn 24/7.

Jag tycker ni ska välja detta ifrån er själva, finns egentligen inget rätt eller fel! Se till barnets behov och era egna.

• jennie30
    mamman2008 skrev 2012-04-12 21:07:10 följande:
    tycker de e för mkt hysteri kring detta med förskola och när barnen ska börja.,., en del föräldrar måste ha barnet/barnen på förskola efter bara 1 år pga jobb eller annan sysselsättning och det tycker många e fel att de e för tidigt och barnen e för små osv, sen är det endel som tycker att typ 2-3 år e en bra ålder och det uppfattas oxå som fel av vissa sen finns de dom som aldrig vill sätta barnen på dagis och de är ju oxå definitivt fel. Så jag tror inte att ni ska haka upp er så mkt på vad vi andra tycker utan låt ert barn börja när ni känner att ni behöver ha dagisplats. Lite trist att behöva fråga andra vad dom tycker då ni ändå som är föräldrar bestämmer detta själv.

Varför ska ni rätta er efter andras åsikt om när ert barn ska börja dagis? gör det ni känner är rätt, behöver ni jobba och har svårt att vara hemma så sätt barnet på dagis. Om ni däremot  kan leva på en lön och vara hemma resten av tiden så låt ert barn vara hemma,,, allt efter vad ni behöver och vad ekonomin kräver.

Själv är jag ensamstående med mina två barn och jag behövde ha dagis plats när båda barnen var 1 år pga att jag var tvungen att få in pengar till att kunna låta mina barn ha tak över huvudet och få mat i magen. Men mycket även för att jag kände att mina barn behövde träffa andra barn och leka av sig på dagarna då jag med ett heltidsjobb inte alltid hade tid att undehålla mina barn 24/7.

Jag tycker ni ska välja detta ifrån er själva, finns egentligen inget rätt eller fel! Se till barnets behov och era egna.
  • jenni82

min dotter började på dagis vid ett och ett halvt, hade jag kunnat hade jag haft henne hemma längre.
    men det är väldigt individuellt när de är mogna för dagis

• Natulcien

Om ni har möjlighet så är det naturligtvis bättre för ert barn att få börja efter jul. 15 månader är ju ganska tidigt.
    Men ni får väl räkna på det. Har du ingen uppfattning om hur många dagar ni har kvar?

Vi kommer att ha vår son hemma tills han är 2 år och vi har konsekvent tagit ut mellan 3-5 dagar hela tiden och våra dagar räcker och det blir även en del över.

• Cisslan

Jag är både Förälder och Förskolelärare och jag anser att barn inte borde börja Förskolan förrän de 1,5 år om föräldrarna har möjlighet. Har man inte möjlighet till det så försök ha korta dagar eller var ledig vissa dagar.

• k girl

Min son kommer att vara drygt 2,5 år när han börjar på förskolan. Det blir den åldern av ett par anledningar: den första var att vi avvaktade för att förskolan skulle flytta under våren/sommaren när sonen var 1,5. Vi tyckte att det var onödigt att sätta honom i förskolan på ett ställe i en-två månader för att sedan flytta. Han kändes inte heller mogen för att sättas i förskola.

Sen blev jag gravid och det var lika bra att vara hemma med honom. Plus att vi under hösten förstod att den nya förskolan - ja, det finns bara en kommunal förskola där vi bor - var underdimensionerad och de nu hade 20 barn på 15 platser. Det diskuterades att lösa det genom baracker! Nej tack. Nu har vi fått besked om att vi fått plats på den privata förskolan, vilket känns jättebra.     

Svar på tråden När ska vår son börja förskolan?