• Anonym (mamma)

Kan pappan bara dyka upp som "gubben i lådan" och bestämma?

Min dotter är 7 år. Hon har inte haft kontakt med sin pappa sen hon var ca 1 år. På grund av att han inte velat binda upp sig på ett fast umgängesschema, han ville träffa henne spontant när han kände för det, jag ville, för både min och flickans skull, ha ett fast schema.

Nu har han hört av sig och sagt att han vill träffa henne på lördag. Jag frågade vad hans långsiktiga plan var med henne och han säger att han ska ha henne varannan helg. Jag sa (eftersom jag vet att det inte fungerat med fasta tider förr) att det är ok, men jag vill att vi skriver ett avtal hos familjerätten. Då blev han arg och säger att jag saboterar. Och sedan la han på luren.

Jag tycker att det är självklart att barnets behov av trygghet och att veta vad som väntar är rätt. Detta löser vi bäst hos familjerätten (då våra egna uppgörelser tidigare alltid brytits från hans sida). Har jag rätt eller kan detta ligga mig till last i en eventuell konflikt?

• Svar på tråden Kan pappan bara dyka upp som "gubben i lådan" och bestämma?
  • Anonym

Vad är problemet med att dottern får träffa sin pappa någon eller några gånger innan ett avtal skrivs? Du kan säga till dottern att pappa vill träffa henne och att du vill att hon ska träffa han. Varför ska det vara så jäkla svårt att bara låta barnets bästa komma först?

• Kevin och Englahs Mamma

Det är inte bra med hattande fram och tillbaka hur som helst för ett barn. Han borde ju förstå tycker man att det bästa är ett sorts schema så även lilltjejen vet när hon ska iväg.
    Och dessutom att hon inte kan vara där heldagar från början. Jag menar dom har ju inte träffats sen hon va 1 år om jag förstått det rätt..

Självklart ska du kontakta familjerätten.
    Lycka till!  

• Mariohn
    Anonym skrev 2012-03-15 09:28:26 följande:
    Vad är problemet med att dottern får träffa sin pappa någon eller några gånger innan ett avtal skrivs? Du kan säga till dottern att pappa vill träffa henne och att du vill att hon ska träffa han. Varför ska det vara så jäkla svårt att bara låta barnets bästa komma först?
    Det kanske inte ligger i ett barns bästa intresse att träffa någon som kommer att överge det igen och det är väl det ts vill försäkra sig om att hon inte tillåter?
  • Anonym (mamma)
    Mariohn skrev 2012-03-15 10:06:18 följande:
    Det kanske inte ligger i ett barns bästa intresse att träffa någon som kommer att överge det igen och det är väl det ts vill försäkra sig om att hon inte tillåter?

Exakt! Det var nämligen så vi höll på tills hon var drygt ett år, då sa jag stopp för strulet.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-03-15 10:35:36 följande:
    Exakt! Det var nämligen så vi höll på tills hon var drygt ett år, då sa jag stopp för strulet.
    Hur tänker du att du ska kunna gardera dottern mot det? Oavsett avtal så kommer du aldrig att kunna tvinga honom till umgänge han inte vill ha. Det enda som händer med ett avtal är att du blir skyldig att se till att kunna lämna över barnet när han ska ha umgänge. Han kan strunta i att komma. Så vad leder avtalet till? Jo, ännu större otrygghet för dig och dottern eftersom du blir fortsatt bunden att hålla det men inte han!
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-03-15 10:41:06 följande:
    Hur tänker du att du ska kunna gardera dottern mot det? Oavsett avtal så kommer du aldrig att kunna tvinga honom till umgänge han inte vill ha. Det enda som händer med ett avtal är att du blir skyldig att se till att kunna lämna över barnet när han ska ha umgänge. Han kan strunta i att komma. Så vad leder avtalet till? Jo, ännu större otrygghet för dig och dottern eftersom du blir fortsatt bunden att hålla det men inte han!
    Hon kanske ville se exakt hur allvarlig han är med att vilja träffa henne regelbundet? Ett självklart tecken vore ju att han åtminstone engagerade sig SÅ mycket. 
  • Anonym
    Mariohn skrev 2012-03-15 10:42:53 följande:
    Hon kanske ville se exakt hur allvarlig han är med att vilja träffa henne regelbundet? Ett självklart tecken vore ju att han åtminstone engagerade sig SÅ mycket. 
    Det spelar ingen roll faktiskt. Att ts nekar kan han tyvärr komma långt med, om han väljer att stämma henne. Sen får hon inte hindra umgänge. Att han ska få träffa barnet är väl självklart? Men om det ska fortsätta på regelbunden basis så kan det vara bra att skriva ett avtal.
  • Anonym (mamma)

Vad finns det att stämma mig på? Jag är väldigt tydlig med att han visst får träffa henne, MEN pga allt strul som varit tidigare vill jag ha ett avtal att hänvisa till, för att slippa diskussioner etc. Jag hindrar inte umgänge. Det är han som inte vill gå till familjerätten (troligen för att han då måste bestämma fasta tider och han vill komma och gå och träffa henne på sina egna villkor.)

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-03-15 10:56:28 följande:
    Vad finns det att stämma mig på? Jag är väldigt tydlig med att han visst får träffa henne, MEN pga allt strul som varit tidigare vill jag ha ett avtal att hänvisa till, för att slippa diskussioner etc. Jag hindrar inte umgänge. Det är han som inte vill gå till familjerätten (troligen för att han då måste bestämma fasta tider och han vill komma och gå och träffa henne på sina egna villkor.)
    Stämma för att få umgänge, vårdnad, boende. Det skulle inte vara sista gången det hände.
  • Anonym (mamma)

Haha, jo, visst...  
    Gemensam vårdnad har vi redan.
    Boende lär han aldrig få. Inte en chans att en tingsrätt flyttar flickan till en okänd människa, ny kommun, ny skola etc när hon redan bor i en fungerande familj med mycket kärlek och trygghet.

Umgänge får han så gärna om vi gör en plan för det och skriver ett avtal,

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2012-03-15 11:09:31 följande:
     Haha, jo, visst...  
    Gemensam vårdnad har vi redan.
    Boende lär han aldrig få. Inte en chans att en tingsrätt flyttar flickan till en okänd människa, ny kommun, ny skola etc när hon redan bor i en fungerande familj med mycket kärlek och trygghet.

Umgänge får han så gärna om vi gör en plan för det och skriver ett avtal,
    Men du säger att det strulade i ett år, och sen satte du stopp för det. Det kan inte vara så att han har förändrats på dessa sex år? Att han faktiskt vill ha ett fungerande umgänge med sin dotter och nu är redo/mogen att ha det, om han får chansen? Eller har jag missuppfattat och det har strulat flera gånger även efter det att er dotter var ett?
  • Essien
    Anonym skrev 2012-03-15 10:49:32 följande:
    Det spelar ingen roll faktiskt. Att ts nekar kan han tyvärr komma långt med, om han väljer att stämma henne. Sen får hon inte hindra umgänge. Att han ska få träffa barnet är väl självklart? Men om det ska fortsätta på regelbunden basis så kan det vara bra att skriva ett avtal.

fast. hur troligt verkar det att han lägger ner ansträngningen och stämmer henne, när han inte ens orkar gå till fr?
  • Essien
    BioBonus skrev 2012-03-15 11:43:30 följande:
    Men du säger att det strulade i ett år, och sen satte du stopp för det. Det kan inte vara så att han har förändrats på dessa sex år? Att han faktiskt vill ha ett fungerande umgänge med sin dotter och nu är redo/mogen att ha det, om han får chansen? Eller har jag missuppfattat och det har strulat flera gånger även efter det att er dotter var ett?

har han mognat borde han väl vaara med på att göra ett ordentligt schema för DOTTERNS skull? att han blir vresig och lägger på i örat på ts gör ju att man misstänker motsatsen.
  • Anonym (E)
    Anonym skrev 2012-03-15 11:04:30 följande:
    Stämma för att få umgänge, vårdnad, boende. Det skulle inte vara sista gången det hände.
    han har inte träffat barnet på 6 hela år. Hur troligt är det att rätten tvingar barnet att bo hos en för henne helt okänd människa för att mamman vill skriva ett avtal genom familjerätten innan de träffas...

Visst kan han få til umgänge genom tingsrätten... Men knappast mer umgänge än de mamman faktiskt vill gå till familjerätten och skriva avtal om... 
  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2012-03-15 12:04:35 följande:
    han har inte träffat barnet på 6 hela år. Hur troligt är det att rätten tvingar barnet att bo hos en för henne helt okänd människa för att mamman vill skriva ett avtal genom familjerätten innan de träffas...

Visst kan han få til umgänge genom tingsrätten... Men knappast mer umgänge än de mamman faktiskt vill gå till familjerätten och skriva avtal om... 

plus att tingsrätten knappast lär döma till "umgänge utan regelbundenhet där pppan ska kunna titta in för ett hej när han vill, helt utan krav på samarbete med mamman"...
Svar på tråden Kan pappan bara dyka upp som "gubben i lådan" och bestämma?