• Stjärnfall76

Tips från lärare önskas, vet inte vad jag ska göra

Nu var det likadant igen. Utvsamtal i måndags och det mesta är bra, men inte vissa saker. Sedan får vi inte mer hjälp. Men måste fråga om extramaterial som sällan kommer. Känner att varför säga till mig, när man inte ger någon plan, JAG har ju ingen aning. Förra gången var det logiskt tänkande, mönster, skriva berättelser. Inget kom i läxa så hen kunde öva mer, tills det gick bra, så vi bestämde oss för att köpa material till detta, dyrt!

Nu hade hen klarat de målen, men ett problem han haft hela tiden, som kvarstod, är att hen har svårt att lyssna på instruktioner. jag får för mig att hen bara lyssnar på hälften och sedan känner att hen kan det. Då blir de ju ofta fel.

Så min fråga är, hur tränar man på instruktioner. Både skriftliga och muntliga. Hen är duktig annars, läser bra, och verkar ha läsförståelsen....

Läraren gick på i 5 minuter med olika exempel. Men ingen plan för mig, vad JAG skulle kunna göra för att hjälpa. Kände mig faktiskt riktigt ledsen efteråt. Särskilt när hen klarat alla mål för sin åk som de har gått igenom.      

• Svar på tråden Tips från lärare önskas, vet inte vad jag ska göra
  • Diablo

Nu är jag inte lärare, men jag har arbetat som resurs vid en skola. Men varför inte låta honom upprepa vad ni sagt för att se att han har tagit till sig instruktionerna. Ibland måste man dela upp instruktionerna i olika delar gör A först innan du forstätter med B. Men att han får upreppa brukar fungera ganska bra. Kör med det själv då jag är dyslektiker och har liknande problem själv!

Har man tur behöver man inget vett!
  • mirakelasta

Läsa enkla recept, legoritningar, instruktionerna i skolböckerna. Fast enligt mig som är lärare så är många gånger instruktioner i läroböcker dåliga.

Yngre elever kan behöva tränas på vad det innebär att arbeta i en arbetsbok eller på en stencil. För dem är det inte allttid självklart.

• TomMon

Håller med om recept och legoritningar. Kul saker som inte får det att kännas som extraläxa. Modellbilar och modellplan, beroende på ålder.

• pluttskrutt

En av mina kollegor gjorde origami (alltså vika djur mm i papper) med sina elever just för att få dem att bli bättre på att följa instruktioner. Det var på gymnasiet. Jag vet inte hur gammal din son är men det finns ju enklare figurer i origami också.

• Flickan och kråkan

Fick ni någon mer information om sammanhanget. Att barn kan ha svårt med instruktioner kan ha många olika orsaker. En del barn har svårt med instruktioner i flera led och där det är många instruktioner i samma instruktion så att säga - väldigt vanligt. En del har svårt att ta till sig instruktioner skriftligt, andra behöver just skriftligt stöd till muntliga instruktioner. Andra barn har antennerna ute kring allt annat - vad kompisar gör etc. Och andra barn har helt enkelt lite bråttom. Är det någon skillnad mellan muntliga och skriftliga instruktioner? Beror det på vilken tid på dagen det är (morgon/eftermiddag) etc. Om hen har bråttom så brukar just skriftliga instruktioner vara bra. Upppunktade med en sak i taget (som recept ofta): 1) Gör A 2) Gör B. Det kommer inte en massa uppgifter i en och samma instruktion. Det har många barn svårt att sortera bland.....även stora barn. Jag jobbar med tonåringar .

När jag läser TS igen så verkar det som om det huvudsakligen handlar om muntliga instruktioner. Det låter som din son/dotter helt enkelt behöver en skriftlig instruktion som stöd. Det är inte alls ovanligt. Be läraren att hen får det.

• Tuffen

Som lärare får man ju ge instruktioner på många olika sätt. Man får säga dem, repetera dem, skriva dem på tavlan, skriva i elevernas arbetsböcker osv. Om jag har gjort allt detta och en elev ändå frågar så brukar jag inte titta på eleven, bara peka på tavlan. Eleven följer handen. Därefter inget. Många elever frågar ju av ren lathet. De vet egentligen att instruktionen finns där, men orkar inte läsa. Att då ge dem instruktionen muntligt igen är kontraproduktivt eftersom de då även nästa gång frågar mig utan att själva kolla på tavlan först. Att en elev frågar är väl ok, men tänk er vad det stör arbetsron om 10 eller 15 frågar samma sak om och om igen? Om en elev kräver en ny instruktion trots att jag redan givit det på flera olika sätt OCH det finns att läsa på tavlan, då undviker jag ögonkontakt med eleven för att inte uppmuntra beteendet. Det funkar faktiskt. Om jag däremot ger ögonkontakt OCH en ny instruktion, då uppmuntrar jag ju eleven att även nästa gång vara lat och inte söka svaret själv i boken eller på tavlan. Jag ger positiv feedback trots att jag i det läget inte borde. Något för ts barns lärare att tänka på, tror jag. 

• canmamma

Skriv ett e-mail eller lägg en lapp i väskan till läraren och fråga hur de jobbar med att förbättra situationen. Vilka strategier eller hjälpmedel som funkar och vilka som inte funkar. Fråga hur ni kan stötta detta hemma och ifall läraren vill träffas igen och diskutera och utvärdera och utbyta erfarenheter.  Jag skulle inte ha nöjt mig med att bli informerad om att de har ett problem i skolan flera gånger utan att också vilja se att de aktivt jobbar med det.

Tja, det förstås, om de bara tycker att ditt barn är lite omoget på just ett område, men tror att hen ska fixa det på egen hand med tiden så skulle det nog kunna vara ok. De har noterat och håller et öga på det, men är inte oroliga.

• Stjärnfall76

Tack för alla svar.

canmamma skrev 2012-03-16 16:33:33 följande:
    Skriv ett e-mail eller lägg en lapp i väskan till läraren och fråga hur de jobbar med att förbättra situationen. Vilka strategier eller hjälpmedel som funkar och vilka som inte funkar. Fråga hur ni kan stötta detta hemma och ifall läraren vill träffas igen och diskutera och utvärdera och utbyta erfarenheter.  Jag skulle inte ha nöjt mig med att bli informerad om att de har ett problem i skolan flera gånger utan att också vilja se att de aktivt jobbar med det.

Tja, det förstås, om de bara tycker att ditt barn är lite omoget på just ett område, men tror att hen ska fixa det på egen hand med tiden så skulle det nog kunna vara ok. De har noterat och håller et öga på det, men är inte oroliga.

Jag tolkade det som att de var oroliga för att hen inte skulle fixa nationella provet nu i trean pga detta. Kunskapsmässigt så skulle det inte vara några problem, men just att hen inte koncentrarar sig på instruktionerna.

Vi fick lite extramaterial och jag upplever att hen blir otålig när det inte fungerar och hen inte fattar direkt vad hen ska göra.....

Jag ska göra så, maila för att det var problem med extramaterialet. hen frågade hela tiden. ibland upplevde jag det som att när man inte förklarade utan bara upprepade frågan och delade upp den så fixade hen det.....

Och fråga om åtgärdsplan så snart som möjligt. Känns ju jättetrådkigt om hen missar på nationella provet när han har kunskapen på själva sakerna, för det är jag säker på att han har. På den biten ligger han nog över, i alla fall på det jag sett av proven..... men att han ska missa för att hen inte läser/  förstår  instruktionerna ordentligt.....      

• Stjärnfall76

vanliga instruktioner hemma i vardagen är inga problem, typ gå och handla det och det, lägg in dina kläder, duka, gör dina läxor osv. det är inga bekymmer. Det är heller sällan bekymmer med läxorna, utan dem brukar han klara själv.....

• Flickan och kråkan
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-17 15:23:36 följande:
    Tack för alla svar.

Jag tolkade det som att de var oroliga för att hen inte skulle fixa nationella provet nu i trean pga detta. Kunskapsmässigt så skulle det inte vara några problem, men just att hen inte koncentrarar sig på instruktionerna.

Vi fick lite extramaterial och jag upplever att hen blir otålig när det inte fungerar och hen inte fattar direkt vad hen ska göra.....

Jag ska göra så, maila för att det var problem med extramaterialet. hen frågade hela tiden. ibland upplevde jag det som att när man inte förklarade utan bara upprepade frågan och delade upp den så fixade hen det.....

Och fråga om åtgärdsplan så snart som möjligt. Känns ju jättetrådkigt om hen missar på nationella provet när han har kunskapen på själva sakerna, för det är jag säker på att han har. På den biten ligger han nog över, i alla fall på det jag sett av proven..... men att han ska missa för att hen inte läser/  förstår  instruktionerna ordentligt.....      

Av det du skriver i detta inlägg så är det ju läsförståelsen som hen fastnar på. Två spontana tankar:

Är det någon skillnad på om hen läser instruktionen högt eller tyst för sig själv? Det är inte ovanligt att barn som är audiativa förstå bra när de läser högt, men inte när de läser tyst.   

Ett bra sätt att arbeta med all form av läsning är att återberätta/återupprepa. Om du inte redan provat, så be hen berätta vad hen ska göra istället för att du upprepar frågan. Låt din son/dotter läsa hela eller en del av instruktionen och be hen berätta för dig vad hen ska göra/hittills förstått att hen ska göra. Det gör inget att hen inte förstått allt. Du får en bra bild av vad hen förstått av instruktionen och kan hjälpa hen vidare med resten genom att exempelvis ställa följdfrågor. Ställ även varförfrågor som "Vad tror du menas med det?" till det hen återberättar. Om hen t.ex. sägar att hen ska...... . Förvissa dig om att hen vet vad som verkligen menas med det.
  • Kajee

Jag är lärare och förutom de goda råd som du har fått så tänker jag så här:
    Kan det vara så att det är något som läraren anser att de ska arbeta med i skolan bara. Att det inte är nödvändigt att ni gör det även hemma? Även om det bara är tänkt att barnet ska arbeta med det i skolan så ska skolan upplysa föräldrarna om vad man arbetar med. Det är inte meningen att man ska lägga (huvud)ansvar för kunskapsinhämtandet på föräldrarna och egentligen får man bara föreslå saker som föräldrarna kan hjälpa till med, inte kräva något av föräldrarna.
    Läraren lär knappast lägga upp en "plan" för hur du ska arbeta med ditt barn hemma, men kanske kan lämna förslag på aktiviteter som hjälper ditt barn att träna på det här.  
    Varje elev har rätt att få ett utvecklingssamtal per termin, men om du känner dig osäker så be om ett möte till. 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Stjärnfall76
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-17 15:51:06 följande:

Av det du skriver i detta inlägg så är det ju läsförståelsen som hen fastnar på. Två spontana tankar:

Är det någon skillnad på om hen läser instruktionen högt eller tyst för sig själv? Det är inte ovanligt att barn som är audiativa förstå bra när de läser högt, men inte när de läser tyst.   

Ett bra sätt att arbeta med all form av läsning är att återberätta/återupprepa. Om du inte redan provat, så be hen berätta vad hen ska göra istället för att du upprepar frågan. Låt din son/dotter läsa hela eller en del av instruktionen och be hen berätta för dig vad hen ska göra/hittills förstått att hen ska göra. Det gör inget att hen inte förstått allt. Du får en bra bild av vad hen förstått av instruktionen och kan hjälpa hen vidare med resten genom att exempelvis ställa följdfrågor. Ställ även varförfrågor som "Vad tror du menas med det?" till det hen återberättar. Om hen t.ex. sägar att hen ska...... . Förvissa dig om att hen vet vad som verkligen menas med det.

Det har jag inte tänkt på ... ska testa det.  Tack
  • Stjärnfall76
    Kajee skrev 2012-03-17 16:02:45 följande:
    Jag är lärare och förutom de goda råd som du har fått så tänker jag så här:
    Kan det vara så att det är något som läraren anser att de ska arbeta med i skolan bara. Att det inte är nödvändigt att ni gör det även hemma? Även om det bara är tänkt att barnet ska arbeta med det i skolan så ska skolan upplysa föräldrarna om vad man arbetar med. Det är inte meningen att man ska lägga (huvud)ansvar för kunskapsinhämtandet på föräldrarna och egentligen får man bara föreslå saker som föräldrarna kan hjälpa till med, inte kräva något av föräldrarna.
    Läraren lär knappast lägga upp en "plan" för hur du ska arbeta med ditt barn hemma, men kanske kan lämna förslag på aktiviteter som hjälper ditt barn att träna på det här.  
    Varje elev har rätt att få ett utvecklingssamtal per termin, men om du känner dig osäker så be om ett möte till. 

Jag vet inte... det var ju ett av målen att kunna avläsa en busstidtabell tex. och om det är ett mål och han inte klarar det i skolan, så vill jag ju veta det i god tid, och att han får med material så att han klarar målen. det känns ju idiotiskt att han ska ha läxor bara 30 min/veckan och sedan inte klarar målen.... Det finns ju liksom massor av tid extra med mer läxor om det inte hinns i skolan, så att han får klara alla sina mål.....

Jag förstår att läraren inte kan planera för mig med, de har säkert fullt upp som lärare har idag.... men det får gärna komma hem saker som han inte klarat i skolan....

Tack för tipsen     
  • cloudberry79

Jag håller med om att det förmodligen är sådant som de kommer titta extra mycket på under den kommande tiden, som information till er, men inget krav om att ni måste jobba med det hemma. Ett roligt sätt att träna instruktioner är att du tar en valfri bild (gärna olika typer av bilder, tex naturbilder, porträtt, abstrakta bilder etc) och beskriver bilden muntligt till ditt barn och så får han rita det du beskriver. En annan variant är att du skriver ner vad en bild föreställer och så får han rita efter din skriftliga instruktion. Fundera sedan vad som funkar bäst. Muntlig eller skriftlig instruktion eller kanske en kombination av båda? Jag har haft elever som har behövt båda typerna vid varje moment, dessutom behöver många få instruktionen både detaljerad och komprimerad.

Sur, grinig och på smällen.
  • Stjärnfall76
    cloudberry79 skrev 2012-03-18 20:23:50 följande:
    Jag håller med om att det förmodligen är sådant som de kommer titta extra mycket på under den kommande tiden, som information till er, men inget krav om att ni måste jobba med det hemma. Ett roligt sätt att träna instruktioner är att du tar en valfri bild (gärna olika typer av bilder, tex naturbilder, porträtt, abstrakta bilder etc) och beskriver bilden muntligt till ditt barn och så får han rita det du beskriver. En annan variant är att du skriver ner vad en bild föreställer och så får han rita efter din skriftliga instruktion. Fundera sedan vad som funkar bäst. Muntlig eller skriftlig instruktion eller kanske en kombination av båda? Jag har haft elever som har behövt båda typerna vid varje moment, dessutom behöver många få instruktionen både detaljerad och komprimerad.

det ska jag testa. Det var faktiskt en jättebra idé. Då ser man ju hur många instruktioner han kan ta "på en gång" sas. Det ska vi testa i helgen.
  • Tuffen

Det kan ju vara en fråga om dåligt ordförråd, också. Om han t ex ska beskriva en bild efter en viss instruktion så kanske inte ordförrådet räcker till för att göra det. 

Svar på tråden Tips från lärare önskas, vet inte vad jag ska göra