När är det okej att göra omoraliska saker
När tycker du egentligen det är okej att göra omoraliska saker?
Vad brukar du göra för omoraliska saker?
När tycker du egentligen det är okej att göra omoraliska saker?
Vad brukar du göra för omoraliska saker?
Vem bestämmer vad som är moraliskt? Jag gör massor av saker som andra tycker är omoraliskt. Jag skulle dock inte göra saker jag själv anser är omoraliska/oetiska annat än i nödfall.
Jag utgår från min egen moral, men det är rätt praktiskt att den i stora delar råkar sammanfalla med rådande lagstiftning.
Jag kan tänka mig situationer när det är värt det att betala böter eller t.o.m. sitta i fängelse en tid om det innebär att man kan freda sin familj från vidare kränkningar. Jag hoppas att jag aldrig hamnar i ett läge där jag finner sådana handlingar nödvändiga.
När summan av nyttan blir större av att jag gör något omoraliskt.
Jag kan till exempel tycka att det är OK att ljuga för någon om mindre saker, om det räddar någons dag. Och jag tycker nog att det är OK att döda en ond människa för att skydda många goda människor.
Om jag tycker handlingarna är ok att göra så går de uppenbarligen inte emot min moral så svaret blir "Aldrig". Nu kanske TS iofs åsyftade någon form av allmänmoral eller så...
Jag bryr mig inte om moral. Jag tycker man kan sno lite lösgodis och knulla gifta män.
Inget svar passade,
Det finns tillfällen då det kan vara ok att bryta mot sin moral (alt1)
Jag tycker att man kan bryta mot sin moral även om det inte rör sig om ett "absolut undantagsfall" om handlingen inte orsakar något stort lidande (alt2)
Lagar gäller absolut även i nödsituationer, men de kan behöva modifieras (alt3)
Jag bryr mig om moral (alt4)
Att knulla en långfredag är omoraliskt
Det beror ju på vad du menar med omoraliska, finns ju såna man aldrig ska göra och andra som man lätt kan göra jämnt utan att jag kan se något problem med det
Alltså... omoraliska saker? Jag tycker att det är omoraliskt att äta upp barnens lördagsgodis men jag kan tänka mig att göra det om jag är jävligt sugen och tror att jag kommer att kunna köpa nytt innan de märker det. Jag tycker att det är omoraliskt att ta pengar i min mans plånbok utan att fråga, men skulle kunna göra det om jag t.ex. får skämmas väldigt mycket på jobbet om jag inte har den där slanten till insamlingskassan just idag. Jag tycker att det är omoraliskt att döda andra människor, men jag skulle i vart fall teoretiskt kunna tänka mig att döda i självförsvar.
Alla gör omoraliska saker hela tiden, inklusive jag, men det blir ju inte rätt för det.
Definiera "moral", och utgår frågan från någon slags allmän moral som alla "borde känna till" eller är det öppet för egen tolkning?