• Lyckomamman

Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??

Hej, behöver input från från er föräldrar med barn i förskoleklass

Dottern började i förskoleklass i höstas. Vi har tydligt märkt att hon är understimulerad och vantrivs. Tycker det är tråkigt.

Vid besök i skolan verkar det som att barnen lämnas själva i stor utsträckning, de har välja stund/eget arbete större delen av dagen. Tycks som om det betyder att de leker, springer runt i korridorerna, bygger lego eller ritar för det mesta, ibland pysselstund.

vi trodde verkligen att förskoleklass innebar ett större pedagogiskt innehåll, dvs där man under strukturerade former introducerade barnen till att börja läsa/skriva/räkna mm mm.

Hur fungerar det i era barns skolor, är förskoleklassen ett "lekis"?

Som det är nu gick hon från en förskola (dagis) med underbar, engagerad personal som mycket medvetet jobbade med att barnen skulle utvecklas och lära sig. 

• Svar på tråden Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??
  • Mrs Green

I min dotters F-klass har de sex "arbetspass" i veckan. Det är fyra pass med svenska då de skriver/ritar något i en bok (med olika teman varje vecka) och då jobbar de ju på sin egen nivå, allt från att rita en bild och med lite hjälp skriva ett ord som beskriver vad det föreställer, till att skriva en hel berättelse. Lika så när de jobbar med bokstäver, en del lär sig hitta veckans bokstav i en tidning, andra tränar på att skriva bokstaven med gemener och versaler och de som kan det skriver ord och meningar som innehåller bokstaven.

Två pass i veckan är matematik då de t.ex. håller på med mönster, mått och vikt, taluppfattning (större och mindre) osv. De har inga läroböcker varken i matte eller svenska.

En dag i veckan är det utflykt, och en dag är det skapande aktiviteter. Men även då ingår det ju "lärande". Det är också högläsning varje dag, och på samlingen pratar man ju om t.ex. klockan, datum osv. De har också temaarbeten ibland med tvärgrupper från alla årskurser, då lär de sig ju massor av de äldre barnen!

Gymnastik, musik och bild har de på fritidstid, eftersom alla barn ändå går på fritids, så de behöver inte ta det från "förskoleklasstiden".

• Tuffen
    Punkster skrev 2012-03-14 18:25:18 följande:
    Ursäkta att jag går lite off topic, men du tycker alltså att fritids (eller "frita") enbart innebär ostrukturerad och oplanerad verksamhet där barnen bara springer runt och gör vad dom vill?

Där nervärderades jag som fritidspedagog från någon med lärarexamen till någon sorts lekfröken... Obestämd 
    Det är väl för att fritids dessvärre ser ut just så på många håll. :(
  • Punkster
    Tuffen skrev 2012-03-14 22:10:30 följande:
    Det är väl för att fritids dessvärre ser ut just så på många håll. :(
    Det är jag väl medveten om. Det jag inte gillar är att dra hela fritids som verksamhet över en kam och tro att det är så illa i allmänhet. Det låter i mina öron precis lika illa som att påstå att alla invandrare utan undantag är lata, tjuvaktiga, osv.
    Vissa kommuner, huvudmän och skolor har valt att satsa på fritids, vilket syns i verksamheten. På andra ställen får fritids överleva på smulorna som blir över från skolans redan magra bord, och det syns såklart också i verksamheten. 

Men som sagt, det minsta man som förälder kan begära är att lagar och styrdokument följs, och det gör de knappast om barnen "bara får springa runt och inte gör någonting".  

TS/Lyckomamman: Jag tycker du borde ta upp detta med ditt barns lärare. Det är väl snart dags för utvecklingssamtal? Ett ypperligt tillfälle.  
  • Lyckomamman

Självklart kommer jag att ta upp dessa saker på utvecklingssamtalet, men är klart att vi redan nu funderar på hur denna skola kommer att fungera för vår dotter även i förlängningen.

Punkster: Läser man läroplanen så inser man ganska snabbt att allt är så vagt hållet att det lämnar väldigt stort tolknings och handlingsutrymme för den enskilda skolan. 

Gällande dotterns skola:  De gånger vi ställt frågor om varför de valt att organisera verksamheten på det ena eller andra sättet så har de inte kunnat svara. Ställer vi frågor om pedagogin så blir svaret att "det har vi inte tänkt på". Bildnings/utbildningskravet tycks väldigt många kommuner ha glömt, numera jobbar de efter ett budgetuppdrag, dvs bedriva skola med minsta möjliga medel, det är det som styr verksamheten, inte lagar, läroplaner eller barnens behov.

Nu ska vi lusläsa de lokala kursplanerna för årskurs 1-3 och ställa konkreta frågor om hur de kommer att möta dotterns behov.

Tillbringade dagen i skolan (ska dit även imorgon) och blev så ledsen, det är ännu värre än vi kunnat föreställa oss.      

• Mossagti

Selmas första skola var under all kritik. Det de skulle öva på var att gå växelvis med fötterna i trappan, att lära sig klä på dig själva och att lära sig känna igen bokstäverna. Personalen var otroligt oengagerad.

Videon, TV och dator (youtube) gick varma. Scooby Doo, skräpprogram från Cartoon network och annat hon aldrig sett tidigare. Ju längre terminen gick desto mer frustrerad blev hon och i ettan gick det inte längre. Vi bytte skola en månad innan påsklovet ungefär. Två dagar innan hon skulle sluta frågade en fritidsfröken var hennes lapp om ledighet under påsken var. Ja, hon slutar ju på fredag så det känns lite onödigt att lämna in den eftersom hon inte går här längre, svarade jag...

Dagen efter frågar hennes mentor samma sak. Ingen koll på nånting.

Nu har vi en skola med engagerad personal och vi har inga frustrerade barn längre.

• buggi
    Kommandomamman skrev 2012-03-15 18:01:21 följande:
    Selmas första skola var under all kritik. Det de skulle öva på var att gå växelvis med fötterna i trappan, att lära sig klä på dig själva och att lära sig känna igen bokstäverna. Personalen var otroligt oengagerad.

Videon, TV och dator (youtube) gick varma. Scooby Doo, skräpprogram från Cartoon network och annat hon aldrig sett tidigare. Ju längre terminen gick desto mer frustrerad blev hon och i ettan gick det inte längre. Vi bytte skola en månad innan påsklovet ungefär. Två dagar innan hon skulle sluta frågade en fritidsfröken var hennes lapp om ledighet under påsken var. Ja, hon slutar ju på fredag så det känns lite onödigt att lämna in den eftersom hon inte går här längre, svarade jag...

Dagen efter frågar hennes mentor samma sak. Ingen koll på nånting.

Nu har vi en skola med engagerad personal och vi har inga frustrerade barn längre.
    Tittade de på cartoon network i skolan? Det är ju nästan komiskt dåligt!!!
  • Lady Namárië

Vår f-klass har en bra blandning av organiserad skolverksamhet och lek. De har svenska, engelska, NTA, skrivträning på dator, musik, gymnastik, utflykt och temaarbeten tillsammans med äldre elever. De arbetar mycket med Bornholmsmodellen och har "livsviktigt" på schemat. Efter vad jag har hört är årets f-klass en ovanligt homogen och "lättarbetad" grupp, så det är möjligt att de helt enkelt har kunnat hoppa förbi det där första stadiet med träning i socialt samspel.

Fritidsverksamheten är lite mer laid back, men de har ett strukturerat tema varje vecka med aktiviteter som ingår i detta.

So say we all
  • Lyckomamman
    Lady Namárië skrev 2012-03-19 12:51:43 följande:
    Vår f-klass har en bra blandning av organiserad skolverksamhet och lek. De har svenska, engelska, NTA, skrivträning på dator, musik, gymnastik, utflykt och temaarbeten tillsammans med äldre elever. De arbetar mycket med Bornholmsmodellen och har "livsviktigt" på schemat. Efter vad jag har hört är årets f-klass en ovanligt homogen och "lättarbetad" grupp, så det är möjligt att de helt enkelt har kunnat hoppa förbi det där första stadiet med träning i socialt samspel.

Fritidsverksamheten är lite mer laid back, men de har ett strukturerat tema varje vecka med aktiviteter som ingår i detta.
    Det låter för bra för att vara sant i er f-klass!

Jag var som sagt med i skolan två dagar förra veckan och ska dit igen med dottern imorgon. Vill kunna få en ordentlig bild av hur det är innan vi har möte med läraren nästa vecka.

Som det ser ut planerar vi att försöka få dottern flyttad till 1 klass på studs, där hon också har mest kompisar. vi har läst igenom de lokala kursplanerna och dottern ligger på en nivå mellan 2- och 3 klass såväl kunskapsmässigt som socialt.

Vi kommer också ha ett möte för läraren i 1-3, för att få information om hur de ska möta dotterns behov framöver.

Vinner vi inget gehör kanske vi måste överväga byte av skola, något vi helst vill undvika.          
  • Lady Namárië
    Lyckomamman skrev 2012-03-19 23:16:35 följande:
    Det låter för bra för att vara sant i er f-klass!

Ja, jag vet. Vi är hittills otroligt nöjda med vårt skolval trots att det innebär långa resor och att sexåringen inte hamnade i samma klass som sina vänner från förskolan. Och jag är ju som sagt medveten om att de har exceptionella förutsättningar i form av en liten grupp som fungerade ovanligt bra redan från första början.

Hur många barn går det i din dotters f-klass? Hur många pedagoger har de? Jag är lärare själv och jag förstår att det är en utmaning att hålla pedagogisk verksamhet om man är väldigt få vuxna i en spretig grupp på 35 sexåringar. Om det är en del av problemet är det toppen att ni som föräldrar ifrågasätter situationen inför rektor och skolpolitiker.

Oavsett hur stor gruppen är bör även f-klassen ha någon form av organiserat schema och klara av att möta eleverna på deras individuella nivå.
    So say we all
  • Lyckomamman

Gruppen ÄR väldigt spretig, men de är å andra sidan bara 10 stycken i klassen, med en lärare. Anser bestämt att i en så liten grupp borde läraren kunna möta varje barn på deras individuella nivå. Då jag pratat med läraren har hen sagt att Jo, er dotter behöver betydligt större utmaningar. Som förälder undrar jag förstås varför läraren nöjer sig med konstatera detta utan att då ge henne den stimulans hon behöver. 

Eftersom vi valde en annan skola än den som låg närmast vår bostad så skjutsar vi redan dottern  nästan 2 mil till skolan (inom samma kommun dock).

Känner vi att det enda alternativet till nuvarande situation blir ett skolbyte till hösten så kanske vi måste börja skjutsa till grannkommunen 4 mil bort. Förhoppningsvis kan då maken lämna henne på väg till sitt jobb.

Får jag fråga om ni valde en friskola eller kommunal?

Vi har tittat på ett par friskolor i grannkommunen som alternativ men de tar bara emot elever från 4 årskurs och över.             

• Tygtiiger

När vi var på information på skolan var de oerhört tydliga med att de lägger allt fokus på socialt samspel, att få gruppen att fungera och att få barnen trygga i skolmiljön, med rutiner och personal, och om de lär sig något är det mest att se som en bonus. De anser att F-klassen är till för att barnen ska vara färdiga att ta klivet in i ettan utan bekymmer.

Det är 24 barn i klassen, tre pedagoger och de har en lektion i veckan med sin blivande lärare i ettan. Samling alla dagar, då går de igenom dagens aktiviteter som de skriver upp som schema varje dag på en whiteboard. Måndagar gympa, tisdagar en svenskalektion, onsdagar en ny gemensam lek som de sedan får öva på resten av veckan, torsdagar matte och fredagar utedag då de går en längre utflykt (tex till parken och tittar på ugglor). De har mycket teman med skapande verksamhet, barnen får läxa en gång i veckan (tex ta med något som börjar på samma bokstav som ditt namn gör, eller skriv ner vad som gör dig ledsen och rita en bild till). Ofta halvklass.

Jag tycker det fungerar jättebra. De har jobbat mycket med att få en fungerande grupp och arbetar mycket med hur man ska vara som kompis, poängterar för barnen att nu kommer de att gå sex år i samma klass så det är bara att få det att funka. Jag har en son som skulle må väl av lite mer akademiska utmaningar men det är jättebra för honom med all denna sociala träning, den har han stort behov av, och det är möjligt att han hade reagerat på mer utmaningar med att låsa sig och bli tvärtrulig och inte göra ett smack - nu får han bli trygg i gruppen först och när han är bekant med lokaler, personer och rutiner så blir han betydligt mer arbetsvillig.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anna Paulita
    Lyckomamman skrev 2012-03-14 12:18:40 följande:
    Hej, behöver input från från er föräldrar med barn i förskoleklass

Dottern började i förskoleklass i höstas. Vi har tydligt märkt att hon är understimulerad och vantrivs. Tycker det är tråkigt.

Vid besök i skolan verkar det som att barnen lämnas själva i stor utsträckning, de har välja stund/eget arbete större delen av dagen. Tycks som om det betyder att de leker, springer runt i korridorerna, bygger lego eller ritar för det mesta, ibland pysselstund.

vi trodde verkligen att förskoleklass innebar ett större pedagogiskt innehåll, dvs där man under strukturerade former introducerade barnen till att börja läsa/skriva/räkna mm mm.

Hur fungerar det i era barns skolor, är förskoleklassen ett "lekis"?

Som det är nu gick hon från en förskola (dagis) med underbar, engagerad personal som mycket medvetet jobbade med att barnen skulle utvecklas och lära sig. 

Nu går min dotter i första klass men hon gick ju i förskoleklass innan. ;) De hade lektionstid mellan 8.10-12.30, med raster och lunch så klart. Där lärde de sig bokstäver lite skrivning, siffror, lite räkning osv.  De hade olika teman olika veckor där de lärde sig om tex människokroppen, djur, årstider, månader ect. De åkte på studiebesök på bondgård, var på museer ect.

Jag ville helt haft min dotter ledig en dag i veckan då jag var mammaledig med hennes yngre bror, men det ville inte hennes lärare då hon tyckte Julia skulle missa så mycket.

Men min svärgerska hade samma problem på sitt barns förskoleklass, mest lek och spring och ingen vidare förberedelse för skolan. Så det verkar kunna variera en hel del.
  • tackförfisken

Nu går flickan i ettan men förskoleklassen hade nog samma upplägg som nu. Bara lite mera lek , genom den jobbade läraren med att få ihop klassen på ett bra sätt.
    Det märktes att hon kommit upp i skolan värld , väldigt glad och nyfiken på allt.
    Vi är väldigt nöjda med skolan,dom är 14 st i klassen och har bra lärare.
    Inser också att vi ska vara nöjda med fritids. För varje dag finns det aktiviteter, trä och syslöjd, skogen( lek och mellis ute) skapande mm. Dom får även läxhjälp om dom vill.

• Lyckomamman

Tänk vad det kan variera!!

Tack för all input, nu ser vi fram emot utvecklingssamtalet och mötet med läraren 1-3.

Har pratat mycket med dottern om hur hon upplever skolan och det hon berättat har bekräftats under de dagar jag varit med henne där. Hon säger uttryckligen att hon vill ha mer arbete (inte så många "Välja stunder" =fri lek) och svårare uppgifter än vad hon får nu.

• strojes

Min dotter har "lektioner" mellan 9 och 13.30 (till 14 på tisdagar). De har svenska, matte, gymnastik, musik och så jobbar de med ett tema tillsammans med årskurs 1.
    I matte och svenska har de arbetsböcker, Trulle heter de. I matten är det mycket att jämföra storlekar och bekanta sig med siffror. I svenskan går de igenom alla bokstäver och leker lite med hur ord är uppbyggda, tex att två korta ord kan bli ett långt ord.
    Gymnastik har de ihop med årskurs 1 (det är bara 10-15 elever i varje klass så vissa lektioner har de gemensamt för att undervisningen ska bli bättre) och där är det mycket rörelselekar för att träna motorik och rörelse. Det är även mycket samarbetsövningar med i gymnastiken för att de ska lära sig att ta hjälp av varandra i olika situationer.

• buggi
    Lyckomamman skrev 2012-03-21 18:50:25 följande:
    Tänk vad det kan variera!!

Tack för all input, nu ser vi fram emot utvecklingssamtalet och mötet med läraren 1-3.

Har pratat mycket med dottern om hur hon upplever skolan och det hon berättat har bekräftats under de dagar jag varit med henne där. Hon säger uttryckligen att hon vill ha mer arbete (inte så många "Välja stunder" =fri lek) och svårare uppgifter än vad hon får nu.

Jag känner igen mig själv i din dotter, men uppmuntra henne att ta egna initiativ -det brukar uppskattas av lärarna. Exv gjorde jag en mattebok en gång , letade up lite mer avancerade teman och det var aldrig någon som försökte hålla oss tillbaka. Det kan säkert vara svårt att hinna med att hitta på svårare uppgifter för henne om klassen är spretig, så uppmuntra henne at utmana sig själv! Eftersm hon kan läsa finns ju hela vlrden öppen för henne och om hon inte vill leka på lekstunderna utan hellre göra en kartbok så går det säkert bra!
  • Stjärnfall76
    Punkster skrev 2012-03-14 18:25:18 följande:
    Ursäkta att jag går lite off topic, men du tycker alltså att fritids (eller "frita") enbart innebär ostrukturerad och oplanerad verksamhet där barnen bara springer runt och gör vad dom vill?

Där nervärderades jag som fritidspedagog från någon med lärarexamen till någon sorts lekfröken... Obestämd 

Så är det på vår sons fritids.... det är typ 40 barn och få personal och absolut ingen verksamhet, förutom fri lek.
Svar på tråden Vilket pedagogiskt innehåll i era barn förskoleklass??