• Glad i hågen

Hur ges er hemspråksundervisning?

Våra barn tillhör ett av Sveriges minoritetsspråk och har alltså rätt att få hemspråksundervisning i skolan. Vi har nu fått beskedet att skolan kan ordna det under elevens val, förutsatt att man får tag i en lärare och att det blir en tillräckligt stor grupp som väljer det. Till saken hör att det bara är våra barn som har det ursprunget på vår skola, vilket inte ger alltför stora odds att andra barn ska välja det.

Hur ser hemspråksundervisningen ut på andra skolor? Berätta, ni som har erfarenhet. Vad är rimligt att begära?

Ni som vill diskutera om det är rätt eller inte med hemspråk får gärna starta en egen tråd för det.  

• Svar på tråden Hur ges er hemspråksundervisning?
  • Nordanvinden08

Min dotter har hemspråk på förskolan. I vår kommun gäller det att det ska finnas 10elever i kommunen som är i behov av samma hemspråk för att de ska anställa en lärare. Vår lärare åker runt på alla kommunens skolor och förskolor och undervisar. På min dotters förskola är de tre stycken som har samma hemspråk. Kolla vad som gäller i din kommun. Hoppas det löser sig!

• lu07peda

det har ju kommit nya regler när det gäller det här innan så var det mer reglerat hur många det skall vara innan skolan kan starta en lektion i hemspråk. nu så är det upp till varje kommun att ha egna regler mkt dumt. å andra sidan skall du kolla upp regler när det gäller minoritet språk för de har mer rättigheter än muslimer till exempel. jag själv blev arg när de ändrade på dessa dumma regler. tänk er en kommun där Sverige demokraterna har mkt makt där lär det inte finnas någon hemspråks undervisning.

Svar på tråden Hur ges er hemspråksundervisning?