• cici85

Nyinflyttade föräldrar i Malmö?

Hej!!

Flyttar till Malmö i början av Mars i från Göteborg.

Någon mer som skall flytta eler nyligen flyttat till Malmö och vill utbyta lite erfarenheter?? 

• Svar på tråden Nyinflyttade föräldrar i Malmö?
  • cici85

puffar!!

Kommer vara mammaledig till septembber oktober innan jag förhoppningsvis kommer börja jobba igen...
    Känner ingen i Malmö.... 

• loulou

Hej!

Jag är inte nyinflyttad i Malmö men ibland känns det lite som det: jag är egentligen född och uppväxt i Frankrike och flyttade till Sverige för 7 år sen. Och det innebär att jag inte har som många kompisar här i Malmö. Har hela tiden tyckt att det är svårt att träffa nytt folk här. Alla har kompisar från skoltiden som de fortfarande umgås med nu i vuxenåldern och det är svårt att "komma in" i gänget. Har läst på högskola här och blivit kompis med 2 super snälla tjejer men tyvärr är ingen av dem  mammaledig just nu. Har en son på 4 månader och det är helt underbart att vara hemma med honom....men tyvärr känns det lite ensamt. 

Har du flyttat nu? Hur gammalt är ditt barn?  

• cici85

Hej hej!!

va roligt att du svarat :)

Kommer som sagt flytta ner nu i april, en perfekt tid hoppas jag då man kan vara ute lite mer och allt känns lite lättare.

Har en liten pojk som heter Totte som blev 2 den 19é februari och en liten pojk vid namn Iggy som kom till världen 18 februari i år, 5 veckor förtidigt men han mår alldeles utmärkt trots allt.

Hade varit jätte roligt att lära känna någon i Malmö, perfekt om du bott i Malmö ett tag, då vet ju du kanske lite sjyssta tips på roliga saker man kan hitta på :)

Har bara varit i Malmö ett fåtal gånger väldigt kort innan så har ju istort sett noll koll, även om jag försökt hitta en del tips på nätet, men verkar ändå vara en mysig stad.

Vart i Malmö bor du??  

• loulou

Hej! 

Ja du kommer ner precis när det börjar bli skönare väder här i Malmö. Här finns många fina parker, lekplatser där man kan promenera, vara med barn. Jag bor nära den stora parken "Pildammsparken", därifrån är det bara en kvart till stan och affärerna. Jag är förskollärare så jag känner till några fina lekplatser som vi besökt med jobb. 

Så din son är bara en månad gammal, han måste vara liten om han är förtidigt född....hur mycket väger han nu? Min som var 3270g när han föddes. Folk hade sagt till oss att köpa storlek 56 till honom ifall han skulle bli lite större men han simmade i sina kläder! Nu väger han 7470g. 

Flyttar du själv eller med din kille/man? Är det för att han eller du har hittar jobb i Malmö?

• cici85

Hej hej!!!

Ja jag räknar med att vädret skall vara exemplariskt nr vi kommer ner :)

Tror vi med bor rätt nära pildammsparken, bor på södervärn, Dalaplan.

Har läst lite om alla temalekparker i Malmö, låter ju skitkul, kul med lite variation.

Lillen vägde 2400g när han föddes så han var pytteliten, fick ligga på neonatal avdelning i ett par dagar, men nu mår han alldeles utmärkt och väger 3040g. Så han växer så det knakar men kläderna är ju på tok för stora fortfarande.

Min kille är elektriker och företaget han jobbar för behöver någon nere i Malmö som bor där på heltid.
    Han har bott i malmö i 2 år innan han flyttade till Göteborg, han har en del killkompisar i Malmö, men dom har inte heller några barn och jag känner inte dom alls....

Läste du till förskollärare på högskolan eller läste du något annat??

Vad är favorit sysselsättningen i Malmö då tycker du??

• loulou

Dalaplan ligger jättenära där vi bor.....knappt tio minuters promenad. 

3040g....mmm de är så fina de allra små! Fick höra från bekanta och kompisar att njuta allt man kan eftersom den här småbarns tiden går så snabbt....och det är verkligen sant! Jag kan inte fatta att min son redan är över fyra månader. Nu händer det något nytt varje dag som han gör eller lär sig, det är fantastiskt att få se honom utvecklas!

Jag har läst 2 år på universitet i mitt hemland. Läste språk (engelska, spanska och italienska) och tanken var att sen läsa på lärarutbildningen där hemma, men planen blev ändrad då jag bestämde att följa med min svenska dåvarande pojkvän till Sverige. När jag kom till Malmö läste jag först svenska några månader och sen började jag läsa till lärare i 3 och 1/2 år. 

Vad jobbar du med när du inte är mammaledig?

• cici85

Ja ibland går det tillochmed lite för fort, man går liksom konstant och oroar sig för att råka missa någonting.

Ja det är verkligen det mest fantastiska som finns att följa sina barn och hur dom lär sig och utvecklas....

Jag är utbildad möbeltapetsör men har insett att det inte riktigt är det jag vill arbeta med, men gärna något inom hantverk eller kläder eller dylkt.....

Så efter ja slutat pluggat och varit mamma ledig har jag arbetat som servitris och städerska, men hoppas att när vi flyttat ner och jag inte längre kommer vara mamma ledig hitta ett riktigt roligt jobb, men det återstår att se...

vad tycker du annars är roligt att göra i Malmö bortsett ifrån att hänga med sonen?  

• loulou

Hej igen!

Förlåt för sent svar. Min man jobbade i helgen så jag har träffat en kompis i söndags: det blev en lång promenad till en mysig kaffe där vi åt brunch, sen promenerade vi tillbaka och gick en runda i ett köpcentrum och shoppade lite. Sen igår var min man ledig eftersom han jobbade helg, så vi var en runda i stan. Vi hittade ett mysigt ställe som serverar endast soppor, mycket gott! sen stannade vi i ett område som heter Caroli och tog en capuccino på ett fik som heter Patisserie David. Jag tycker att det är så himla skönt med ett franskt bageri här så jag kan köpa en croissant eller gott bröd när jag längtar efter frankrike. Där fick du ett litet smakprov på vad jag gillar att göra. När jag läser detta igen ser jag att det handlar mycket om mat....men ja, god mat är ett stort intresse. Älskar att laga mat för min man och kompisar, gå ut och äta gott, prova nya restauranger...fast det har inte blivit mycket sen lillen föddes. Annars tycker jag om att promenera, försöker undvika ta buss när det går för att få lite motion. Just nu är min son för liten än men det kommer bli roligt att besöka lekplatser med honom sen. Jag och min man har ett stort intresse för filmer också, gillar att mysa hemma och titta på film. Tycker om att pyssla med, gör eget smycke när jag har tid. 

Vad gillar du själv att göra?? 

• cici85

hej hej!!!

vart lite mycket här senaste dagarna, min sambo har varit nere i Malmö och jobbat. Jag varit hemma i Gbg med 2 barn.... Uhhhhh det är inte lätt att vänja sig vid, 2 istället för bara 1.

Hade dessutom helt förträngt det där med att gå upp var andra timme för att amma. Och denna ständiga trötthet med en liten bebis. Min första pojk är ju trots allt inte så liten längre, så det blir lite mycket på en gång.

Vad roligt att du tycker så mycket om mat.
    Egentligen är det samma här. Det har liksom bara påsättochvis stannat av.
    När jag och min pojkvän träffades var han vegan. Idag är han tack och lov bara vegetarian.
    Han är även väldigt aktiv av sig och springer och motionerar flera gånger i veckan.

Jag däremot är egentligen så långt ifrån vegetarian man kan komma. Älskar speciellt fisk och skaldjur, ost och gärna så fet mat som möjligt. Tycker absolut om att promenera men springer aldrig oftare än till bussen om jag måste.

Så för att underlätta för oss alla så äter vi i stort sett alltid vegetarisk, mer eller mindre "nyttig" mat hemma, lillen äter också vegetariskt fast också fisk fram tills den dagen han kan bestämma själv. Känns som en bra kompromiss.

Nu när vi flyttar får jag ett "eget" pysselrum, det ser jag otroligt mycket fram emot.... Bortsett ifrån att "skapa" tycker jag väldigt mycket om att gå på stan, titta på folk, när ekonomin vill sig att shoppa.... Men största intresset är nog trots allt allt lyssna på musik och gå på konserter.
    Dock har jag på tok för lite tid för det nuförtiden, men hoppas det skall bli lite bättre framöver.

Det börjar närma sig flytt nu, ska bli jätte roligt, sammtidigt som nervositeten ändå kryper sig fram....

Det kommer bli bra, det kommer bli bra, det kommer bli bra... Försöker iallafall intala mig själv det :)

• Jolly J

Hej! Om du bor vid Dalaplan så bor du nära Famljens hus vid Folkets park som har både babyöppet  för de små och öppen förskola för de lite större barnen.

Förresten välkommen till Malmö! 

• Gabbylita

Hej! Bor ca 20 min utanför malmö men är uppväxt i malmö så visst känner jagb till staden;) Känner även till Gbg väldigt bra då hela min släkt bor däruppe.

Har tvillingpojkar och min mista var oxå pytteliten vid födseln & vägde endast 2070 resp 2400 precis som din lille. Nu är det två livliga och stora pojkar

Börjar komma in i malmö livet?

//Gabriella

Svar på tråden Nyinflyttade föräldrar i Malmö?