• Kajee

Positiva bonus-bio tråden

I tråd efter tråd läser jag om alla hemskheter man påstår att barnens bio eller bonus gör mot barnen, mot en själv eller mot mannen. Finns det möjligtvis fler än jag som har positiva erfarenheter av att vara bonus, av sina barns bonus eller av barnens bio?

Jag skulle aldrig i livet vilja leva med mitt ex igen och vi har haft våra rejäla strider sen skilsmässan för sju år sen, men det har inte med mina barns bonus att göra. Hon finns där (ibland oftare än barnens pappa tom). Inte för att vi fikar eller ens pratar i telefon, men jag vill henne inget illa och jag har inte med hennes liv att göra tycker jag.
    På samma sätt lägger jag mig inte i sambons ex på motsvarande vis. Det har aldrig varit något problem åt vare sig det ena eller andra hållet om vad man ska eller får lägga sig i eller inte. 

Alltså... Någon annan som har positiva eller (åtminstone) neutrala åsikter om bio/bonus eller måste man kasta skit på varandra?     

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden Positiva bonus-bio tråden
  • Sinne12

Jag har inga som helst problem med barnens biomamma. Ingen närmare kontakt heller förvisso. Men det är aldrig problem med någonting (so far iaf), hon har erbjudit sig ta barnen några dagar extra för att jag och pappan ska få egentid osv. Och det tas hänsyn från båda håll vad gäller semestrar/resor/umgänget i stort. Hon frågar alltid om hon stör när hon ringer pappan på hans vecka, hon har aldrig sagt ett ont ord om mig till pappan eller barnen, och har inga problem med om pappan säger "Jag ska fråga Sinne" om bion vill ändra någon dag eller så.

Jag har heller omvänt inga problem med om umgänget ändrats för biomamman vill det, om pappan hjälper bion med någonting ens om han åker ifrån när jag är där/han och jag ses. Biomamman har dessutom fortfarande en bra relation med barnens farföräldrar.

Så, jag har inte en enda sak att klaga på angående biomamman i någon aspekt, och hon verkar inte ha något att klaga på vad gäller mig heller - i så fall håller hon det för sig själv (och hon och pappan pratar öppet om det mesta och hon har förr inte dragit sig för att säga vad hon tycker om pappans nya i de fall han haft sådana)

Jag inser dock vilken TUR jag har haft! Både med min partner (pappan), bonusbarnen och inte minst biomamman!

• Kajee

Fast det är himla skäönt att höra att det finns åtminstone EN annan som inte ser som sin huvudsakliga uppgift att spy galla eller hitta fel över bonus eller bio.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anna 586

Jag har samma erfarenhet. Skilde mig av en anledning från ungarnas pappa, kan fortfarande se rött när han säger vissa saker!!! Men kidsens bonusmamma.....hon e superbra! 
    Har haft lite mer problem med mina bonusbarns bio men det har blivit mycket bättre sen hon hittade en ny. Sen har vi stått på oss när det gäller vissa grejer som avslutningar och sånt och nu funkar allt finemang! 

• Mammasan

Jag och exet separerade för att just VI två inte funkade ihop längre. Vi funkar bättre en och en istället för som ett par.
    Jag kan självklart ibland bli irriterad på både honom och bonusmamman till mina barn, fast jag tycker inte alltid lika som min sambo heller. Glad

Jag kommunicerar ofta bättre med bonus mamman än med barnens pappa. Plus att jag tycker att många saker har blivit bättre sen hon kom in i bilden (de blev ett par för ca 7 år sen)   
    Vi kan fika ihop och träffas så att min minsting leker med deras son som är lika gammal. Vi brukar tom vara barnvakt åt varandra, det är ju ändå mina barns småbröder båda två. Och jag vill inte att min son växer upp och att deras andra bror bara är ett namn för honom .

Vi bor på gångavstånd från varann så att de stora barnen kan ha nära till både mamma och pappa.

Vi var faktiskt tom på deras bröllop och mina föräldrar var barnvakt åt alla barnen inkl deras son. Jag var även med på hennes möhippa. Och vi har pluggat ihop för ett tag sen.

Hmm, det låter lite absurt och som ett skämt kanske. Glad Fast vi trivs och barnen har det bra att alltid kunna ha båda föräldrarna med på födelsedagar och julafton mm 

• Litet My

Vi har det jättebra, jag, sonen bonuspappan och vår gemensamma.

Dock har det varit enormt mycket strul och bråk med pappan och sedan hängde hans nya på med hot och trackaserier som slutade i tingsrätten, dock har vi aldrig låtit det påverka hela livet så som många tycks göra dvs lägga ner hela sin vakna tid på att störa sig på bonusmamman eller vem det nu kan vara. Utan vi har haft det jättebra i vår familj och pratat mycket med varandra.

Idag funkar kommunikationen med pappan bättre sedan han började jobba borta på veckorna och bonusmamman inte behöver stå och skrika fitta och hora i luren, och det är positivt att han numera kan/vill engagera sig lite iaf. Samt att sonens farmor efter tingsrättsdomen insåg att det kanske inte var jag som var boven i dramat och faktiskt både kan komma in en stund och prata i telefon med mig/oss.

Men som sagt inom familjen med bonuspappan har det bara funkat bra, vad pappan/bonusmamman sysslat med har liksom fått stå för dem.

• Furstinna

Vi har det jättebra här också. Vår dotters bonus är kanon och hon har aldrig försökt sätta käppar i hjulet mellan mig och pappan trots att vi är nära vänner. Dotter gillar henne och jag litar på henne. Vi kan prata med varandra, hon hör alltid efter om det är något hon är osäker på och hon låter pappa och dotter ha egentid ibland. Hon jobbar i klädbutik och får därför rabatt på allt och hon älskar att köpa kläder till flickan. Hon är perfekt på alla vis. Riktigt go tjej :)

• Jelenas

Äldsta sonens bonusmamma är en fantastisk person. Har bara goda saker och säga om henne och hade vi inte bott så långt ifrån varandra så har vi säkerligen umgåtts som vänner.
    Dessutom så är sonens lillasyster på pappas sida och hans lillebror dvs min yngsta son födda med 3 veckors mellanrum.

Min bonusdotters mamma är väl helt ok men trots att det finna många saker jag inte tycker om och då tänker jag på behandlingen av bonusen så är hon i alla fall inte en sådan rabiat person som bråkar och förstör. Vi respekterar varandra och kan umgås om det skulle behövas. Jag har tom sovit där när vi sanerade lägenheten.

Svar på tråden Positiva bonus-bio tråden