Hur får jag henne att öppna sig
Min bonusdotter är 13 år,fyller 14 i oktober.Jag vet inte hur jag ska börja.
Hon har funnits i mitt liv sen dagen hon föddes och jag har alltid tagit hand om henne och funnits till hands.
Hon har ingen kontakt med sin pappa och kontakten med mamman är sisådär kan man säga. Hon bor mest hos oss. Hon har som sagt alltid funnits i mitt liv och hon är som en dotter för mig,jag älskar henne så mycket,men nu känner jag mig så frustrerad och maktlös,orolig så klart.
Bara nu i vinter har hon blivit som en helt annan person,jag känner inte igen henne längre. Hon pratar knappt med mig,hon som alltid har tytt sig till mig,pratat med mig om allt. Nu säger hon inte ens god natt innan hon lägger sig.
Så fort hon kommer hem från skolan eller kompisar går hon snabbt in på sitt rum och stänger dörren,sätter sig vid datorn eller gör något annat. Jag har försökt att prata med henne,både i köket och på hennes rum,men hon säger att det inte är något,att hon mår bra och sen skrattar hon och ser besvärad eller generad ut. Jag märker ju att det måste vara någonting eftersom hon drar sig undan mig.
De gånger hon pratar självmant med mig fräser och skäller hon mest. Hon kan vara riktigt otrevlig och komma med såna hårda ord att jag blir alldeles ställd inför hennes totala förändring. Hon är också väldigt otrevlig och hård mot våran andra dotter som bara är 6 år och avgudar sin "storasyster". Tonårsdottern vill knappt att lilla 6åringen tar i henne,då skäller hon och puttar undan lillan. För 1 år sen var det så annorlunda. Då älskade de varandra,nu tål inte den äldre knappt att bli tilltalad av den yngre.
Vad ska jag göra?
Hur får jag henne att prata?
Kan det här betyda att hon inte trivs eller vill vara hos oss längre?
Och hur får jag henne att följa de enklaste regler?