• Maria b

Min son röker

Hej.

Jag vet inte när min son på 16 år började röka.Jag är en stor motståndare till all tobak,min smärta i hals och näsa smat hosta var gång jag kommer i närheten av rök.Jag har sagt till han att kolla in sin pappa som har rökt i snart 30 hur han ser ut och hur hans kondition är.Men han vägrar att lyssna.T o m sitter på altanen och röker på sommaren,på vintern står han i pappas rum och röker,dock aldrig ihop med pappan.Har bett pappan att säga till han på skarpen men pappan gör ingenting åt saken.

Jag känner stanken då han kommer in,och blir fly förbannad.Har visat honom bilder på lungor med cancer och vad cigg innehåller.Han får ingen veckopeng mer så jag vet inte hur han lyckas köpa pga åldersgräns och hur han lyckas tigga en cigg.

Vad skall jag göra,har t o m kastat cigg då jag hittat i hans jacka.Han körde förr med knepet det är en kompis ask,men jag sket i det och knäckte hela förpackningen,då blev han helt hysterisk och skrek och slog hål i skrivbordet.Så nu har han lärt sej att gömma dom så jag inte hittar ciggen.Han är emot droger och alkohol men cigg nä du det är inte så farligt enligt han.Det är så fan att inte pappan tar tag i saken själv och slutar.

Har skällt ut pappan ang rökning för det sätter sej överallt i kläder.Han är ingen vidare förebild för sin son.

Mina föräldrar rökte oxå men jag är den enda i syskonskaran som inte röker,mina syskon rökte men slutade efter en hjränskakning.

Varför får cigg fortsätta förpesta luften inomhus och utomhus för dom som inte tåler den.Hur kan en sån livsfarlig pinne får fortsätta tillverkas.Går inte in i mitt huvud hur tobaksjättarna får tillverka denna giftpinne år ut år in utan att bli gigamight stämda för all folks lidande och sjukdomar.Nu har nästa generation greppat tag om min son,skall ta med han till en som har varit storrökare men sitter nu med syrgas dygnet runt.

• Svar på tråden Min son röker
  • SHAKAWKAW

Jag tror inte "titta vad farligt det är"-kortet fungerar. Vi rökare vet att det är livsfarligt och att man kan dö av det. Men ett beroende är ett beroende. Förvisso kan du ändå försöka få din son att inse att han bör sluta, men jag tror det är ett val han själv måste ta någon gång i framtiden. Förhoppningsvis snart!

• DragonWoman

Ist för att banna, belöna om han slutar och uppmuntra på det sättet.

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • GustafM

Att förbjuda, hota och skrämma öka bara hans stress och belöningsbehov, dvs leder till att röksuget ökar. Bästa sättet är att erbjuda alternativ som ger positiv respons, en annan typ av belöning än cigaretter. Typ "är du rökfri en månad får du en lämplig belöning", så att varje gång han blir röksugen har han något positivt att se fram emot om han avstår.

Svar på tråden Min son röker