• Sehmaje

Hans barn gillar inte oss

Jag har träffat en helt underbar man som jag vill dela resten av mitt liv med. Vi jar båda barn, mina är små, 3 och 5. Hans är 8 och 10. Första gångerna vi sågs med barnen gick det rätt bra, det lekte tillsammans och verkade ha kul trots åldersskillnaden. Nu säger de att de inte vill träffa oss, de gillar inte oss men de kan inte säga varför. Idag skulle vi ha åkt till dem men då blev den äldste sonen jättesur och sa att han tar sina grejer och går hem till sin mamma om vi kommer. Min pojkvän tyckte då att det var bäst att vi inte kom och sen har tydligen sonen sagt att han inte vill bo mer hos sin pappa om han umgås med oss. Någon som varit med om något liknande? Jag tycker ju att min pojkvän gjorde fel som lät sonen bestämma (han får bestämma väldigt mycket annat också, känns som att alla ttippar på tå för att inte reta upp honom) nu kommer han ju hota med att flytta heka tiden för att få som han vill. Någon som har tips på hur vi ska göra för att kunna umgås?

• Svar på tråden Hans barn gillar inte oss
  • Minne00

Ni får nog ta det lite lungt och lägga folus på de barn som är gamla nog att känna att du inkräktar!
    Visst, pappan kanske skulle sagt ifrån men låt grabben komma undan denna gång men låt pappan markera att det inte är acceptabelt i längden ... ni kan ju inte tvinga er på pojken, då kommer det ALDRIG att fungera! 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Sehmaje

Tack för ditt svar! Jag får ju tänka på att de är äldre och har svårare för att anpassa mig. Nu var det en månad sen vi sågs sist (och då verkade alla ha trevligt trots protester innan) så jag trodde kanske att vi gett honom tid... Deras mamma har en ny pojkvän (andra hon presenterat på två månader) och honom älskar de för de får spela på hans ipad. Kanske ska skaffa en ipad ;).... Eller ge det mer tid

• Sehmaje

Tack för ditt svar! Jag får ju tänka på att de är äldre och har svårare för att anpassa mig. Nu var det en månad sen vi sågs sist (och då verkade alla ha trevligt trots protester innan) så jag trodde kanske att vi gett honom tid... Deras mamma har en ny pojkvän (andra hon presenterat på två månader) och honom älskar de för de får spela på hans ipad. Kanske ska skaffa en ipad ;).... Eller ge det mer tid

• oagnes

Jag kom in i min  nuvarande familj genom att min sambo var otrogen med mig mot sin fru innan de skilde sig. Jag hade alltså alla odds emot mig när jag skulle försöka vinna min sambos barns gillande. Dock gick det över förväntan och barnen accepterade mig nätan direkt, trots lång period av intensiv smutskastning från deras mor. Min sambo stod alltid upp för mig och visade att det inte var OK att behandla mig illa. Vid några tillfällen, precis i början, höll den äldsta tjejen på sådär och sa att hon inte ville vara hos pappan om jag var där. Min sambo lät dock inte henne bestämma om vi skulle ses eller inte och det tror jag var en del av att det gick så bra som det gick. Barnen ska inte behöva ha ansvar över föräldrarnas kärleksliv och därmed kan de inte heller få bestämma. Däremot behöver man, som förälder, vara där och prata med dem och låta dem tycka att det är jobbigt i få en ny vuxen i familjen.

Barnen fortsatte att tala illa om mig, men bara när deras mamma var med. När hon inte var i närheten så visade de öppet sitt gillande för mig. Därmed drog jag slutsatsen att de prata illa om mig för att tillfredsställa mamman och det var helt OK för mig. De har alltid behandlat mig med respekt och vi har nu levt tillsammans i 2,5 år. 

Svar på tråden Hans barn gillar inte oss