• Blivande förälder

Ni som har kräkbarn...

Fler som har små bebisar som spyr? Min dotter är 8 veckor och jag tycker hon spyr mycket. Har pratat med BVC om problemet  men så länge hon går upp bra, så gör det inget. Säger bara att den övre magmun är glapp.
    Jag fick rådet av min BVC sköterska att byta ersättning för och se om det blir bättre. Nån som har gått från NAN 1  till baby semp 1?
    Ibland kan hon spy 2-3 timmar efter hon har ätit. Fler som har det så??

Ni som har bebisar och som har blivit bättre, vad har Ni gjort? Har det funnits någon orsak till det?? Har Ni kommit på nått sätt som gör att de inte spyr lika mycket??

Många frågor =)

• Svar på tråden Ni som har kräkbarn...
  • thegoddess

Tyvärr var det kaskader till hon började men gröt osv. Jobbigt!

• minda74

Har också en kräkis hemma men det börjar bli bättre, är 4 månader nu.Det bästa tipset jag fick var att höja huvudänden på spjälsängen med böcker under vilket gjorde att hon låg lite högre med huvudet, hon kräkte inte alls lika mycket i sängen och jag kunde sova lugnare och inte vara rädd att hon skulle kvävas i sitt kräk. Det gjorde också att hon inte fick lika mycket uppstötningar=hon sov bättre. Jag skulle inte heller byta ersättning, jag gav semper först (iof bara 1 mål/dag) men bytte till NAN pro och jag tycker det blev bättre. Nu har vi vissa dagar när hon inte kräker alls och vissa dagar när vi bytar body 4 ggr.

• Little Ms Chatterbox
    Blivande förälder skrev 2012-03-08 22:14:20 följande:
    Hur funkar det??Blandar man det med ersättningen?
    Man blandar det med kallt vatten och när det blir uppvärmt så tjocknar det till, helst ska det koka. Man får blanda lite efter hur man tror att det behövs, det blir tjockare allt efter som hur varmare det blir så om man väljer att bara värma det till låt säga 65-70° blir det inte lika tjockt som om man värmer upp till 100°. Vi brukade värma flaskorna i mickron en stund innan det var dags för matt och ställde i kylskåpet i väntan på att det skulle användas. Glöm inte att skaka om ordentligt!
    Det går att dricka det som det är eller blanda i ersättning och välling. Om man ammar kan man ge lite innan på sked eller uppblandat med lite bröstmjölk. 

Vi gav det till tvillingarna när de var små men nu är ju de 4½ år så jag kommer inte ihåg så mycket, men sök här på FL om Nestargel förtjockningsmedel. Vet att jag har skrivit om det i flera trådar.  
  • view

jag bytte och lite bättre vart det men hon kräkade ändå efter varje mål... hon sluta när hon började med mat ordentligt vid 8 månader och kjan ändå spotta upp ibland.

• Blivande förälder

Tycker det är lite otäckt på nätterna. För ibland spyr hon efter hon har ätit och även nån timme efter matning. Ligger hon i egen säng kanske man inte hör om hon spyr. Hur har ni gjort? När sov dom i egen säng?

• Liiisaa

Våran son kräktes också konstant! Man blev helt galen på det, hade med sig stora handdukar vart vi än åkte :P Däremot så förvarnade han alltid.. Så fort han rapade (oavsett om han nyss ätit eller ej) så visste vi (och alla andra till slut) att spyan var på väg, så vi höll ut han över golvet, haha! ;) På så sätt blev oftast våra kläder skonade och även hans ;)
    Vid 6 månader började vi med mat åt han och sen den dagen har han aldrig mera spytt?! Konstigt, men sant. Och skönt var det :D

• spökplumpen
    Blivande förälder skrev 2012-03-18 22:05:34 följande:
    Tycker det är lite otäckt på nätterna. För ibland spyr hon efter hon har ätit och även nån timme efter matning. Ligger hon i egen säng kanske man inte hör om hon spyr. Hur har ni gjort? När sov dom i egen säng?
    Jag hade flera lager småhanddukar under huvudet (och "skyddsplast", sån som de har på bb, underst) så att jag kunde plocka bort vart efter utan att behöva bädda rent sängen. Våra har sovit i egen säng hela tiden. Haft spjälsängen utan ena sidan, direkt mot min säng. Skulle aldrig vilja ha kräkisen bredvid mig och få kräk på mig även när jag sover. Nån måtta får det vara... 
  • Snow Crash
    Blivande förälder skrev 2012-03-18 22:05:34 följande:
    Vi har haft tur där, för av nån anledning kräks knatten inte när han sover! Inte när han sover djupt i alla fall. Halvsover han kan det däremot komma en del. Men han ligger nästan alltid på sidan, och ligger han nån gång på rygg brukar han ha huvudet åt sidan.
    Har sett att det finns skumgummikilar för att hålla babyn på sidan när den sover; den är väl egentligen till för att de inte ska rulla över på mage, men borde funka på andra hållet med. Då blir ju det värsta som kan hända att sängen blir lite blöt.
    Vi försöker lägga honom i egen säng ibland, men han trivs bäst i vår säng. Brukar också ha plastad frotté underst, och så småhanddukar under huvudet på honom om han kräks innan han somnar. Vi nattammar lite grann också, och nån gång har det ju hänt att man blivit kräkt i armhålan. Men man är ju rätt härdad vid det här laget...
  • Lithea

Min flicka blev 5 månader nyss och hon har alltid varit ett kräkbarn ^^ Precis som du skrev i TS så kan hon spy 2-3 timmar efter hon ätit.. 
    Jag ammade henne tills hon va fyra månader och nu ger jag henne ersättning, semper 1.
    Matar henne med 135 ml var fjärde och ibland var femte timme.

Det där om natten, hon sov brevid mig i sängen fram tills för tre veckor sen då hon har lärde sig att vända sig till mage. Hon vaknar en gång per natt för att äta och då är jag extra noga med att rapa henne och sedan vänta en liten stund innan jag lägger henne igen. Känns som att maten hinner "rinna ner" då hehe ^^ 
    Ibland kan jag tänka "hoppas hon inte spyr i sömnen och kvävs". Jag hoppas att hon börjar sova hela nätter snart så att man kan sova utan att oroa sig lika mkt Solig 

• Lindybelindy

Min dotter är två veckor och hon spyr också väldigt mycket! Mitt tips som hjälper på henne är att mata när hon ligger i knät liksom med huvudet mer upp. För när hon ligger ned och blir matad så spyr hon mer. Sen tar jag pauser mellan matningen så att hon får ned ersättningen ordentligt annars slurpar hon i sig det på en sekund och spyr massor sedan.. alltså se till så att huvudet är lite upphöjt och att ge lite pauser i matandet så att dom sväljer ordentligt. Hoppas det funkar för dig med! Lycka till.

• Blivande förälder

Nu har min dotter hunnit bli 4 månader :) Tiden går så snabbt. Vi har också kommit på att pausa mycket när man get henne och att hon får ligga på rygg ett tag efter mat. Vet inte om det hjälper så mycket för hon spyr lika mycket ändå. Nu hoppas jag det blir bättre när hon ska börja få fast föda!

• attflaskmata
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-09 19:11:44 följande:
    Man blandar det med kallt vatten och när det blir uppvärmt så tjocknar det till, helst ska det koka. Man får blanda lite efter hur man tror att det behövs, det blir tjockare allt efter som hur varmare det blir så om man väljer att bara värma det till låt säga 65-70° blir det inte lika tjockt som om man värmer upp till 100°. Vi brukade värma flaskorna i mickron en stund innan det var dags för matt och ställde i kylskåpet i väntan på att det skulle användas. Glöm inte att skaka om ordentligt!
    Det går att dricka det som det är eller blanda i ersättning och välling. Om man ammar kan man ge lite innan på sked eller uppblandat med lite bröstmjölk. 

Vi gav det till tvillingarna när de var små men nu är ju de 4½ år så jag kommer inte ihåg så mycket, men sök här på FL om Nestargel förtjockningsmedel. Vet att jag har skrivit om det i flera trådar.  
    Man rekommenderar inte längre Nestargel till barn utan läkares inrådan. Det ges framför allt till barn som har medicinskt konstaterade reflux vilket är rätt ovanligt.

Jag skulle råda att ge mindre mängd mat oftare istället. Minska 20-30 i flaskan och ge mat tätare istället för att ge mycket på en gång. Det kan hjälpa mot kräkningarna! 
Svar på tråden Ni som har kräkbarn...