• Miinnah

3 mf och dessutom svårt att bli gravid. Fler?

jag börjar bli lite små less nu.
    9 feb hade jag mitt 3:e mf, i v 7+4 (enligt vul 5+ ). Jag har haft mf i v 4+, och 6+3 innan.
    Dessutom tar de tid för mig att bli gravid. 

Jag ska få påbörja en utredning den 19 mars. De känns långt dit.

Någon mer som är i samma sits och vill följas åt? eller kanske har några tip/råd angående utredningen, vad jag ska fråga om? kan jag be om hjälp med ÄL tex?

Varje gång jag varit gravid verkar mitt HCG varit lågt .. så något med hormonerna måste ju vara fel?. de är mkt tankar, jag hoppas få en klarare bild när jag ska på gyn besöket.

jag har 2 barn sedan tidigare, är dessutom snittad båda gångerna .....

• Svar på tråden 3 mf och dessutom svårt att bli gravid. Fler?
  • Miinnah

Ok jag va ensam om problemet ?. Jag har varit och lämnat en massa blodprover, för ett par veckor sen.
    Jag borde få svarpå proverna den kommande veckan . jag är nervös.....

Första mensen var 30 dagar efter mf, nu var de 31 dagar.... ja har börjat med en myt som funkat för mig förut.
    jag tar bidrottningsgele varje kväll sedan första mensdagen.

Ingen i liknade sits? upprepade mf och svårt för att bli gravid? 

• A79

Hej!
    Ungefär samma problem.
    Vi har försökt få barn i 5 år 3 första åren blev det( ett) missfall (per) år
    & nu dom 2 sista åren har inte någonting alls hänt.   
    Jag har en son från ett tidigare förhållande dock
    .
    NU har vi gått igenom vårat första IVF :)
    & det där med att få hjälp me ÄL får man .. dom styr upp allting!
    Man får nässpray sprutor tabletter & allt för att allting ska tajma men ET osv :)
    Sitter & ruvar på dag 11 idag..& hoppas på att slippa missfall denna gång
    Hoppas det går bra för dej 

• Miinnah
    A79 skrev 2012-04-15 10:45:02 följande:
    Hej!
    Ungefär samma problem.
    Vi har försökt få barn i 5 år 3 första åren blev det( ett) missfall (per) år
    & nu dom 2 sista åren har inte någonting alls hänt.   
    Jag har en son från ett tidigare förhållande dock
    .
    NU har vi gått igenom vårat första IVF :)
    & det där med att få hjälp me ÄL får man .. dom styr upp allting!
    Man får nässpray sprutor tabletter & allt för att allting ska tajma men ET osv :)
    Sitter & ruvar på dag 11 idag..& hoppas på att slippa missfall denna gång
    Hoppas det går bra för dej 
    Heeej!! :)
    de har blivit så för mig med typ, 1 mf per år. jag har ju också barn för ett tidigare förhållande.
    Födde du vaginalt?

Du har alltså gjort en utredning pga missfallen?, får man fråga vad själva problemet var?
    Eller har dina mf skett när du gjort ivf?:/  tar du progesteron eller liknande nu när du väntar?

blev massor med frågor nu:P  svara på dom du känner att du vill :) 

Tack så mkt för ditt inlägg, de värmer att någon tar sig tid och svara. Jag hoppas de går vägen för dig, att de blir en bebis som stannar!! :)  

• A79

Hej igen!{#emotions_dlg.flower}

Jo det är alltid skönt att få prata med någon som förstår
    då man sitter lite i samma sits. :)

Vi gjorde utredningen pga dom 3 missfallen & dom 2 åren då absolut ingenting hände..
    Plus att vi är ganska gamla nu jag 33 & sambon 41!
     Tiden rinner iväg! 
    Å efter alla prover & tester & undersökningar dom tagit fann dom inga fel!
    Vi blev alltså skrivna som (oförklarligt barnlösa)
    & nu under ruvningen tar jag progesteron 3 gånger om dagen,
    Den heter lutinus & den är väldigt rinnig .
     Det rinner kritvita flytningar från den.. fast det ska tydligen vara normalt.
    Inte så kul bara att måsta ha binda för det likssom.. jaja det är värt det :)
    & jo jag födde pojken min vanlig naturlig väg :)

hoppas ja fick med allt nu?? hehe

Så ni har börjat utredningen nu? 

• Miinnah
    A79 skrev 2012-04-15 15:53:28 följande:
    Hej igen!{#emotions_dlg.flower}

Jo det är alltid skönt att få prata med någon som förstår
    då man sitter lite i samma sits. :)

Vi gjorde utredningen pga dom 3 missfallen & dom 2 åren då absolut ingenting hände..
    Plus att vi är ganska gamla nu jag 33 & sambon 41!
     Tiden rinner iväg! 
    Å efter alla prover & tester & undersökningar dom tagit fann dom inga fel!
    Vi blev alltså skrivna som (oförklarligt barnlösa)
    & nu under ruvningen tar jag progesteron 3 gånger om dagen,
    Den heter lutinus & den är väldigt rinnig .
     Det rinner kritvita flytningar från den.. fast det ska tydligen vara normalt.
    Inte så kul bara att måsta ha binda för det likssom.. jaja det är värt det :)
    & jo jag födde pojken min vanlig naturlig väg :)

hoppas ja fick med allt nu?? hehe

Så ni har börjat utredningen nu? 
    Jaha, alla dina blod prover var bra, de va väl skönt på ett sätt?? :) vad fick du göra mer för undersökningar?
    va alla dom också bra?
    Jag ska få gå igenom livmodern ,om mina prover visar bra.  (kolla om de finns polyper)
    Om inte de hittades, skulle man kolla mina sammanväxtningar efter mina 2 snitt.
    Sen vet ja inte om de finns nå mer att göra?

Jag hoppas ju dom ska hitta något på bloproverna, så man kan göra något åt de ..:S

Ja tiden rinner verkligen iväg, de kan ja hålla med om :) fast vi räknas väl som "unga" än hoppas ja.
    Jag är 27, min kille är 24 :) 

de va ju tur att man började försöka i tid ändå, eftersom de skulle visa sig vara krångligare än vad vi trodde..

Jo precis, binda + hemsk flytning är värt mödan!, absolut!:) tack för dina svar :)

• A79

Oj shit..
    det var rätt många olika saker dom testade...
    bla struma.. livmoderhalsen äggledarna äggen
    & självklart killens spermier
    & faktist mycket mer än det men ja minns ju inte..
    tyckte det var oviktigt då dom sa att vi var felfria.
    jag blev så ortoligt lättad.. ja ska titta om jag hittar alla papper,
    om det nu ens står där??
    så kan kan jag skriva lite mer detalj.

Å herreguu du e ju jätte ung!! & din kille medSkrattande
    Hur går det äm så länge?
    Har ni fått svaren ännu?
    När vi fick svaren fick vi komma in & dom berättade allting som dom testat då,
    öga mot öga.
    Vad dom testade & vad testerna visade! 
    Så om inte jag kan berätta så får du reda på det ändå! :)
    Solig

• Miinnah
    A79 skrev 2012-04-16 13:13:28 följande:
    Oj shit..
    det var rätt många olika saker dom testade...
    bla struma.. livmoderhalsen äggledarna äggen
    & självklart killens spermier
    & faktist mycket mer än det men ja minns ju inte..
    tyckte det var oviktigt då dom sa att vi var felfria.
    jag blev så ortoligt lättad.. ja ska titta om jag hittar alla papper,
    om det nu ens står där??
    så kan kan jag skriva lite mer detalj.

Å herreguu du e ju jätte ung!! & din kille medSkrattande
    Hur går det äm så länge?
    Har ni fått svaren ännu?
    När vi fick svaren fick vi komma in & dom berättade allting som dom testat då,
    öga mot öga.
    Vad dom testade & vad testerna visade! 
    Så om inte jag kan berätta så får du reda på det ändå! :)
    Solig
    Oj de lät mkt. Jag tänkte alltså just på själva undersökningarna, om de va mkt vul på olika tidpunkter under mens cykeln eller så?
    Jag lär få svar på mina blodprover den här veckan, då har de gått 4 veckor. Dom borde skicka ut en tid för möte angående svaren? hoppas jag .

jag börjar känna mig gammal, bara 3 år till 30ju ;), och med den här långa tiden för att ens bli gravid så rinner tiden lätt iväg :) Solig

Är de ruvar dag 14 man testar sig? jag kan inte riktigt med IVF biten, vad allting är osv .
    Hoppas de går vägen :){#emotions_dlg.flower}
  • A79

Nej i början tittade dom så allting såg bra ut bara så som dom gör när man får missfall & andra gången är för att kolla hur många ägg man producerat & hur stora dom är osv 
    & om det är ruvardag 14 vet jag inte?
    El det verkar vara olika beroende på vart man bor här i norrbotten är det på dag 20 iaf.
    & dessutom får vi bara ett gratis försök av lanstinget!
    funkar det inte nu så är det bara betala med egna pengar & här kostar det 29tusen!!

I göteborg el någonstans i södra sveriga har man 3 första chanser gratis iaf .

Fast såklart får man fler än ett ägg kan man frysa ned det el dom & använda dem gratis, dock bara om man misslyckas med första försöket.. Lyckas man på första & vill använda det frysta till syskon får man betala för det! 
    Här i Umeå iaf. 
    Därt är så olika beroende på vart man bor!
    Pratade med en annan tjej söder ifrån & hon fick sätta on 2 st embryon på en gång! Medans här i Umeå sätter dom inte in fler än ett åt gången då det blir risk för tvillingar. 

& du!! Om du är gammal? vad är då jag??Flört

• Miinnah

oh shit 29 tusen. de är fan helt galet. tycker dom brde se över de där. 

Vad olika de kan vara, undra varför? jag tycker absolut man ska få sätta in 2,  tvillingar är ju vanligt och risken blir ju större att man får behålla en av dom, om de tex händer något med ena fostret. 

1 försök är ju ingenting, och har man problem så borde man förstå att de kan ta ett antal gånger för att få de hela och lyckas. De känns så orättvist på något vis .... :(

hoppas de går vägen :)

hehe, ok jag är väl inte gammal....men jag hinner bli om de inte händer något snart ;)

Dom har inte ringt från gyn än, och jag har inte fått nå brev. Funderar på att kanske ringa dit i morgon? eller måndag. 

Tack för att du tagit dig tid och svara :) stor kram till dig :)

• A79

Hej!{#emotions_dlg.flower}

Jo precis så tänkte jag oxå!! ang tvillingar!!
    Dessutom så får ja då hellre tvilligar än inget barn alls!
    Men sånna är reglerna här uppeObestämd 
    Dom säger att om det skulle bli tvillingar blir det lättare till komplikationer vid förlossning.
    Att man kanske måste snitta el ta ut dem innan tiden är inne osv.... jaja.. inget att göra åtObestämd 

Mmmm när jag va 20år fick handla på sytembolaget
    & gå på krogen var du 14 år & bodde förmodligen hemma då Flört..
    Hahah ja ja förstår! Jag hade världens åldersnojja när jag var 27 faktist... men inte efter det.. märkligt-
    I sådannafall gällande det här med skaffa barn.. Blir ju faktist svårare med åren speciellt för oss kvinnor.
    Man kan ju likssom inte vänta hur länge som helst!

Hur går det än så länge? 

• Miinnah

Oj hallå!!, tråden hamnade långt ner!. Såg nu att du skrivit när den hamnade högst upp på senaste kommenterat!
    Tur det :)

Jag fick hem ett brev (??)  igår faktiskt. trodde jag skulle få komma dit.

det står såhär :

Bästa *****
    Kromosomuppsättningen hos id och din make är normala och alla blodprover som togs ligger inom normalgränsen.
    Det finns alltså inga immunologiska hinder som kan förklara dina problem med missfall. Din lovmoder är också helt normal. Du får försöka bli gravid igen.

De va allt som stod!. Vart helt paff på någotvis. Jaha. Nu då?..och vadå " du får försöka bli grevid igen".
    Men sen då lixom?. Menar man att slumpte för otur drabbade mig 3 gånger?.
    Undra varför jag inte fick någon ny tid. Ägglossningen ville ja kolla...

jag skulle ha ringt dit idag egentligen, men hua vad mkt jag haft och göra på jobbet idag.
    Jag ska prova ringa dit i morgon. vet inte riktigt vad ja ska säga och fråga om, förutom ägglossningen.

De verkar inte som att ja kommer få någon mer tid eller kolla något när jag läser brevet.

Jag hade nästan hoppats på att de fanns något att göra något åt.

nu blev 27 en väldigt hög ålder.....med en lång väntan och hålla tummarna för att jag har turen på min sida nästan gång jag blir gravid, om jag ens blir de på egen hand igen?.

Vad är dina tankar när jag skrev innehållet av brevet? vad hade du gjort?

Kram! 

• A79
    Hmm.. ja.. skulle nog oxå bli helt paff!!
    Helt paff & stå & gapa som ett fån skulle jag nog gjort!!! 
    Vi fick iaf sätta igång direkt efter våran utredning trots att inga fel hittades! 
    Ja man börjar ju undra!! 
  • A79

Va envis om att ni vill genoföra en IVF behandling!! Stå på dej!!!

• Miinnah

jag ringde Gyn, barnmorskan som svara kunde inte hjälpa mig precis. Jag frågade henne om man inte kunde göra nå mer undersökningar, eller om jag kunde få hjälp med ÄL. Men hon sa att dom BM som svarar jobbar mer åt de andra hållet, preventiv medel ! (??).
    Jag berätta alltihopa, och om brevet. Sedan sa jag att min läkare pratat om fler undersökningar.
    Sen att jag tog de sista i brevet "du får försöka bli gravid igen" som ett hån. Att jag kände mig paff och ledsen.
    Hon sa typ att jag kommer säkert att bli gravid igen. De va de enda hon "tröstade" mig med.

Jag frågade om jag kunde boka en tid till min läkare.  hon satt upp mig på en telefon tid till henne ist så hon kunde svara på mina frågor och bestämma om vi skulle göra något mer.. 7 JUNI blev telefon tiden !!!!!!!!!!!
    Hon sa att de va så mkt och göra där nu, osv.
    jag blev ledsen, de känns som jag lämnades i sticket, bara för att mina blodprover va bra så släppte man allt?

vart insiminerar man sig? alltså om man får hjälp med det. De kan väl inte ske på gyn mottagningen? 

tack för att du finns!!

• A79

Men.. jag finner inga ord!!!!
    Förstår att du blir ledsen!!Rynkar på näsan 
    Utredningar & IVF behandlingar är semestersängt mellan 15maj - 15:aug!
    Men det är bra att du fått en telefontid med läkare iaf,
    synd bara att det är väldigt läääänge dit jösses!!!!!!!
    Man insiminerar sig på självaste IVF kliniken! 
    men vem vet? Du kanske blir spontant gravid under tiden du väntar??Flört

Svar på tråden 3 mf och dessutom svårt att bli gravid. Fler?