• marino42

Gyncentrum i Katowice, erfarenheter?

Hej!
    Jag är singel och funderar på att göra en ägg alt. embryo-donation.
    Är det någon som känner till denna kliniken? 

Jag har tidigare funderat på AVAkliniken i Riga, men det är så himla dyrt.
    Känner mig så villrådig!   

• Svar på tråden Gyncentrum i Katowice, erfarenheter?
  • Juliette F

Hej Marino, jag har tyvärr ej erfarenhet från denna kliniken (Polen?), men har varit på Invicta i Warszawa för info om ÄD förra året. Min erfarenhet är att det är mycket långa köer i Polen till äggdonation, pga att donatorerna ej får betalt (som i Tjeckien, Riga, mfl) och det därför finns ganska få ägg att tillgå - och som i första hand går till polskorna (självklart). Embryodonation vet jag inte något om, det nämndes aldrig som alternativ när vi var i Polen. Tjeckien är annars ett ganska billigt land och de gör allt - ÄD, EA mm, utan väntetid. Billigare än AVA Riga. Googla på IVF och Tjeckien, så får du upp lite olika kliniker. Själv går jag till en klinik i Brno. Lycka till!

• Lillsudd

Jag har ingen erfarenhet av Katowice, men av två andra kliniker i Polen. Att använda ÄD där är som sagt besvärligt - men skiljer sig mellan kliniker eftersom fertilitetsvård ff inte är reglerat alls i Polen. En klinik kan såvitt jag förstår betala donatorer, medan en annan inte gör det. Embryodonation har varit mitt betydligt enklare alternativ, väntetiderna har varit 2-4 månader per försök. Överlag är bemötandet i Polen långt ifrån svenskt och danskt bemötande, men rent kliniskt har jag inget att klaga på - kanske mest för att jag blev gravid 2 av 3 försök. Första graviditeten slutade med sent missfall pga kromosomskada medan jag fortfarande hoppas att den andra graviditeten ska leda till barn i slutet av sommaren/början av hösten (gravid i vecka 15 nu)

Svar på tråden Gyncentrum i Katowice, erfarenheter?