• Nr 14

Skolan ska läggas ner!! Hjälp mig hitta forskninga som BEVISAR att små skolor är "bättre" än stora!

Hejsan!

Beslut om barnens skolas existens ska tas i dagarna och nu måste vi föräldrar desperat hitta idéer för att förhindra detta! Beslutsfattarna i kommunen hävdar att det blir bättre för småskolebarnen i den stora skolan och att det finns forskning som bevisar detta men det tror jag inte stämmer!!! Är hemma med sjuka barn just nu och hinner inte leta forskning som bevisar motsatsen men det kanske finns någon här som kan hjälpa mig??

Alla ni som varit i samma sits och lyckats rädda er skola - vad har ni gjort och vad har ni haft för argument?? ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAM!!! Namninsamlingen nonchalerades dock...massor med namn men politikerna tittade inte ens på det!

OBS! Vår skola är ingen byskola med typ 5 elever i varje klass utan fullstora klasser och befolkningsstatistiken talar för att det blir fler barn på orten!

Snälla hjälp mig hitta nåt som kan få de som bestämmer att ändra sig!!!

• Svar på tråden Skolan ska läggas ner!! Hjälp mig hitta forskninga som BEVISAR att små skolor är "bättre" än stora!
  • Little Ms Chatterbox

I en grannkommun till där jag bor ville kommunen lägga ner en 1-5 skola, föräldrarna protesterade och tillslut så startade de en friskola istället och hyrde skolbyggnaden av kommunen. Skolan är mycket populär och omtyckt bland både elever och personal. Kommunen skyllde bla på att det var svårt att få bra lärare så långt ut i obygden men friskolan klarade samma sak galant. 

www.alghultsfriskola.se/

Nästan samma sak på en annan ort i samma kommun, kommunen ville lägga ner skolan för att byggnaden var för dyr. Då köpte samhällsföreningen byggnaden och hyrde ut den till kommunen så de hade någon stans att ha skolverksamhet. Samhällsföreningen byggde ut sporthallen så handbollslaget på orten fick bättre hall och även ett större bibliotek. Det är mycket aktiviteter på den skolan på kvällarna så det blev väl utnyttjat. Samhällsföreningen sålde andelar som man man kunde investera i projekten och många lokala företagare bidrar med material och pengar. 

Se alla möjligheter, inte bara att förhindar en nedläggning utan ta över så ni själva kan få bestämma. 
    I de här två orterna är alla mer deltagande, det är väldigt lite mobbing, klotter och skadegörelse för det är föräldrarna och barnens skola, det är de som putsar och lagar på fritiden om det är något som behöver fixas. 

Svar på tråden Skolan ska läggas ner!! Hjälp mig hitta forskninga som BEVISAR att små skolor är "bättre" än stora!