• MirandaMay

Ni med fler barn som bor TRÅNGT, hur funkar det?

Hej!
    Jag är väldigt nyfiken på det här med boende och barn. Alla jag känner som har fler än ett barn bor i stora lägenheter och säger typ "ja när jag blev gravid igen så var vi ju TVUGNA att flytta och det här vi har nu är absolut i minsta laget ändå!" Och så sveper de med armen över sitt hem som är ungefär 40kvm större än mitt hem. Minst. 

Jag tycker inte det är nått fel alls att bo stort. Tvärtom, jag skulle ÄLSKA att ha ett stort luftigt hem, helst en ordentlig villa. Men vi har inte den möjligheten nu. 

Istället kommer vi snart bo i en LITEN tvåa, men älskar det området, har svärföräldrarna två portar bort som vi ungås mycket med och som hjälper med dagishämtning. Vi har en kolonilott tio min promenad från porten, båda våra jobb på promenadavstånd. Vi kommer spara tusenlappar varje månad på att bo där som vi kan lägga på aktiviteter för barnen, utflykter, mm. 

Det finns också en jättestor underbar parklek strax utanför huset.

Men vi börjar bli sugna på ett till barn.

Självklart kommer vi inte bo kvar när barnen blir större och får behov av att kunna vara ifred, få lugn att läsa läxor och vill ha privatliv. Det får vi lösa då genom att byta till nåt större på en annan adress.

Men nu när barnen är små pluttisar som går på förskola och ändå ALLTID leker tillsammans precis runt våra fötter... Är det helt sinnessjukt att skaffa ett till barn när man är så trångbodda? 

Verkar som att alla utom jag och min sambo tycker det.

Ni med fler barn som lever "compact living", berätta hur ni har det!

• Svar på tråden Ni med fler barn som bor TRÅNGT, hur funkar det?
  • BELLAm2

Vi bodde nyss i en 3a, stor förvisso, lite över 100kvm men med tre barn. 8,6 resp 1,5. De stora delade o lilla hade en del av sovrummet. När vi insåg att vi väntade 4an kände vi dock att det var dags. Tog chansen o bytte till oss en 5a på 140 kvm i samma hus. De små kommer alltså få dela tills äldsta flyttar ut :)

• MirandaMay

Tack för era svar! vi har alltså redan två barn och är sugna på ett tredje.
    Två barn tror jag också jag skulle klara att klämma in i en tvåa, jag har inte så stort behov av mycket ytor och gillar att rensa ut och ha så lite saker som möjligt i mina ägor.

Men frågan är alltså om det är helt galet att tänka att man skulle bo två vuxna och tre barn i en tvåa i ett par år? Den är strax under 60kvm tror jag. Väldigt bra planerad med stort kök med matplats för 8 pers.

• Cecese
    MirandaMay skrev 2012-03-07 09:43:08 följande:
    Två barn tror jag också jag skulle klara att klämma in i en tvåa, jag har inte så stort behov av mycket ytor och gillar att rensa ut och ha så lite saker som möjligt i mina ägor.

Men frågan är alltså om det är helt galet att tänka att man skulle bo två vuxna och tre barn i en tvåa i ett par år? Den är strax under 60kvm tror jag. Väldigt bra planerad med stort kök med matplats för 8 pers.
    Ojdå, jag missade att ni redan hade två och funderade på tredje. Får skylla på att det var ganska sent och jag var trött ;) Visst kan det funka ett tag med tre barn även om det blir trångt. Beror mycket på hur mycket saker man vill ha. Sen får man ju vara beredd på att det inte finns nånstans att gå undan och det kan ju bli jobbigt i längden, det är svårt att ge tre barn en egen vrå när det är så trångt. Men med planering så visst kan det funka om man vill. Sätt dej ner med mannen och gör en pluss och minus lista så kanske ni ser vad som väger över :)
  • pojkens
    MirandaMay skrev 2012-03-07 09:43:08 följande:

allt beror ju på hur gamla barnen är och hur mycket utrymme de behöver, dvs hur aktiva de är. och hur mycket saker man själv samlar på sig. Om det inte är så att man har någon som börjar närma sig åldern för eget rum så funkar det väl utmärkt att alla tre delar rum och att ni sover i vardagsrummet? 

själv bor v alla 4 i sovrummet fast jag skulle gärna se att barnen kunde ha ett eget rum för man störs så lätt av alla luud tycker jag, och vi stör dem med.

sen beror det ju även på hur mycket prylar man samlar på sig, men om man är bra på att slänga ut saker när man köper nytt tycker jag egetnlgien inte man behöver så mycket yta, det är mest sovutrymmena som är viktiga att de funkar.  
  • Bill50X

Vi bor fyra personer och och en hund i ett fritidshus på 60kvadrat,frun har nyss läst klart sjuksköterska så vi har fått vända på slantarna. Sonen fyller 15 och delar rum med sin lillasyster på 6 år.

Finns nackdelar med att bo trångt men även fördelar. Uppvärmningskostnaden är löjligt låg och vi har mer ungänge med varandra än tidigare.

• Cecese
    BELLAm2 skrev 2012-03-07 08:10:31 följande:
    Vi bodde nyss i en 3a, stor förvisso, lite över 100kvm men med tre barn. 8,6 resp 1,5. De stora delade o lilla hade en del av sovrummet. När vi insåg att vi väntade 4an kände vi dock att det var dags. Tog chansen o bytte till oss en 5a på 140 kvm i samma hus. De små kommer alltså få dela tills äldsta flyttar ut :)
    Kallar du det trångbodd?? Jag tycker inte man är trångbodd om man bor 5 pers på över 100 kvm... men allt är väl relativt kanske...
  • moasa

Jag tror att vi är ganska trångbodda, bor nämligen sex personer på 35 kvm sedan snart två år. Vi har alltså ett rum och kök. Det funkar. Visst är det trångt, men svenskar är så förbannat bortskämda och vi är glada att vi har tak över huvudet, plus att vi skaffat barn för att vara tillsammans medan de fortfarande är små. Våra barn skulle behöva ett rum så klart, men jag fortsätter gärna att sova i vardagsrummet. Om jorden ska räcka till alla får vi nog börja tänka om, det är vad jag tycker. Som trots allt har skaffat fyra barn .

• sommarnatt

Vi bor två vuxna och fyra barn i en 4a ute på landet. Dem två minsta delar rum och jag och gubben sover i vardagsrummet som vi har delat av så vi har som ett eget "rum"
    Jag tycker att det funkar väldigt bra, man får ju göra det bästa av det så man trivs och känner sig hemma.

• Mammas V

Ni som sover i vardagsrummet, hur har ni möblerat?
    Våra barn behöver eget rum så funderar på o flytta ut oss till vardagsrummetmen får inte ihop de med alla dörrar, o stor soffa o allt. :-/

• my72

Jag har 4 grabbar på heltid. De är 17, 15, 12 och 8 år. Varav två har aspergers/ADHD. Efter skilsmässan bodde vi i en 2:a på 46 kvm med kokvrå. De två äldsta delade på sovrummet (ständigt krig), jag och de två yngre delad på en familjesäng. Living hell,

Nu bor vi en trea, de två äldsta har varsitt rum och de yngre varsin säng i vardagsrummet och jag ligger i en liten bäddsoffa i vardagsrummet. Min rygg mår inte bra, men vad göra. En toalett och dusch är inte lätt, ibland får jag ha kösystem, vem är mest nödig :) Jobbigast är för de med sina diagnoser :(

Lite om vårt living compact (living hell)

Svar på tråden Ni med fler barn som bor TRÅNGT, hur funkar det?