• oagnes

Vet inte om jag kommer klara att ha barnen på heltid, vad ska jag göra?

Jag lever sedan nästan tre år tillsammans med min sambo och hans två döttrar. Vi har barnen halva tiden i tvåveckorsperioder. Den äldsta tjejen är nu 12 år och den yngsta är 9. Familjesituationen har varit problematisk och barnen mår dåligt och är inte lätta att ha och göra med. Trots det fungerar vår familj ganska så bra, jämfört med hur det är hos deras mamma.
    Den äldsta flickan har alltid varit oerhört orolig och haft perioder med lättare tvång och kraftiga ångestattacker. Nu har det gått över styr alldeles och vi håller på och försöker få hjälp av BUP för tredje gången. Hon har nu i alla fall fått för sig att hon aldrig med tänker åka till sin mamma och mamman har sagt att detta OK för henne (?!).

Jag och min sambo vill helst att barnen ska bo hos båda föräldrarna lika mycket, men vi förstår båda att om den äldsta tjejen börjar må så fruktansvärt dåligt igen som sist hon var hon sin mamma så måste vi hämta hit henne. Själv driver hon just nu en övertalningskampanj om att hon ska få bo här hela tiden.

Jag är livrädd för att vi ska få henne på heltid. Jag är nämligen ganska övertygad om att jag inte skulle klara av att leva här med henne heltid. Utifrån karaktären på hennes problem så är hon oerhört krävande och behöver mycket stöd. Hennes ångest gör henne också arg, otrevlig, och oerhört provocerande. Alla som någon gång sett tvång på nära håll vet nog vad jag menar... 

Jag älskar verkligen min sambo och vill leva med honom, men jag tror inte att jag kommer att orka leva här om vi ska ha barn på heltid. Flickans mamma är inte intresserad av att själv få hjälp i terapi med hur hon ska hantera sitt barn. Hon förespråkar istället medicinering, vilket jag tycker är underligt. Jag tror att det har att göra med att hon är oerhört rädd för att bli granskad/kritiserad. 

Jag känner mig egoistisk och elak som inte klarar av att sätta barnen före mig själv. Det är bara det att jag varit med om perioder förut då vi haft barnen mer än halvtid, eftersom mamman inte orkat med dem, och jag mådde så himla dåligt då. Jag och min sambo behöver verkligen vår egentid...
    Usch, jag har sådan ångest och vet egentligen inte vad jag vill få hjälp med.... Lite tröst och goda råd kanske.

• Svar på tråden Vet inte om jag kommer klara att ha barnen på heltid, vad ska jag göra?
  • 969910

Många problem kan ju bli bättre av att hon får tryggheten när hon bor hos er istället ? Kanske e det som är lösningen för att hon ska må bra igen ?

• gryning2

Svår situation. Jag förstår att det som bonusförälder också är svårare att "stå ut" än om man är biologisk förälder Rynkar på näsan Du resonerar ju rätt och riktigt i att barnen ändå måste komma först hur det än är. Kanske måste du fundera på om du orkar med att vara sambo om barnen ska vara hos er på heltid? Man kan ju leva som särbo också utan att göra slut om han bor med barnen. Jag tänker också att det kanske på ett sätt är lättare när barnen bor hos er på heltid. Då har ni ju full makt över situationen liksom. Nu har ju mamman befälet varannan vecka och kanske har andra regler/bemötande mot barnen.      

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • La Lola
    969910 skrev 2012-03-06 10:21:23 följande:
    Många problem kan ju bli bättre av att hon får tryggheten när hon bor hos er istället ? Kanske e det som är lösningen för att hon ska må bra igen ?
    Precis vad jag tänkte skriva!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • oagnes

Tack för alla svar!

Min sambo ringde mig just och lugnade mig (vi har knappt hunnit prata med varandra den senaste veckan). Vi kom överens om att låta dottern vara här mer, t ex under veckorna, men att ändå hålla på de barnfria helgerna. Det känns bättre. Bara jag får lite tid själv med min sambo, så tror jag nog att vi ska klara av att fortsätta tillsammans... Jag tror också att det kan lugna dottern bara att veta att hon inte behöver vara hos sin mamma så länge.

Min sambo har hela tiden varit hård med att dottern måste åka till sin mamma på fredag. Jag har undrat över varför han varit så bestämd med det eftersom det uppenbarligen ger hans dotter så mycket ångest att åka dit. Nu fick jag svar: Han tänker att han måste utsätta mamman för sin dotters ångest för att hon ska förstå att hon behöver söka hjälp. Jag tycker att det var en intressant tanke. Mammans aktuella strategi att nämligen att skicka hit barnen när hon inte orkar med dem istället för att försöka lösa problemen med dem.
    Hoppas att det kan motivera mamman att söka hjälp i situationen med sin dotter... Jag är nämligen övertygad om att det skulle vara det bästa för alla. 

• Oldie

Styrkekramar!!!
    Hoppas lösningen funkara för er alla och var rädd om dig själv också i det hela!

Svar på tråden Vet inte om jag kommer klara att ha barnen på heltid, vad ska jag göra?