• Smilla08

Sluta med blöja på natten. Behöver råd!

Har en son på 3½ år som har varit blöjfri på dagtid sedan han var 2½.
    På natten har han haft blöja och på morgonen är den 9/10 gånger blöt.
    Under lunchvilan har han aldrig blöja och har aldrig kissat i sängen.

Hur som. Jag frågade lilleman om han ville testa att sova en natt utan blöja och det ville han. 3 nätter har vi testat utan och två nätter har han kissat ner sig i sängen. Ska man fortsätta utan blöja eller är han inte redo ännu helt enkelt? Är rädd att jag "sårar" honom om vi tar på honom blöja igen... Hur länge ska man ge det?

Tips och råd tack!        

• Svar på tråden Sluta med blöja på natten. Behöver råd!
  • myway

Är ju upp till dig om du orkar mecka på natten. Min dotter blev torr, va torr i 6  månader. Sen helt plötsligt började hon kissa på natten igen. Idag har hon blöja på natten. Inget som hon bryr sig på. Hon vet att när den varit torr i 3 nätter, då får hon sova utan. Hon är lite mer än 4år nu. Jag tror att hon kommer fortsätta att kissa i sängen ett tag till. Själv hade jag problem upp i mellanstadiet.. =/

jag säger bara vad jag tycker
  • cbordner

Ni kan ju alltid börja med att ha som regel att han inte får dricka typ 2 timmar innan han ska sova och att han försöker kissa innan han går och lägger sig. Har funkat efter en tid hos mina bekanta och är den metod jag kommer ha på mitt barn om några år.

• Smilla08

Tack för svar!
    Jag tror att det blir blöja för honom i natt. Han är dålig på att somna om och blir ju så fruktansvärt trött på dagarna av att vara uppe någon timma på natten. För mig är det absolut ingen panik utan tar det väldigt lugnt och försiktigt.
    Det kommer när det kommer!

Att inte låta honom dricka två timmar innan skulle vara tortyr. Han är alltid som mest törstig på kvällen     

• Centrina

Om han kissat i blöjan 9ggr av 10, är han kanske inte redo att vara utan blöja på natten. Fortsätt med blöja ett tag till tills det är övervägande nätter han faktiskt är torr. Det är ju inte roligt att behöva kissa i sängen varje natt.

• Smilla08
    Centrina skrev 2012-03-05 10:25:27 följande:
    Om han kissat i blöjan 9ggr av 10, är han kanske inte redo att vara utan blöja på natten. Fortsätt med blöja ett tag till tills det är övervägande nätter han faktiskt är torr. Det är ju inte roligt att behöva kissa i sängen varje natt.

Nej, det är det jag menar.
    Det var faktiskt bvc som sa att dom automatiskt brukar reglera det under natten. Men bvc behöver ju definitivt inte alltid ha rätt..  
  • Gurami

Min pojke blev också torr på dagen vid 2,5 år men har fram till alldeles nyligen (han är nu drygt 4,5 år) behövt blöja på natten. Vi har tagit det med ro, men nu har han lyckats klara det fast det händer att det blir vått någon natt han sovit extra hårt och länge. Vi tog bort vällingen på kvällen och det hjälpte lite emn det är säkert en mognads-sak också. Sen kan jag tänka mig att det beror lite på hur gott de sover om de vaknar av att vara kissiga (min pojke sover ofta väldigt bra).

• Smilla08
    Gurami skrev 2012-03-05 10:35:59 följande:
    Min pojke blev också torr på dagen vid 2,5 år men har fram till alldeles nyligen (han är nu drygt 4,5 år) behövt blöja på natten. Vi har tagit det med ro, men nu har han lyckats klara det fast det händer att det blir vått någon natt han sovit extra hårt och länge. Vi tog bort vällingen på kvällen och det hjälpte lite emn det är säkert en mognads-sak också. Sen kan jag tänka mig att det beror lite på hur gott de sover om de vaknar av att vara kissiga (min pojke sover ofta väldigt bra).

Jo, min son sover också väldigt hårt nattetid och är heller inte riktigt redo för att sluta med välling.
    Har varit så mycket omställning i hans liv den senaste tiden, så jag vill inte bryta hans trygga vanor och rutiner just nu. Det här med att testa utan blöja var mer bara en spontangrej eftersom vi hade slut. Men som sagt, nu är nya blöjor inköpta och älskade sonen kommer bli blöjfri - en annan gång  
  • daimstrut

Vi har låtit vår tjej lägga sig utan blöja och så har vi tagit på en när vi gått och lagt oss. Då får hon känna att hon provar och verkar nöjd med det. Nu har hon klarat några nätter utan också, men vi är inte helt i hamn än, men snart så

• Tittij

Vår tjej är 3 år och 1 månad och sover utan blöja sen sin 3-årsdag.

VI gjorde så att vi tog bort vällingen samt att hon inte får nåt att dricka efter middagen 17.30. Är hon väldigt törstig och ber om att få dricka får hon ju självklart det men inga stora mängder.

Hon lägger sig runt kl 20 och vid 24 går nån av oss upp och nattkissar henne. Vi har en potta bredvid sängen och lyfter upp henne på den och säger "kissa" så gör hon det i sömnen. Hon vaknar aldrig.

Senaste veckan har hon sovit utan att nattkissas och klarade sönd-fredag, och sen natten mot lördag skedde en olycka (vårt fel som gav henne 3 glas äppeljuice på kvällen...)

Så mitt tips; börja nattkissa och sen försök ta bort den delen när de vant sig att sova utan att kissa.  

Svar på tråden Sluta med blöja på natten. Behöver råd!