• Krake

Hur byta från amning till ersättning på bästa sätt?

Om sex veckor måste jag lägga ner amningen.Då kommer min son att vara tre månader. Nu undrar jag: hur gör man? Helamma så länge som möjligt, eller övergå gradvis? Erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Hur byta från amning till ersättning på bästa sätt?
  • momalolinon

övergå gradvis är det bästa..kan bli så att barnet reagerar på ersättningen genom massa kräkningar eller kanske annat.. är säkert skönare för dig också, så att mjölk produktionen minskar succesivt. Kan gå ganska fort ändå att barnet inte vill ta bröstet när det börja fått flaska men då har barnet iaf fått en övergångsperiod =)

• Maariiia

Gradvis absolut! Börja med t.ex 25/75, sen öka sakta till 50/50 och sedan 75/25 innan du går över helt.
    Börja i god tid då den lilla magen kan behöva vänja sig långsamt. Vi blandade i 1,5 mån innan vi tog bort bröstmjölken. 

• Maariiia

Ja, nu kanske jag missförstod lite. Men vi blandade alltså bröstmjölk och ersättning i flaskan, var så jag menade :) 

• augustisten

Vet du om sonen tar flaska? Det skulle jag börja med att se till - kanske med bröstmjölk i först så att han vänjer sig. Annars kommer det att bli väldigt jobbigt.

Det enda du riskerar är ju att han inte vill amma mer utan bara vill ta flaskan - och det är ju ändå målet på sikt så om det sker lite innan det måste är det ju bättre än att det blir jättejobbigt att få i honom mat när det måste ske sas.

Mina båda har växlat fint mellan amning och flaska så det behöver inte vara några problem heller. Och vet ni bara att han tar flaska (och äter ersättning) kan du ju börja själva nedtrappningen och amningsavslutet veckan innan om det känns bäst. Eller börja redan nu och göra det riktigt långsamt - fördelen med det kan ju vara att du kan backa lite och vänta in honom om magen börjar strula eller så.

• Krake

Tack för svar!

Han tar både flaska och ersättning, det vet vi som tur är.

Magen är tyvärr strulig som den är, med mycket förstoppningar (vilket man ju inte kan få som helammad... men han kan det tydligen!) Så det gör mig lite nervös att det ska bli värre.

Jag tänkte köra igång snart med en flaska om dagen, frågan är när på dagen? Spelar kanske ingen roll. 

• Maariiia
    Krake skrev 2012-03-07 13:59:25 följande:
    Tack för svar!

Han tar både flaska och ersättning, det vet vi som tur är.

Magen är tyvärr strulig som den är, med mycket förstoppningar (vilket man ju inte kan få som helammad... men han kan det tydligen!) Så det gör mig lite nervös att det ska bli värre.

Jag tänkte köra igång snart med en flaska om dagen, frågan är när på dagen? Spelar kanske ingen roll. 
    Kvällarna är ju oftast köriga för de små magarna. Så testa på dagen eller , hade nog jag valt :)
  • Krake

Nu har jag fått hjälp av min BM att lägga upp en plan. Ska införa en flaska var fjärde dag, och börja med förmiddagen, sen köra varannan så långt det går när jag lägger till ytterligare flaskor. Kvällsamningen ska jag behålla längst. Imorgon tänkte jag börja.

Googlade vällingsdoserare och fick mig ett gott skratt: jag har en sån! Fick den av svägerskan och har trott att det är en sjukt opraktisk barnmatsburk  

Sen fick jag höra att typ alla plastflaskor är giftiga, även de BPA-fria. Vi har bara en glasflaska så nu ska jag jaga fler på loppis i helgen...

• Krake

Fin! Jag tänkte dock försöka komma undan så billigt jag kan, får se vad loppisen ger...

Svar på tråden Hur byta från amning till ersättning på bästa sätt?