• Anonym

Hur skulle det dömas i denna situation tror ni?

Separerade med barnens pappa för ca 1 år sedan. Han mår dåligt och har dessutom ett jobb som gör att han inte kan ha dem varannan vecka, till viss del inte prioriterat från hans sida.
    Jag flyttade till en annan stad ca 4 mil bort i samband med separationen och barnen bytte då skola/förskola till den nya staden och har alltså gått där i snart 1 år.

Innan har pappan haft barnen 1 dag i taget och då 2 dagar i veckan. Detta betydde att jag inte fick nån hel helgdag med dem utan nästan bara "tråkiga" vardagar. Han däremot fick både en vardag men också helgdagar. Det är han som säger att han inte klarar av att ha barnen mer än så...vilket jag anpassat mig till för barnens skull..nu börjar jag tröttna på att jag mest frå "skiten" alltså att jag bara får hämta och lämna på skola/förskola men kan aldrig göra nåt roligt med dem mer än nån timme här och där. Jag har INTE valt detta med att ha det uppdelat såhär, utan han men försökt att anpassa mig för att jag vill att barnen ska ha en bra relation till sin pappa.

Nu har vi på prov att han ska ha varannan helg men han vill träffa dem nån gång den veckan han inte får träffa dem alls för annars blir det 2 v mellan och det vill inte han. Det kan jag förstå.

Problemet är att jag inte direkt är jätteglad att behöva umgås med honom varje eller varannan vecka för att han inte behagar prioritera barnen mer än varannan helg eller nån enstaka dag här och där-

OM jag nu skulle gå till familjerätten, hur tror ni de skulle "döma" i denna situation. Han vägrar ju ha dem varannan vecka men varannan helg passar ju inte herr'n heller. Däremot verkar det vara så att han tycker att JAG hela tiden ska anpassa mig efter hans mående.
    Vad tror ni? "Vinner" jag nåt på att gå till fmailjerätten?

• Svar på tråden Hur skulle det dömas i denna situation tror ni?
  • Nica 1

Familjerätten dömmer ingenting de medlar bara ska du ha en dom får du stämma han på umgänge i tingsrätten

• Anonym
    Nica 1 skrev 2012-03-04 18:42:35 följande:
    Familjerätten dömmer ingenting de medlar bara ska du ha en dom får du stämma han på umgänge i tingsrätten
    Ts kan inte stämma pappan för att han ska ha umgänge...
  • Nica 1

Ts kan stämma för att få umgänget på papper och så det passar dem båda och främst för att det kan bli bättre fför barne9/barnet.

• Anonym
    Nica 1 skrev 2012-03-04 18:42:35 följande:
    jag vill inte stämma nån. jag har enskild vårdnad och mitt enda intresse är att det ska bli bra för barnen.
    Jag tycker även att barnen har rätt både till sin mamma och pappa och att det ska funka i båda våra liv.
  • Nica 1

Vqad har vårdnaden med det hela att göra menar du? Vårdnad och umgänge är vitt skilda saker vill du att saker ska funka för alla inblande så får du ha det som ni har nu, få med han på samtal till familjerätten som lyssnar på er bara eller stämma via tingsrätten om ni nu inte kan kompromissa om vad som är bäst för era barn

• Anonym
    Nica 1 skrev 2012-03-04 19:10:50 följande:
    Vqad har vårdnaden med det hela att göra menar du? Vårdnad och umgänge är vitt skilda saker vill du att saker ska funka för alla inblande så får du ha det som ni har nu, få med han på samtal till familjerätten som lyssnar på er bara eller stämma via tingsrätten om ni nu inte kan kompromissa om vad som är bäst för era barn
    Ja jag vet att det är skilda saker men eftersom folk här tog upp "dom" så sa jag att jag redan hade enskild vårdnad om någon skulle undra...
    Jag använde kanske fel ord med "döma" när jga skrev ts, det jag menar är mer, hur skulle de resonera i det hela.

Ja jag tycker det är bra som det är nu med varannan helg men han börjar ju säga att han vill ha varannan helg OCH en lördag den "lediga" helgen vilket betyder att jag inte får mer än en halv lördag och en halv söndag med barnen och dessutom jobbar jag helg ibland vilket gör att jag då kanske inte får nån helg med dem alls.

Vi är vänner och har inget problem att kompromissa. Problemet är att han har det jobb han har och att barnen går i skolan i den stad JAG bor i. Dessutom så kompromissar jag alltid och ger upp mkt tid med barnen för att jag vill att det ska funka för alla, men nu vill jag även ha mer tid med barnen som INTE innebär hämtning och lämning.
  • Anonym

Har inte skrivit hela historien men det hör MYCKET till denna historia som gör att jag börjar tröttna på att han prioriterar bort barnen och jag hela tiden ska försöka få det att funka. Jag gör det gärna för barnen men när han prioriterat annat än dem sedan de föddes och jag hela tiden vänt ut och in på mig själv för att han ska få en god relation till barnens så börjar det kännas jobbigt. Känner mig maktlös och orkeslös!

Jag har gjort så mycket för att de ska ha en bra relation med sin pappa men nu orkar jag inte längre. Jag KAN inte bara ta det "tråkiga" med barnen, jag måste också få rolig tid med dem. Jag prioriterar dem HELA TIDEN!
    Svårt att förklara allt på så kort tid och få rader...

• Nica 1
    Anonym skrev 2012-03-04 19:25:22 följande:
    Har inte skrivit hela historien men det hör MYCKET till denna historia som gör att jag börjar tröttna på att han prioriterar bort barnen och jag hela tiden ska försöka få det att funka. Jag gör det gärna för barnen men när han prioriterat annat än dem sedan de föddes och jag hela tiden vänt ut och in på mig själv för att han ska få en god relation till barnens så börjar det kännas jobbigt. Känner mig maktlös och orkeslös! Jag har gjort så mycket för att de ska ha en bra relation med sin pappa men nu orkar jag inte längre. Jag KAN inte bara ta det "tråkiga" med barnen, jag måste också få rolig tid med dem. Jag prioriterar dem HELA TIDEN! Svårt att förklara allt på så kort tid och få rader...

Då får ni prata om det eller gå via tr om han inte vill förändra nåt medan du vill det. Tr har en klar syn i detta men bäst är att ni är överens själva för det vinner barnen på. Lycka till
  • Anonym
    Nica 1 skrev 2012-03-04 18:48:40 följande:
    Ts kan stämma för att få umgänget på papper och så det passar dem båda och främst för att det kan bli bättre fför barne9/barnet.
    Man kan aldrig tvinga på en uf ett umgänge uf inte vill ha... Tr kan inte döma till umgänge mot pappans vilja!
  • Nica 1

Har nån sagt det. Läs om och läs rätt fför jag har inte sagt tr dömmer till mer/mindre ug

• Anonym
    Nica 1 skrev 2012-03-04 19:45:51 följande:
    Har nån sagt det. Läs om och läs rätt fför jag har inte sagt tr dömmer till mer/mindre ug
    "Han vägrar ju ha dem varannan vecka men varannan helg passar ju inte herr'n heller. Däremot verkar det vara så att han tycker att JAG hela tiden ska anpassa mig efter hans mående."

Ts vill ha det annorlunda än vad pappan vill så en stämning är meningslös!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-04 20:20:11 följande:
    "Han vägrar ju ha dem varannan vecka men varannan helg passar ju inte herr'n heller. Däremot verkar det vara så att han tycker att JAG hela tiden ska anpassa mig efter hans mående."

Ts vill ha det annorlunda än vad pappan vill så en stämning är meningslös!
    han t ycker det är ok att han varannan helg om han får träffa barnen någon gång under "min" vecka eller helg. Det tycker jag är ok såklart om han inte förväntar sig att JAG ska underhålla honom o barnen. Jag ska inte behöva umgså en hel dag med honom. Han får hemskt gärna hämta barnen o göra nåt på "min" vecka
Svar på tråden Hur skulle det dömas i denna situation tror ni?