• gryning2

Hur låter era 7-9 månaders?

Jag har en snart 8 månaders son och jag funderar lite över hans joller. Han säger bara vokaler typ "oooo" "aaaa" och inget annat som "dada" "baba" eller liknande. Har för mig att hans storebror började med fler läten efter 6 månaders ålder. Kanske hör till saken att min lilla son är väldigt tidig i sin motoriska utveckling (storebror var inte alls så tidig). Han kan redan gå mellan möbler, tror snart han börjar gå helt själv. Han kan också sitta och krypa helt obehindrat, även klättra upp på låga möbler. Kanske att han fokuserar så mycket på motoriken att han inte har tid att träna på jollret? Vad tror ni?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-02 17:02
    Tillägg: Han verkar höra bra, hörseln testades på BB också utan anmärkning.
  • Svar på tråden Hur låter era 7-9 månaders?
  • Duvethon

Min son är likadan, tidig motoriskt men jollrar inte tvåstavigt. Han är 7 mån.

• Flickan och kråkan

Min äldsta sa sitt första konsonantljud när han var 8,5 månader - ma ma. sedan kom ba ba och da da. Han jollrade lite överhuvudtaget och var väldigt tyst tills han började prata när han var 2 år. Inte tidig motoriskt heller. Han blev 4 år i julas och är fortfarande ingen motorisk gigant, däremot är han språkligt tidig - läser själv lätt-att-läsa-böcker - däremot har han lite jobbigt med munmotoriken så saknar ett par ljud. Vi går hos logoped. Jag hade inte oroat mig i den åldern era är. Min yngsta jollrade på tidigt och är verbal (och motorisk).....men begriper ju inte mer för det . Han är totalt akterseglad av sin storebror vad gäller sådant som pussel, matematiskt tänkande, bokstäver/läsning etc.  Barn är olika .

• daimstrut

Min niomånaders har sagt baba länge, nu säger han även mamamam och verkar mena mig dada, rrrrrr och andra ljud också! Men jag skulle inte oroa mig om jag var du!

• gryning2

Jag var till BVC igår och sköterskan sa att det är helt OK att han inte jollrar så mycket än. Hon trodde också att han inte tränar så mycket på det för att han satsar så mycket på motoriken =)

• Umonia

Jag tror precis som du skrev att de tränar på olika saker i perioder. MIn kille på 9 månader kan säga "katt", "titta", "mama" och "vov" plus baba, dada, tata osv osv. Han är duktig med finmotoriken MEN han kryper inte ännu, på sin höjd kommer han bakåt när han ålar. Han har lixom inte varit intresserad av det, vill mest sitta och plocka med småsaker. Tidig med prat men sen med krypandet. Alla barn är olika! 

• emilial

Umonia: min dotter är 7 1/2månad, hon sitter bara på sin rumpa, drar sig lite
    Bakåt på mage men inget mer.
    Men BVC har inte sagt till dig nåt om att han inte kryper eller ålar ? Är livrädd :(
    Hon blev skickade till neurologen när hon var 3månader för att hon inte orkade lyfta huvudet ordentligt men hon blev godkänd :) men är endå orolig

• Duvethon
    emilial skrev 2012-03-31 00:07:32 följande:
    Men BVC har inte sagt till dig nåt om att han inte kryper eller ålar ? Är livrädd :(
    Hon blev skickade till neurologen när hon var 3månader för att hon inte orkade lyfta huvudet ordentligt men hon blev godkänd :) men är endå orolig
    Det är ju många barn som hoppar över krypstadiet helt! Jag skulle inte oroa mig om jag var du, jag känner många bebisar som har varit lite senare med motoriken, och de tar igen det sen!
  • gryning2
    emilial skrev 2012-03-31 00:07:32 följande:

Min äldsta började åla lite då han var 8 månader. Innan dess satt han också bara still på rumpan. Jag vet många barn som har varit mycket senare än så också och det är ändå ingenting som varit fel med dem. Var inte orolig för det du. Barn är ju olika i temperament. Min äldsta var mer försiktig och nöjd med att sitta stilla (han är fortfarande lugn och försiktig vid 4½ års ålder). Den yngsta är istället vild och galen och vill bara klättra utan en tanke på att han kan ramla eller slå sig fördärvad...
  • tulip79

Min 8 månaders säger dadada och tatata, har gjort det i några veckor. Han lärde sig krypa när han var 7,5 månader och började samtidigt ställa sig upp vid möbler. Nu gillar han att ställa sig o sätta sig och ställa sig och sätta sig, han går även mellan möbler och försöker klättra upp där det går.

Kusinen som är 9 månader kryper inte än. Inte heller nästkusinen som är över året. Han hoppar fram på rumpan

Svar på tråden Hur låter era 7-9 månaders?