• Kakmonster

Ni som har eller haft små och lätta 6-månaders...

Vad väger era pluttar? Min pojke väger bara 6570 g och har precis blivit 6 månader. Han vägde detta 19/2 och har ätit bra sedan dess, fram tills ett par dagar sedan. Nu har han troligen influensa. Var hos läkare i onsdags, och han ligger fortfarande på 6570 g. Allt han har ätit, har nu försvunnit...

Ni som har lättviktare där hemma, vad har bvc sagt och vad har ni fått göra för att få ert barn att äta mer? Just nu vill han inte äta alls känns det som. 90 ml ersättning på 6 timmar kanske... Smakisar vill han inte äta heller.

Help...

Vad händer om dom hamnar väldigt långt under viktkurvan?

• Svar på tråden Ni som har eller haft små och lätta 6-månaders...
  • cosinus

Min snart 4-åring vägde bara drygt 6 kg vid halvåret. Då låg han ändå rätt bra till på kurvorna har jag för mig.

Vid året vägde han 7.1 kg och vid 2 år 9 kg. Där mellan någonstans var han under den nedersta kurvan på BVC, hans vikter fanns helt enkelt inte ens med.

Jag upplevde det som att han alltid tappade när han var sjuk men aldrig åt igen och lite så är det fortfarande även om han numera faktiskt kan ta igen lite om han får vara frisk längre stunder vilket det ju ofta är nu eftersom han börjar vara så gammal. Men man ser direkt i ansiktet när han tappar då syns benen under ögonen jättetydligt och det har de gjort nu igen i några månader så än har han inte tagit igen det han tappade vid magsjukan i dec.

Men iaf, de har tagit blodprov på gluten och tillväxthormon på honom men allt är normalt. Det togs när han var ungefär 18 månader när han låg där under alla kurvor som fanns på vikten. På längden håller han sig rätt bra på -2 kurvan.

Nu väger han mellan 12.5 och 13 kg och fyller som sagt snart 4 så inte är han tung men han är iaf numera med i kurvsystemet igen, om än i bottenskiktet.

• Wonderchild2009

Min lilla tjej har alltid varit liten, hon föddes fullt frisk i V40 men vägde bara 2600g.
    Hon kom upp sig ganska bra i början och gjorde en riktig rivstart dom första månaderna men vid 6-7 började hon gå upp dåligt för att sedan tappa i vikt..
    Vid ett års ålder konstaterades att hon hade en glutenintollerans som var orsaken till hennes dåliga vikt.

Råden vi fick på BVC innan allt detta var utrett var att proppa ungen med smör och olja :P det var inget dottern hade något alls emot! Några matskedar olja i vällingen bland annat (såg jätteäckligt ut men hon brydde sig inte), extra smör i den vanliga maten osv..

Idag är hon 2 och väger strax över 11 kilo, men pigg och glad :) det är huvudsaken!

• Wonderchild2009

Man känner sig fruktansvärt hjälplös när ens barn inte vill äta, jag vet det..
    Prata med BVC och fråga vad dom har för råd, förhoppningsvis vänder det snart :)

• Alexi

Min treåring vägde runt 5 kg vid ett halvår och sen 8 kg vid ett år. Bvc var aldrig bekymrade, dottern har alltid varit pigg, glad och frisk, så Bvc var tydliga med att vi inte behövde bekymra oss om maten. Tur det för dottern har alltid ätit superlite och är väldigt kinkig i maten så skulle vi behöva bry oss om det vore det jobbigt...

• Lolers

Min lille på 6 mån väger runt 5700 nu. Han är född i v 34. Han ammar o äter även lite gröt ibland. Han är mindre och senare i utvecklingen än sina jämngamla kompisar. Om din son har influensa så är det inte så konstigt att han inte orkar äta. Skulle han fortsätta gå ner i vikt o bvc anser att han måste ha näring så finns det tex sondmatning. Min son sondmatades sina första 5v och det gick jättebra. Vi blev visade hur vi skulle göra och fick ta med honom hem. Det är ju läkare som avgör vad som behövs göras, ville bara att du skulle veta att det är vanligt när barn inte orkar äta själva. Jag tror inte du behöver oroa dig, när din son blir frisk o pigg kommer han ju ha kraft att äta mer på egen hand :) Lycka till :)

• Lajkie

Mina har vägt:
    6960g
    6410g
    8180g (knubbispojken)

Flickorna var lättviktare.
    Nu är de 5,3 och 2 år.. Smala som stickor allihopa. Kan räkna ryggkotor och revben :( antar att de är deras byggnad. Jag har alltid varit "rund", men pappans sida är stickor.

• Mercurialis

Båda mina barn har vägt 6,2 kg vid sex månaders ålder. Det har inte uttryckts någon oro från BVC:s sida eftersom båda två har följt sina kurvor.

TS, om din son är sjuk just nu, så är det inte så underligt att han inte har någon aptit.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ni som har eller haft små och lätta 6-månaders...