• FMG

Räknar ni alltid korrigerad ålder?

Jag har aldrig räknat korrigerad ålder. Det är 4 månader och 2 dagar sedan han föddes och jag har alltid räknat från födelsedatumet.
    Utvecklingsmässigt ligger han precis i den nivån bortsett från några saker som BVC anser att han är och var tidig med.
    Det enda som skulle kunna avslöja att han var prematur är väl hans storlek. 59 cm lång och 5500 g vilket ju är ganska litet om man jämför med jämnåriga barn som inte är prematurer. 

• Svar på tråden Räknar ni alltid korrigerad ålder?
  • Diablo

Jag räknade alltid från födelsedatumet. Min dotter är sex år och är äntligen ikapp längdmässigt!

Har man tur behöver man inget vett!
  • mina12

Det är nog ganska olika beroende på hur mycket för tidigt barnet är fött. Min dotter är extremt prematur och det hade inte varit helt missvisande att inte korrigera hennes ålder, både när det gäller storlek och utveckling. Nu är hon 3år och vi använder oss inte längre av hennes korrigerade ålder, då månaderna i sig inte har så stor betydelse längre. Storleksmässigt ligger hon på -2 och -3 kurvorna så det är en liten tjej, men kognitivt, motoriskt och språkligt ligger hon i fas med sin ålder och t.o.m lite före språkligt.

• vännen

För bedömning av utveckling och tillväxt har jag, neo o bvc korrigerat. Har en EPT prematur.

• Min älskade dotter

Vår dotter är bara född 2 månader för tidigt men var extremt tillväxthämmad. Hennes sjukgymnast som hon går hos säger att vi absolut ska räkna hennes korrigerade ålder... Så ja, både hos sjukgymnast och bvc räknas hennes korrigerade ålder.

• FMG

Jo det är klart att om barnet är väldigt tidigt född så är det en helt annan sak. Då är det väl kanske nödvändigt att räkna korrigerad ålder.
    Min son föddes i v 34+4 och är inte extremt tidigt född så det gick väl lite snabbare för honom att komma ikapp. 

• Parasit

Alltså, sena prematurer finns det väl sällan någon anledning att korrigera åldern på?
    Min son, född i v.35+1, korrigerades aldrig. Dottern däremot, född i v.24+1, jämförs delvis fortfarande (5½ år) med såväl biologisk som korrigerad ålder. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Katarina76

Vi behövde korrigera åldern på dottern (född v.31) upp till 2 års ålder för att hon skulle klara BVC's kontroller.

Barnen kan aldrig "komma i kapp", det vore som att hoppa över månader av utveckling. Däremot finns det barn (även prematurer) som är tidiga i sin utveckling och det är något helt annat. Sedan märks förstås ett par månader mindre ju äldre barnet blir. Det är inte så stor skillnad mellan en 7-åring och en som är 7 år och två månader, men stor skillnad mellan en som är nyfödd och en som är 2 månader.

• vivla

Det är så sant! Julis är sju v för tidig och vi korrigerar åldern på utvecklingen det skulle inte va rättvist annars? hon utvecklas som om hon vore fem veckor, har precis börjat le osv? men hon är ju i grunden ändå 3 månader så vi får se hur det ser ut om några månader :)

Katarina76 skrev 2012-03-03 00:34:08 följande:
    Vi behövde korrigera åldern på dottern (född v.31) upp till 2 års ålder för att hon skulle klara BVC's kontroller. Barnen kan aldrig "komma i kapp", det vore som att hoppa över månader av utveckling. Däremot finns det barn (även prematurer) som är tidiga i sin utveckling och det är något helt annat. Sedan märks förstås ett par månader mindre ju äldre barnet blir. Det är inte så stor skillnad mellan en 7-åring och en som är 7 år och två månader, men stor skillnad mellan en som är nyfödd och en som är 2 månader.

• cloudberry79

Sonen är född i vecka 28. När han var upp till 18 månader ungefär korrigerade vi åldern på BVC och liknande, men nu när han snart är fem har det ingen som helst betydelse.

Sur, grinig och på smällen.
  • FMG

Min är ju bara 6 veckor tidig och var inte pytteliten när han föddes och hade inga svårigheter förutom att hålla värmen och högt bilirubinvärde.
    BVC har också utgått från födelsedatum istället för det egentliga BF. 

• Mercurialis

Jag har aldrig använt korrigerad ålder men BVC gjorde det i ca 6 månader på båda barnen, som är födda ca en månad för tidigt och som var tillväxthämmade.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FabulousMom

Jag använder fortfarande korrigerad ålder på min son som är 4 år. Han föddes i v. 24.

• Mikkiz132

Min son e född 7 veckor för tidigt o e nu okorrigerad 3 månader. Jag använder hans korrigerade ålder när jag pratar utveckling eftersom han är som en 1,5 mån bebis o dessutom blev han fruktansvärt sjuk efter förlossningen o hamnade i respirator på intensiven o blev kvar på sjukhus länge så han har inte haft samma förutsättningar att träna på allt.

• Bliglin

Min son föddes ept v 27+1 dvs prick 13 veckor för tidigt jmf bf och jag korrigerar honom ibland ff.
    Håller med Katarina76, barn kan aldrig "komma ikapp", jag avskyr dte ordet. Som att min son som bara var 6 fulla månader inne i magen kan hoppa över de tre månaderna som han kom ut för tidigt!? 

Men visst, födda i v35 och senare behövs nog inte korrigeras om det inte är fråga om tillväxthämning också eller andra komplikationer. 

• Bliglin

glömde: han är 4 år idag, men jag änker ofta att "han skulle ju egentligen inte fyllt förrän sista juni", fortfarande och då är han ändå också tidigt utvecklad på de flesta områden även om han kanske är lite sen vg finmotoriken...

• nilam 74

nu gör jag det,dottern fyller 1 år imorgon 14 juni men är inte som en 1 åring hon kryper inte kan inte ställa sig upp.är mer som en 8-9 månaders och så är hon liten är 69 cm lång och väger 7020 gram,vägde 2044 gram och var 44 cmlång när hon föddes.men hon var kraftigt underburen pga havandeskapsförgiftning.är född iv .36.
    hon är lika stor som en 6 månader ed 68 på kläder,och så sover hon mycket än för att vara så gammal 2-3 ggr per dag. 

Svar på tråden Räknar ni alltid korrigerad ålder?