• Anonym

Frågor om inseminering

Jag och min sambo har försökt att få barn nu under en tid men det har inte lyckats. Jag har tidigare haft ett tidigt MF men det var när vi började planera för att skaffa barn. Vad jag vet har jag inte haft några fler MF men mensen har varit strulig under den här tiden. Antingen har den kommit veckor försent eller så har den kommit tidigare. Jag har tidigare gjort en medecinskabort för några år sen så sambon börjar tro att det är fel på hans spermier. Men han vill inte kolla upp det. Har nu tänkt ett tag på inseminering. Har inte pratat med honom om det men har några frågor.

1. Kan man först prova med hans spermier vid en inseminering? Och om det inte skulle fungera kan man då ta en donator utan att det kostar mer?

2. Kan man få se bild på donatorn eller andra uppgifter?

3. Hur ser uppföljningen ut efter en inseminering i Sverige och vad kostar det ungefär?

Kanske tycker att det är konstiga frågor men jag vet i stort sett inte så mycket om det här. 

• Svar på tråden Frågor om inseminering
  • Blåbäret81

Hej!
    Om ni gör en utredning kommer både du och din sambo att få lämna olika prov, så att det går att välja den metod som fungerar bäst för er. Bara för att ni inte har lyckats än behöver det inte vara "fel" på någon av er och ni kan få hjälp med insemination/provrörsbefruktning ändå. Om ni går via landstinget tar det lite längre tid, men kostar som ett vanligt läkarbesök. Går ni privat kostar det mer, har hittat exempel på 6000:- enbart för en makeinsemination. Sen till båda dessa kommer apotekskostnaden (hormoner mm) som blir max 1800:- tack vare högkostnadsskyddet.
    Vi har försökt 2½ år och är "oförklarligt barnlösa", dvs inget fel på någon av oss och visst var det väldigt nervöst när utredningen startade, om där skulle vara "fel" på någon av oss och hur vi skulle gå vidare då. Nu är vi igång med makeinseminationer och hoppas på att det ska fungera någon gång.
    Lycka till med försöken. 

• Hjärtefröjd

Tror kliniken kommer vilja göra en utredning innan insemination kan komma på tal.

Där vi har gjort inseminationen har det kostar 500 kr per gång (800 kr på helgen).

• jemmpa

jag är oxå intresserad hur det går till.
    jag och sambon har försökt i över 1 år utan att det hänt något..

• Anonym
    jemmpa skrev 2012-08-16 14:27:33 följande:
    jag är oxå intresserad hur det går till.
    jag och sambon har försökt i över 1 år utan att det hänt något..
    Tappa inte hoppet!

Jag är äntligen gravid nu i vecka 9 efter att ha försökt i över 3 år! 
    Vi vet att mannen har lite få spermier och det fick vi veta vid en utredning vi gjorde efter vi försökt i två år.
    Av olika anledningar har vi inte gjort några behandlingar utan bara fortsatt som vanligt.
    Och nu i juli plussade vi helt plötsligt!!!
  • Anonym
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-01 16:16:38 följande:
    Tror kliniken kommer vilja göra en utredning innan insemination kan komma på tal.

Där vi har gjort inseminationen har det kostar 500 kr per gång (800 kr på helgen).
    var gjorde ni insem?
  • Anonym
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-29 10:50:57 följande:
    Andrologen på Sophiahemmet
    Tack, var nyfiken på deras prislista och då fick jag svar!
  • Anonym (Rosa)

Man kan ju självinseminera hemma med cervixpessar också. Då kostar ju pessaret, men man kan göra sen det vid varje ägglossning hemma. Då hamnar spermierna precis framför modermunnen och påverkas inte av slidans sura miljö. Och har man det insatt några dagar innan ägglossning, kan man ju se på sekretet som samlas upp när det är optimalt.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Rosa) skrev 2012-09-01 11:38:19 följande:
    Man kan ju självinseminera hemma med cervixpessar också. Då kostar ju pessaret, men man kan göra sen det vid varje ägglossning hemma. Då hamnar spermierna precis framför modermunnen och påverkas inte av slidans sura miljö. Och har man det insatt några dagar innan ägglossning, kan man ju se på sekretet som samlas upp när det är optimalt.
    Intressant. Tack för att du delar med dig.

Du får gärna berätta mer. Skrattande 
  • Anonym (Molly)

"Intressant är att ett cervixpessar också kan användas för precis motsatt effekt, det vill säga för att bli gravid. Eftersom cervixpessar fungerar som en kopp kan man använda det som uppsamling för cervixsekretet som man sedan analyserar enligt Billingsmetoden.

Är spermakvalitén låg, eller det finns andra anledningar till självinseminering, kan man också placera sperman direkt i koppen och sätta in. Då hamnar sperman direkt mot ingången till livmodern."

Källa:  http://www.preventivmedel.com/pessar/

• Anonym (Molly)

Jag har aldrig använt cervixpessar. Är det bökigt eller toklätt att använda?

Förlåt TS om det blev OT. 

• Anonym (Molly)
    Anonym (Molly) skrev 2012-09-01 12:23:58 följande:
    Jag har aldrig använt cervixpessar. Är det bökigt eller toklätt att använda?

Förlåt TS om det blev OT. 
    Jag svarar på min egen fråga utifall att någon annan är intresserad. Jag hittade nämligen en video för insättningen.

http://www.femcap.se/hur-fungerar-femcap

Du som använt cervixpessar får gärna berätta om hur svårt/lätt det skulle vara att självinseminera sin makes spermier. 
  • idawahlin

Jag och min sambo ska också komma på en utredning. Vi har försökt i över två år! :) Så vi hoppas på att få hjälp snart! Jobbigt att behöva bli besviken varje månad!

• idawahlin
    Anonym skrev 2012-08-16 17:00:19 följande:
    Tappa inte hoppet!

Jag är äntligen gravid nu i vecka 9 efter att ha försökt i över 3 år! 
    Vi vet att mannen har lite få spermier och det fick vi veta vid en utredning vi gjorde efter vi försökt i två år.
    Av olika anledningar har vi inte gjort några behandlingar utan bara fortsatt som vanligt.
    Och nu i juli plussade vi helt plötsligt!!!
    Grattis! :) Jag och min sambo har försökt i snart 2 år. Men vi ska på en utredning snart. Men får kanske hoppas att man blir gravid innan! 
Svar på tråden Frågor om inseminering