• Anonym (Trött)

Ensam vårdnad, vad betalar pappan?

Hej,

Jag är nyfiken på hur mycket pappan (eller mamman om så är fallet) betalar i underhåll till er som har ensam vårdnad om barnen, d v s 100%. Ni får gärna ange hur gamla barnen är också.

Mina barn är 2 och 4 och jag får ca 3300 kr i månaden för bägge. Jag tycker det är lågt men vill gärna jämföra.

Tack!      

• Svar på tråden Ensam vårdnad, vad betalar pappan?
  • h8him

Varför är det lågt? Har barnen några sjukdomar som gör att de är dyrare än andra barn? Väldigt många får bara 1273 kr/månad via Fk men det räcker ändå när barnen är små, speciellt som man har lägre eller ingen kostnad för barnomsorg om man själv har låg inkomst.

• Anonym

Jag får 1273 för min 16 snart 17årige son, o ja det är lågt tycker jag.
    Har haft ensam vårdnad om hnm sen han var 1 år o då låg det på 1173 kr, så på 16 år har det höjts med en hundring. Dåligt!!! 
    Tonåringar kan vara bra dyra i drift...  

• Anonym

Enskild eller gemensam vårdnad har väl inget med saken att göra, det är ju vem barnen bor hos mest och om den är berättigad underhåll av något slag eller inte. Har man boendet så är det mest vanliga 1273:-/mån och barn oavsett ålder, här t.ex. är barnen 10 och 14. därtill får man ju även barnbidragen och eventuella flerbarnstillägg.

• sweetbird

Fk räknar inkomsten för den föräldern som inte har vårdnaden och den uträkningen får man prövad vart 2a år

• Anonym
    sweetbird skrev 2012-02-29 20:06:41 följande:
    Fk räknar inkomsten för den föräldern som inte har vårdnaden och den uträkningen får man prövad vart 2a år
    Vad har vårdnaden med saken att göra?
  • Anonym
    sweetbird skrev 2012-02-29 20:06:41 följande:
    Det är den förälder som har det huvudsakliga boendet som har rätt att få underhåll, det har ingenting med vårdnadsfrågan att göra. Man kan ha enskild vårdnad men ändå växelvist boende och då har ingen rätt till underhåll, eller så har man gemensam vårdnad där ena föräldern har det huvudsakliga boendet och den andra t.ex. varannan helg och då får boföräldern underhåll.
  • sweetbird

Jo det vet jag . Hade lite bortom när jag skrev . Och läste lite fort. Vet ju att det i te har nått med vårdnaden att göra utan den föräldern som barnet bor hos

Svar på tråden Ensam vårdnad, vad betalar pappan?