• emser6

Ta bort ett eller fler nattmål vid avvänjning?

Hej!

Jag & min sambo har en son på 6 månader & vi funderar på att ta bort nattmålen.
    Vi tänker prova att min sambo ska sova med sonen 2-3 nätter nu.

Tar man bort ett eller fler nattmål?
    Hur gjorde ni?

Han tar nappflaska & ersättning, men inte på natten, jag brukar amma han på natten & någon gång på dagen.
    Min son brukar äta 3-4 ggr på en natt & just nu.

Kram!

• Svar på tråden Ta bort ett eller fler nattmål vid avvänjning?
  • Emmyl

Av vilken anledning ska ni ta bort nattmålen? WEller menar du bara ammningen, och ge honom flaska istället?

• karet

Vi började med att minska ner för att till sist ta bort. Ovanor är inte elakt att sluta med.

• skogsvitter
    karet skrev 2012-02-28 23:35:11 följande:
    Vi började med att minska ner för att till sist ta bort. Ovanor är inte elakt att sluta med.
    Ovana?! Att ett spädbarn äter 3-4 gånger på natten? Herregud vilken okunskap...

TS varför vill ni vänja bort nattmålen? De flesta bebisar behöver äta på natten vid 6 månader, det är inget konstigt och inte heller något man behöver vänja bort. Men det du kan göra är ju naturligtvis att testa och se hur han reagerar om du försöker söva honom utan bröstet, om du inte redan gjort det. Då märker du ju om han verkligen behöver bröstet, eller om han lika gärna kan tröstas och sövas om på andra sätt. Att lämna över till pappan att ta hand om en hysteriskt skrikande och hungrig liten stackars bebis låter sjukt, brutalt och grymt både mot pappan och bebisen! Det är väl ändå en självklarhet att man tar den övergången själv, man behöver ju inte tortera varandra mer än nödvändigt.
  • HeddaSophie

Min dotter är 7,5 m och sista månaden har vi försökt sluta/dra ner på natt-målen. Hon ammade/snuttade var och varannan timme (mer än när hon var mindre) så det blev att hon sov kvar med mig hela natten vilket gjorde att hon vaknade oftare än hon sovit i sin säng, tror jag.

Vi började med att jag ammade första gången hon vaknade vid 11 sen vid 1 tog sambon henne men jag var i närheten ifall det inte skulle gå bra. Han bar runt på henne en liten stund sen sov hon 4 Tim! Då matade jag vid 5. Otroligt skönt. Efter några dagar provade vi att göra tvärtom. Försöka få henne att somna om vid 11 och sen mata vid 1. Det ledde till att hon sov både till 3 och 4 istället för 1. Då provade vi att inte mata vid 1 heller och då kunde hon sova till 5 el tom 7!

Så hon behöver nog inte äta på natten, utan bröstet har varit ett sätt att somna på.

Nu har vi haft lite bakslag, hon vaknar och somnar om när vi tar upp henne. Men vaknar sen när vi lägger henne så det har blivit lite vakna nätter men oftast sover hon från 20-5 med kanske ett uppvak och jag matar vid halv 5-5. (som nu..)

Vi låter henne aldrig skrika utan hon somnar som sagt när man tar upp och bär henne.

Kan tillägga att hon äter en stor portion gröt vid 7 på kvällen. Lycka till!

• Emmyl
    karet skrev 2012-02-28 23:35:11 följande:

OVANA?! Det är ingen ovana att en 6 månaders äter nattetid!
  • karet

Fast de säger ju att efter sex månader så BEHÖVER inte barn nattmål (undantag finns) och då kan man ju kalla det ovana.

Förstår inte mig på föräldrar som ger barnen mat på natten långt upp i åren, sorry men gör inte det.
    Det är något barnen vant sig vid, inget fel att vänja bort då.

Sen sa jag inte att hon skulle ta bort allting på en gång. Jag sa minska ner, det kan ta ett par månader att få bort det helt, och då är barnet ännu äldre.

• karet

Och att ett normalt barn skulle behöva 3-4 nattmål är befängt.

• skogsvitter

Vilka "de"? De som säger det har fel, det finns inget stöd för ett sådant påstående. Tvärtom visar forskning att de flesta bebisar behöver äta på natten i den åldern. Efter 8-9 månader däremot börjat det behovet avta för fler och fler.

Och vaddå "normalt" barn? Vilka BS, kallar du alla bebisar som äter så ofta för onormala?! Du behöver en seriös realitycheck!!!

• karet

Så alla tidskrifter i dyl har fel? Som vanligt på FL.

Barn 6-12 mån
    "Sett ur ett näringsperspektiv behöver barnet inget nattmål om det äter tillräckligt under dagen, men ofta har barnet vant sig vid det här målet och fortsätter att vakna under natten. Det är alltså inte som så många hoppas: att barnet automatiskt sover hela natten så fort det börjar äta fast föda."

"Ibland fortsätter barn att vakna för ett nattmål. Från 6 måna- ders ålder kan detta utvecklas till en vana som egentligen inte behövs. Om Ditt barn äter bra på dagen behöver hon inte äta på natten efter 6 månaders ålder"

• karet

Så alla tidskrifter o dyl har fel? Som vanligt på FL.

Barn 6-12 mån
    "Sett ur ett näringsperspektiv behöver barnet inget nattmål om det äter tillräckligt under dagen, men ofta har barnet vant sig vid det här målet och fortsätter att vakna under natten. Det är alltså inte som så många hoppas: att barnet automatiskt sover hela natten så fort det börjar äta fast föda."

"Ibland fortsätter barn att vakna för ett nattmål. Från 6 måna- ders ålder kan detta utvecklas till en vana som egentligen inte behövs. Om Ditt barn äter bra på dagen behöver hon inte äta på natten efter 6 månaders ålder"

• karet

Med normalt menar jag vanliga friska barn som inte har omständigheter som kräver nattmål.

• skogsvitter

Nu vet jag inte ens vilken sida du citerar ifrån, men ja många ställen skriver felaktigt. Dock måste jag ju reagera på att det här står "barn 6-12 månader" vilket innebär att detta är en utveckling som sker under ett helt halvår!! Det betyder inte att alla bebisar på 6-månadersdagen plötsligt inte längre har ett behov av nattmat!

Beakta också att det är först vid 6 månader man börjar med smakisar, smakisar är små och ger minimalt med näring. Så inte heller kopplingen till den fasta födan är ju exakt vid 6 månader utan kanske några månader senare när bebisen faktiskt äter fulla portioner.

Slutligen bor vi i Sverige, och här har vi tydligt fått för oss detta av någon anledning (antagligen av samma anledning som att vi tex tror på ett smakfönster, eller andra myter som är vanliga i vårt land men inte ett dugg sanna). I andra länder är det ingen som påstår att den här gränsen finns vid just 6 månader. I tex Holland gäller 9 månader istället. Har du kollat upp vilka källor man har för att en 6-månaders inte behöver nattmål "ur ett näringsperspektiv"? Har du? Om inte, då kanske du inte ska tro på allt du läser heller.

• karet

Som jag skrev. Har inte sagt att de skulle ta bort alla mål mat på en gång. Sagt det vid två tillfällen nu, att de skulle trappa ner.
    Att en 6-månaders skulle behöva 3-4 mål mat på natten är som jag skrev, befängt.

• Linkva

Jag blir tokig på alla som är experter på andras barn på denna sida!! Man känner sitt eget barn bäst! Punkt slut!

Svar på tråden Ta bort ett eller fler nattmål vid avvänjning?