• SaraD

Katt kissrt blod, vad göra??

Min kära katt har det jobbigt med kisseriet. Det började för ca ett år sedan, han blev jättedålig, kissade blodblandat och blev hängig. Vi åkte direkt till veterinären och han fick antibiotika och någon vitamin tror jag, kommer inte ihåg. Veterinären sa att det var en inflammation i urinblåsan, som orsakas av stress, så vi köpte även en sak som man satte in i eluttag som skulle ge katten ro, eftersom den utsöndrade hormon och lukt från en kattmamma... var lite skeptiskt till det men testade.

Efter kuren var han frisk igen och har varit fram till nu. Nu har dessa tendenser kommit igen, han är inte hängig, är helt som vanligt, bara det att han går till handfaten, duschen och källaren och kissar, det kommer jättelite och det finns tendens till missfärgat (dvs blodblandat), dock inte alls lika mycket som förra gången.

Kan man göra någonting redan nu för att stoppa upp detta? Förmodligen är det samma som förra gången..

Han är utekatt., Kan det vara så att han blir stressad av att det börjar bli vår och det är många katter i området som kommer och ska para sig etc.?

• Svar på tråden Katt kissrt blod, vad göra??
  • nemo1

Låter bra och jag hoppas du väljer en annan veterinär. 

• asteri

Kastrerad hankatt som äter blötfoder och kissar blod = urinsten om jag får dra mina egna slutsatser. Min katt har haft det två gånger nu, äter torrfoder men har fått ändå. Sista gången var för tre veckor sedan. ÅK SÅ FORT DU KAN för om urinröret blir täppt kan katten inte kissa och urinblåsan kan sprängas och katten dör. Min katt visade nästan inga tecken andra gången, bara jamade på ett konstigt sätt, och jag testade att klämma på blåsan och då skrek han. Första gången letade jag 20 timmar, han hade gömt sig i ett rör för att dö. Då kunde han inte ens kissa längre.
    Åk till en annan veterinär tycker jag, den du var till låter skum. Det man gjorde med min katt var att rensa urinröret med ett slags rör, spola rent blåsan och sedan antibiotika några dagar. Vet var rädd att njurarna hade pajat, men som tur var fungerar dom. Lycka till, ta hand om stackars kissen!

• nemo1
    asteri skrev 2012-02-26 20:23:38 följande:
    Kastrerad hankatt som äter blötfoder och kissar blod = urinsten om jag får dra mina egna slutsatser. Min katt har haft det två gånger nu, äter torrfoder men har fått ändå. Sista gången var för tre veckor sedan. ÅK SÅ FORT DU KAN för om urinröret blir täppt kan katten inte kissa och urinblåsan kan sprängas och katten dör. Min katt visade nästan inga tecken andra gången, bara jamade på ett konstigt sätt, och jag testade att klämma på blåsan och då skrek han. Första gången letade jag 20 timmar, han hade gömt sig i ett rör för att dö. Då kunde han inte ens kissa längre.
    Åk till en annan veterinär tycker jag, den du var till låter skum. Det man gjorde med min katt var att rensa urinröret med ett slags rör, spola rent blåsan och sedan antibiotika några dagar. Vet var rädd att njurarna hade pajat, men som tur var fungerar dom. Lycka till, ta hand om stackars kissen!
    Nu är det ju så att torrfoder ger urinsten, INTE blötmat då den innehåller det kattens naturliga bytesdjur innehåller, dvs animaliskt protein och ca:75 % vatten. Katter har överlag dålig törstkänsla och behöver hjälp med den biten, och det är därför mycket bra att ge blötmat som då ständigt spolar igenom blåsan och minskar på så sätt risken för sten. Torrfoder innehåller en massa spannmål som gör att det bildas kristaller som så småningom blir sten om man har otur. Kolhydrater är farligt för katter och det ger fetma, diabetes och sten bla. Katter behöver mycket protein, vatten och fett då dom får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor.
  • asteri

Det går också att klämma och känna om blåsan är stor. Men då måste du veta var du ska klämma. Han kommer antagligen säga ifrån om han har ont. Blåsan ska inte vara större än en mandarin. Om det går mer än 2 dygn mellan kisset är katten i livsfara.

• SaraD

Ja en annan veterinär blir det, den förra var en jourveterinär som verkar i hela länet på helger och kvällar, nu när det är vardag kan jag åka till en här i stan istället, ska höra mig för på jobbet vem de rekommenderar.

Tack för hjälpen!

• SaraD
    nemo1 skrev 2012-02-26 20:30:17 följande:
    Nu är det ju så att torrfoder ger urinsten, INTE blötmat då den innehåller det kattens naturliga bytesdjur innehåller, dvs animaliskt protein och ca:75 % vatten. Katter har överlag dålig törstkänsla och behöver hjälp med den biten, och det är därför mycket bra att ge blötmat som då ständigt spolar igenom blåsan och minskar på så sätt risken för sten. Torrfoder innehåller en massa spannmål som gör att det bildas kristaller som så småningom blir sten om man har otur. Kolhydrater är farligt för katter och det ger fetma, diabetes och sten bla. Katter behöver mycket protein, vatten och fett då dom får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor.
    En annan katt som vi hade när jag var liten hade urinsten och han fick sedan specialfoder, det var torrfoder.. men detta var kanske 10 år sedan.. Kanske finns specialfoder i blöt variant också?
  • nemo1

Veterinärer ska du inte lyssna på när det gäller foder. Enlig min veterinär så har dom ca två timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till var och en att läsa efter intresse. Veterinärer är sponsrade av olika fodertillverkare, som tex Royal Canin, Hills och specifik. Alla dessa innehåller konstigt nog väldigt mycket spannmål. Om du inte tror mig så är det bara att läsa innehållsdeklarationen själv på påsarna som finns där. Så därför vill dom självklart sälja sitt foder. Dessa "medicinska" foder är inga läkemedlel för då skulle dom inte få säljas annat än på apoteket.
    Är det urinsten så fortsätt med blötmat och köp gärna en vattenfontän för dom lockar till mer drickande. 

• SaraD
    nemo1 skrev 2012-02-26 20:45:02 följande:
    Veterinärer ska du inte lyssna på när det gäller foder. Enlig min veterinär så har dom ca två timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till var och en att läsa efter intresse. Veterinärer är sponsrade av olika fodertillverkare, som tex Royal Canin, Hills och specifik. Alla dessa innehåller konstigt nog väldigt mycket spannmål. Om du inte tror mig så är det bara att läsa innehållsdeklarationen själv på påsarna som finns där. Så därför vill dom självklart sälja sitt foder. Dessa "medicinska" foder är inga läkemedlel för då skulle dom inte få säljas annat än på apoteket.
    Är det urinsten så fortsätt med blötmat och köp gärna en vattenfontän för dom lockar till mer drickande. 
    Okej, vattenfontän lät bra.. Jag köpte ett foder för ett tag sedan på ica, ett blötfoder som skulle vara bra för njurarna och katterna älskade det, dock dyrt, men kanske kan vara värt att köpa det i fortsättningen.. kommer dock inte ihåg vad det hette. Har du något tips på bra blötfoder eller spelar det ingen roll, bara det är blött?

Om det är tex urinvägsinfektion, hur gör man då för att undvika det i fortsättningen?
  • LynxLynx

Katter får väldigt sällan urinvägsinfektion. De flesta inflammationer i urinvägarna hos katter är inte orsakade av bakterier.

Det vanligaste orsakerna till blod i urinen är cystit (inflammation i urinblåsan, vilket kan vara stressutlöst) eller urinsten. Båda tillstånden kan ge stopp i urinvägarna.

Det finns kosttillskott; Cystease som är både behandlande och förebyggande mot Cystit.
    Zylkene är ett kosttillskott med lugnande inverkan som kan prövas om man misstänker att tillståndet är stressutlöst. (Så även Feliway/Felifriend som du redan prövat.)

Det finns även foder som är utvecklade för "cystitkatter": RC Urinary och Hills c/d Multicare. Dessa finns som konserv/blötfoder. Är det urinsten så sätter man in foder som löser upp (vid struvitsten) eller hindrar ytterligare uppkomst (vid kalciumoxalat). (Jo, de är bra och fungerar faktiskt alldeles utmärkt!)

Men som tidigare sagts, in till veterinär för att utesluta urinstopp! Är det inte urinstopp så blir behandlingen troligtvis en kur med antiinflammatoriskt och smärtstillande (Metacam för katt) och ev. kosttillskott + dietfoder.
    Är det urinstopp, med grus eller sten så blir det en besvärligare behandling (spolning av urinblåsan mm) utöver ovanstående. 

Att katten har möjlighet att dricka som den vill är jätteviktigt förebyggande för urinvägsproblem.
    Du har helt rätt i att parningssäsongen som är på ingående kan leda till stress för katten och att det kan vara orsaken till att han kissar blod.

• LynxLynx
    nemo1 skrev 2012-02-26 20:45:02 följande:
    Hur menar du nu??

Tycker du att det är bättre att vända sig till personalen i zoofackhandel (endast utbildning från fodertillverkare) och livsmedelsbutik (ingen utbildning alls) när det gäller utfodring av ett sjukt djur? De har ju tom mindre utbildning i näringslära än veterinärer... och sannolikt även mindre möjligheter till självstudier.

Medicinska foder är oftast riktigt riktigt god och effektiv hjälp vid olika sjukdomstillstånd. Det går inte att komma ifrån, även om man kan tycka både ett och annat om huruvida veterinärkliniker skall vara "sponsrade" eller ej.
  • nemo1

Självklart så ska man själv läsa på om sjukdomstillståndet katten har,därefter välja foder efter vad som krävs.
    Men de sk "medicinska fodren" innehåller konstigt nog alltid spannmål, helt galet för en katt som får urinsten eller andra urinvägsbekymmer. Mjau blötmat är ett bra foder som innehåller mycket animaliskt protein, inget spannmål och mycket fett som är viktigt för katter. Och att inte förglömma, vatten! Dessa ingredienser tror jag mer på än ett foder med massor med spannmål till en katt med sten.
    Och självklart får veterinärerna bra betalt för att sälja ett visst märke, om man sedan kallar det sponsring är upp till var och en att fundera över Flört
    Men som sagt, alla kattägare LÄS PÅ om vad din katt behöver i foderväg och vad som är direkt galet att ge och läs på om deras sjukdomar. Nu för tiden hittar man lätt informationen på nätet.

• LynxLynx
    nemo1 skrev 2012-02-27 09:38:05 följande:
    Självklart så ska man själv läsa på om sjukdomstillståndet katten har,därefter välja foder efter vad som krävs.
    Men de sk "medicinska fodren" innehåller konstigt nog alltid spannmål, helt galet för en katt som får urinsten eller andra urinvägsbekymmer. Mjau blötmat är ett bra foder som innehåller mycket animaliskt protein, inget spannmål och mycket fett som är viktigt för katter. Och att inte förglömma, vatten! Dessa ingredienser tror jag mer på än ett foder med massor med spannmål till en katt med sten.
    Och självklart får veterinärerna bra betalt för att sälja ett visst märke, om man sedan kallar det sponsring är upp till var och en att fundera över Flört
    Men som sagt, alla kattägare LÄS PÅ om vad din katt behöver i foderväg och vad som är direkt galet att ge och läs på om deras sjukdomar. Nu för tiden hittar man lätt informationen på nätet.

Läser man saker på nätet ska man vara rejält källkritisk... finns rätt mkt mumbojumbo och otestade hypoteser publicerade som "sanningar" där ute.

Var tycker du att djurägare skall läsa på någonstans? Om basic näringslära, sjukdomstillstånd och specifika fodersammansättningar för dessa?

Torrfoder innehåller alltid en viss mängd stärkelse, även de "spannmålsfria". Det går inte att tillverka en torrfoderkula som håller ihop utan stärkelse.
    De flesta "sjukfoder" finns i även i våtkonserv.
  • LynxLynx
    ...
    Katter har överlag dålig törstkänsla och behöver hjälp med den biten, och det är därför mycket bra att ge blötmat som då ständigt spolar igenom blåsan och minskar på så sätt risken för sten.

Torrfoder innehåller en massa spannmål som gör att det bildas kristaller som så småningom blir sten om man har otur.

Kolhydrater är farligt för katter och det ger fetma, diabetes och sten bla. Katter behöver mycket protein, vatten och fett då dom får sin energi från fett och inte från kolhydrater som vi människor.
    Det är inte nödvändigtvis så att katter har dålig törstkänsla, det är ofta så att deras tillgång till för dem smakligt vatten och bra drickmiljö är begränsad av oss människor. Att katten får i sig vätska med fodret är i så fall en stor fördel för dem.

"Spannmål" i sig är inte en riskfaktor för urinvägsproblem/urinsten (det finns dessutom några olika typer av urinsten). Riskfaktorer för urinvägsproblem är: ålder 1-10 år, kastrering, låg vattenkonsumtion, hög andel torrfoder i kosten, övervikt och inaktiv livstil samt att vara innekatt och göra sina behov på låda (större sisk för kristall/stenbildning om urinen ligger i blåsan länge för att katten ogärna använder sin låda).
    Hade "spannmål" i sig varit en avgörande riskfaktor hade inget torrfoder, inte ens diettorrfodren fungerat för att hålla katter friska i urinvägarna...

Kolhydrater i sig är inte farliga, men överutfodring med dem är det, för väldigt många djurslag dessutom... inklusive människa. Även bytesdjur innehåller en viss del kolhydrater.
    Katter behöver få huvuddelen av sitt energibehov täckt av protein, inte av fett eller kolhydrater.
  • Mamma till R o A
    Vad är det i spannmål som orsakar urinsten?
    Aliquando et insanire iucundum est
  • SaraD
    LynxLynx skrev 2012-02-27 00:25:14 följande:
    Katter får väldigt sällan urinvägsinfektion. De flesta inflammationer i urinvägarna hos katter är inte orsakade av bakterier.

Det vanligaste orsakerna till blod i urinen är cystit (inflammation i urinblåsan, vilket kan vara stressutlöst) eller urinsten. Båda tillstånden kan ge stopp i urinvägarna.

Det finns kosttillskott; Cystease som är både behandlande och förebyggande mot Cystit.
    Zylkene är ett kosttillskott med lugnande inverkan som kan prövas om man misstänker att tillståndet är stressutlöst. (Så även Feliway/Felifriend som du redan prövat.)

Det finns även foder som är utvecklade för "cystitkatter": RC Urinary och Hills c/d Multicare. Dessa finns som konserv/blötfoder. Är det urinsten så sätter man in foder som löser upp (vid struvitsten) eller hindrar ytterligare uppkomst (vid kalciumoxalat). (Jo, de är bra och fungerar faktiskt alldeles utmärkt!)

Men som tidigare sagts, in till veterinär för att utesluta urinstopp! Är det inte urinstopp så blir behandlingen troligtvis en kur med antiinflammatoriskt och smärtstillande (Metacam för katt) och ev. kosttillskott + dietfoder.
    Är det urinstopp, med grus eller sten så blir det en besvärligare behandling (spolning av urinblåsan mm) utöver ovanstående. 

Att katten har möjlighet att dricka som den vill är jätteviktigt förebyggande för urinvägsproblem.
    Du har helt rätt i att parningssäsongen som är på ingående kan leda till stress för katten och att det kan vara orsaken till att han kissar blod.
    Tack för bra svar! Det var precis det han hade förra gången, cystit, och han fick något vitaminpiller (säkert kosttillskott) som dock var väldigt svårt att få i honom..

Jag ringde veterinären idag och fick en tid på onsdag, hon tyckte inte det var nödvändigt att komma in tidigare. I natt hade han kissat på en trasa som låg i handfatet, var helt täckt med kiss, men inget blod. Men det visar ju att han inte har urinstopp. Får se vad veterinären säger på onsdag.
Svar på tråden Katt kissrt blod, vad göra??