• Veladis

Spara ersättning?

Man ska ju inte spara ersättning till nästa mål om barnet inte äter upp allt, så långt är jag med. Men när räknar man då "nästa mål"?
    Om min bebis verkar ointresserad av flaskan jag värmt (det är ju ibland så att man misstolkar och tror att de är hungrigare än de är), hur länge kan jag då spara den? Jag testar kanske efter en kvart, en halvtimme igen om hon vill ha men sen då? Kan man spara den en timme? Två? Eller, var går gränsen? När kan man ge och när ska man hälla ut?

• Svar på tråden Spara ersättning?
  • Modgun

Jag sparade aldrig ersättningen i mer än 20min.

Tänk så här.

Om du värmer en mugg med mjölk, hur länge ska den stå för att du inte ska vilja dricka den?   

• Mercurialis

Jag håller med Modgun!

Mitt barn hade ett tydligt mönster över hur mycket han åt när på dygnet. På morgonen hade han ingen större aptit. Sen eftermiddag var han väldigt hungrig och ville ha mycket ersättning. Genom att identifiera det mönstret kunde jag anpassa ersättningsmängderna och det var inte mycket som gick till spillo.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Veladis
    Mercurialis skrev 2012-02-23 21:23:20 följande:
    Jag håller med Modgun!

Mitt barn hade ett tydligt mönster över hur mycket han åt när på dygnet. På morgonen hade han ingen större aptit. Sen eftermiddag var han väldigt hungrig och ville ha mycket ersättning. Genom att identifiera det mönstret kunde jag anpassa ersättningsmängderna och det var inte mycket som gick till spillo.

Ah, smart att tänka så! *korkad* Jag har som sagt sparat max 30 min.

Min bebis har hittills haft ett tydligt mäönster, men verkar vara inne i en ökningsperiod eller ngt  just nu. Istället för att äta 130ml var 3-4 timme dagtid har hon igår och idag småsnuttat på 90-100ml varannan timme dagtid. Vi får se om det ändrar sig igen. Bättre med mer mat mer sällan än lite och ofta. Tycker ju jag...
  • Veladis

Hon har förresten alltid varit som mest hungrig på morgonen. Men inte idag. Då låg hon och pratade med oss i dubbelsängen en timme innan hon ens ville nosa på flaskan.

• SilverEmma

Ersättningen börjar lukta illa ganska snabbt, en halvtimme var nog längsta tiden jag sparade.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • syntharen

Jag sparade max 30 min. Hellre hälla ut och göra ny än ge dålig ersättning.

Svar på tråden Spara ersättning?