• Lillasyster kanin

Framåtvänd bilstol Britax eller BeSafe?

Någon som har erfarenhet och kan vägleda?
    Vi vacklar mellan BeSafe Izi Up x3 och Britax Kid sict. 
    Vilka funktioner är att föredra? Vi prioriterar säkerhet och comfort. Tycker dock att kids sict plus verkar väääldigt klumpig...
    Tacksam för alla synpunkter. 

• Svar på tråden Framåtvänd bilstol Britax eller BeSafe?
  • Sisisisi
    rosentagg skrev 2012-02-23 19:13:34 följande:
    Okej, vår dotter fyller snart 4 år och är rätt lång och annars normalstor för sin ålder.

Hon väger 17,5 kg, så jag tycker fortfarande att det fungerar alldeles utmärkt med

BeSafe Izi Kid. Dock är det lite smått trång för benen, men det är ingen säkerhetsrisk

enligt de på kundtjänst....

Vi har nyss köpt nästa som är BeSafe Izi Up.   

Skulle ni byta tull framåtvänd stol så tidigt om ni hade haft en bakåtvänd till 25 kg?
  • TvåBusar

Vi har en BeSafe Izi Up X2 och är riktigt nöjda med den. Sonen sitter bra och bältet hamnar bra. 
    Lutningsfunktionen är bra när vi åker långt och sonen kan fixa det själv. Har dock inte provat någon annan så har inget att jämföra med.

• rosentagg
    Sisisisi skrev 2012-02-23 19:34:40 följande:

Skulle ni byta tull framåtvänd stol så tidigt om ni hade haft en bakåtvänd till 25 kg?

Japp, eftersom jag vet att BeSafe är säkrast.... men det är såklart smaksak.
    Jag skulle inte vilja ha en bakåtvänd som inte är bra i test - oavsett hur länge man kan ha dem.
    De tester jag har läst, så smiskar BeSafe de flesta med hästlängder.
    Vissa av märkena (minns inte vilka nu) var rena livsfarorna att köra med.

Och ja, jag veeet att den inte är säker när hon är över 18 kg (även om det på vissa sidor skrivs att
    det är ok med tyngre barn), men nu väger hon 17,5 kg och vi har redan köpt en framåtvänd.
     =)        
  • cloudberry79
    rosentagg skrev 2012-02-23 20:01:02 följande:
    Jag skulle inte vilja ha en bakåtvänd som inte är bra i test - oavsett hur länge man kan ha dem.

Och ja, jag veeet att den inte är säker när hon är över 18 kg (även om det på vissa sidor skrivs att
    det är ok med tyngre barn), men nu väger hon 17,5 kg och vi har redan köpt en framåtvänd.
     =)        
    I R&R som kom innan jul fick både besafe och akta betyget 7/10 på säkerhet, så den är inte så överlägsen Fördelen med Aktan är att den är godkänd till 25 kilo, nackdelen att den innehåller mycket kemikalier.
    If you love me - please don't feed me!
  • Sisisisi

=)        

Låter som du läst testet från -06... Jag är helt säker på att de flesta stolar som finns på marknaden nu är säkra. Du tror att de stolar som är plustestade till 25 kg är mindre säkra än izin som är testad till 18 kg?
  • cloudberry79
    "Men vilken stol är säkrast" är det förstås många som frågar. Vi ställer den frågan till Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI, som är den myndighet i Sverige som krockprovar stolarna. VTI svarar att det finns inga avgörande säkerhetsskillnader, även om fabrikanterna påstår att de egna produkterna är överlägsna. En godkänd stol som klarar ECE kraven för bakåtvänt har testats med ett mycket omfattande och krävande program. Visst har produkterna olika egenskaper, men ur en sammantagen skyddssynpunkt är de att betrakta som likvärdiga. Det är inte heller så att högre pris betyder högre säkerhet, vilket många föräldrar verkar utgå ifrån.

från Säkerhetsbutikens sida.
  • pigglet

Även den "sämsta" bakåtvända stolen är väl 5 gånger säkrare än den "mest säkra" framåtvända?!?

• cloudberry79
    pigglet skrev 2012-02-23 21:06:27 följande:
    Även den "sämsta" bakåtvända stolen är väl 5 gånger säkrare än den "mest säkra" framåtvända?!?
    Ja, så menar iaf experterna på barnsäkerhetsbloggen (Folksam) och NTF. Det är alltid fem gånger säkrare att åka bakåtvänt.
  • Coyote

=)        
    Nja, en framåtvänd stol är INTE säkrare än en bakåtvänd, oavsett märke.
  • cloudberry79
    Lillasyster kanin skrev 2012-02-24 11:24:15 följande:
    Båda stolarna går till 36 kg.
    Jag är endast intresserad av framåtvända stolar fr.o.m. 4 år.
    Jag hade tagit den billigaste, stolarna är ganska lika varandra och har samma funktioner. Tycker ni Britaxen är alldeles för klumpig, ta BeSafen. Spelar det ingen större roll, ta den billigare, snyggare eller den ni lättast kan få tag på
Svar på tråden Framåtvänd bilstol Britax eller BeSafe?