• Minnie2012

Hjälp!

Har nyligen flyttat ihop med en ny man som har en 16-årig son. Själv har jag fem barn i åldrarna 3, 9, 13, 15 och 17 år. De två äldsta bor hos pappan. Allting skulle vara underbart om inte mannen skulle curla med sonen för mycket. Innan vi flyttade ihop så behövde inte sonen göra något hemma. Med fem barn så har ju alla i tidig ålder hjälpt till att dra sitt strå till stacken. Med detta menar jag inte att jobba i flera timmar utan hjälpt till i hemmet då och då. Nu till problemet. Stör mig något enormt på sonen då han inte vill göra något i hemmet. Om pappan ber honom gå knappt hundra meter till Ica så tjatas det i en halvtimme. När sonen efter mycket tjat inte går till affären så går pappan istället. Han håller inte ordning på rummet utan pappan går och plockar efter honom. Kan knappt duka av tallriken ens. Pizzakartonger och mjölkpaket ställs inte undan utan ställs på diskbänken. Tvätten viker pappan. Undrar nu om det är jag som överreagerar eller om det är normalt för en 16-åring att glida omkring och inte göra något. Tacksam för synpunkter.

• Svar på tråden Hjälp!
  • Minne00

Kom detta som en överraskning för dig? Flyttade ni ihop snabbt?
    Känns som om ni hade haft ett längre förhållande så borde du sett detta beteende tidigare och att ni tillsammas skulle dragit upp riktlinjer innan ni flyttade ihop?

Har 16 åringen alltid haft det så här så tar det säkert ett  tag för honom att vänja sig vid nya familjedynamiker och om hans pappa uppmuntrar beteendet så lär det ju inte bli bättre...

Tror att det är dags att sätta HELA familjen runt köksbordet och låta ALLA ventilera sina åsikter om hur hemmet borde fungera och sedan komma fram till lämplig kompromiss...     

• Merlot

Jag tror att det är lättare att ensamma barn blir uppassade än då det finns många syskon. Hur jobbigt är det egentligen att som vuxen plocka efter ett barn? Inte så svårt egentligen. Hur jobbigt blir det om man ska plocka efter 5 barn? Då börjar det bli svårt att hinna med. 1 pizzakartong på diskbänken är inte hela världen, men 5 st är en bra början till en soptipp...

Om ni diskuterar och förklarar detta för 16-åringen så bör han ju förstå detta (därmed inte sagt att han kommer vilja ändra på sig direkt). Lite förståelse bör man ha för det kommer inte bli lätt för honom att ändra sådär bara. Men å andra sidan är han faktiskt stor redan och det är verkligen inte orimligt att förvänta sig att han ska anpassa sig till den nya familjen. Berätta gärna för honom vilka saker ni får "ge upp" eller ändra på för att få det att fungera ihop. Så han inte känner att det enbart är han som måste ändra.

Svar på tråden Hjälp!