• Cornellia

När kan jag byta babyskyddet mot en stol?

Som sagt, när kan jag byta babyskyddet mot en stol?
    Som det är nu så sitter han ner klämd i ett babyskydd som ser alldeles för litet ut, jag tror att han tycker det är väldigt trångt, för han har börjat "ta spjärn" mot sidorna och grymta och ha sig. Huvudet sticker inte upp ovanför kanten, dock är han bara 5½ månader och kan absolut inte sitta själv

Sonen väger strax över 9 kg och är 72 lång

• Svar på tråden När kan jag byta babyskyddet mot en stol?
  • Blomsteröga

Det finns stolar som är godkända från 0 kg. Vi bytte till en Britax Hiway när dottern var drygt fem månader. Jag upplevde precis som du att hon tyckte det var trångt i babyskyddet. I den nya stolen satt hon som en drottning och såg supernöjd ut

• Cornellia
    tinis77 skrev 2012-02-20 21:30:03 följande:
    Om han är stadig och kan sitta med stöd så kan du byta stol nu.
    Fast han kan ju inte sitta själv?
  • Cornellia
    Blomsteröga skrev 2012-02-20 21:33:01 följande:
    Det finns stolar som är godkända från 0 kg. Vi bytte till en Britax Hiway när dottern var drygt fem månader. Jag upplevde precis som du att hon tyckte det var trångt i babyskyddet. I den nya stolen satt hon som en drottning och såg supernöjd ut
    Okej, man kan använda en sådan trots att han inte kan sitta?
  • Sisisisi

Köp en stol som du kan få bra lutning på så är det väl bara att byta. Det är inget måste att de ska kunna sitta själv.

• Helle333
    Sisisisi skrev 2012-02-20 22:55:32 följande:
    Köp en stol som du kan få bra lutning på så är det väl bara att byta. Det är inget måste att de ska kunna sitta själv.
    Cornellia skrev 2012-02-20 21:27:27 följande:
    Som sagt, när kan jag byta babyskyddet mot en stol?
    Som det är nu så sitter han ner klämd i ett babyskydd som ser alldeles för litet ut, jag tror att han tycker det är väldigt trångt, för han har börjat "ta spjärn" mot sidorna och grymta och ha sig. Huvudet sticker inte upp ovanför kanten, dock är han bara 5½ månader och kan absolut inte sitta själv

Sonen väger strax över 9 kg och är 72 lång
    Akta Graco Duologic 2 är från 0-18kg så den kan han ju absolut använda nu. Den går att ändra lutning på.
    Jag väntar på att dottern ska kunna sitta själv så jag kan köpa stolen jag vill ha till henne, jag hoppas hon lär sig det rätt snart då hon börjat tröttna på babyskyddet hon också även om vi har ett av de större babyskydden för att vi skulle slippa köpa nytt sådant också.
  • Sisisisi

Jag skulle ju rekommendera att köpa en stol godkänd till 25 kg på en gång. Mina ungar var lika stora som ts i samma ålder och vägde 18 kg när de var 3 år...

• Helle333
    Sisisisi skrev 2012-02-20 23:04:55 följande:
    Jag skulle ju rekommendera att köpa en stol godkänd till 25 kg på en gång. Mina ungar var lika stora som ts i samma ålder och vägde 18 kg när de var 3 år...
    Därför jag väntar på att vår dotter ska kunna sitta. Stolen jag tänker köpa till henne går upp till 25kg. Också lutningsbar men barnet behöver kunna sitta för att åka i den ändå.
  • Sisisisi
    Helle333 skrev 2012-02-20 23:07:00 följande:
    Därför jag väntar på att vår dotter ska kunna sitta. Stolen jag tänker köpa till henne går upp till 25kg. Också lutningsbar men barnet behöver kunna sitta för att åka i den ändå.

Vilken stol ska ni köpa? Varför måste hon kunna sitta själv först?
  • tinis77

Min dotter var 3,5 månad när vi bytte till en hi-way, hon kunde inte sitta själv men satt perfekt i stolen. Med kilen till så blev det perfekt lutning så att huvudet inte ramlade ner. Dom måste inte kunna sitta själva, men någorlunda med stöd eftersom stolen inte är lika mkt lutad som babyskyddet.

• siljeholm

Vi har en akta graco cosmic comfort s som är godkänd från 0-25 kg, bytte till den strax innan hon blev 5 månader. Satt som en Gud redan då, så vänta inte, köp!;)

• Cornellia

Vi har planerat att köpa en Britax Hi-Way, den verkar ju vara 0-25 år, men det står inget om att den går att luta?

• Sisisisi
    Cornellia skrev 2012-02-21 00:11:08 följande:
    Vi har planerat att köpa en Britax Hi-Way, den verkar ju vara 0-25 år, men det står inget om att den går att luta?

Du kan inte luta den under färd, men när du monterar den så bestämmer du ju vilken lutning den ska ha. Man kan ändra höjd på bågen under och ha en kil under bågen om man vill ha mer lutning.
  • Misery

Syrran bytte till en Hiway åt sin bebis när han var 2 månader. Han sitter jättebra i den.

• Cecci78
    Cornellia skrev 2012-02-21 00:11:08 följande:
    kg ;)
  • Helle333
    Sisisisi skrev 2012-02-20 23:10:16 följande:
    Vilken stol ska ni köpa? Varför måste hon kunna sitta själv först?
    Vi hade en snubbe ifrån NTF på en föräldragrupp för några veckor sedan som pratade om just den stolen jag vill köpa till dotra. En Akta Graco Belogic. Hon kan varken sitta ordentligt ännu eller har kommit upp i den vikt som stolen är föreskriven till så jag får vänta en stund till på att köpa den.
Svar på tråden När kan jag byta babyskyddet mot en stol?