• Emma89

Hjälp mig ang flaskmatning!!!!

Hej!

Jag har en dotter på snart 6 månader och har preci börjat att ge lite flaska för att vänja henne lite med det. Men om ungefär 1 månad så ska jag åka bort och jag vet inte hur jag ska bete mig!

Kan man bara börja ge flaska under 5 dagar tvärt och sedan tillbaka till bröstet, eller tror ni att hon kan få tvär ont i magen?? Orolig! Råd!!   

Jag hade i så fall tänkt pumpa ur och förvara så hon får både ersättning och bröstmjölk! 

• Svar på tråden Hjälp mig ang flaskmatning!!!!
  • Emilia82

Mina barn ha nästan endast druckit ur flaska.. Men vad jag hört/tror är att babyn kanske inte vill ha mat från bröstet igen sen, men annars är det nog bara att börja med flaska (se till att ta ur den ur munnen emellanåt att det kommer in luft:)

• Emma89

Okeej, jaa det har jag med hört. men hon kommer att vara över 6 månader, så för mig är det inte hela världen om hon inte vill ha bröstet igen.. Men det går att bara gå över tvärt??

• dripdrop

Det går väl bra för hennes skull om hon ännu inte fått ont i magen av ersättningen.

Att sluta amma tvärt kan ju däremot bli väldigt jobbigt för dig, så för din egen skull kanske det är bättre att trappa ner successivt.

Annars, om du vill fortsätta amma är det nog svårt att ge barnet flaska i fem dagar och sen försöka amma det... Då kommer hon rätt troligt föredra flaskan. Finns det inget sätt pappan kan komma med barnet eller liknande så du kan amma emellanåt? Fem dagar är ju lång tid att vara ifrån en sex månader gammal bebis...

• attflaskmata

Det kan bli svårt att ta upp amningen igen efter fem dagar borta men om man kämpar så kan det gå.

Jag rekommenderar dock att ta med bröstpump när du reser iväg för du kommer behöva pumpa ur din mjölk annars riskerar du mjölkstockning!

Om du känner att det inte gör så mycket om amningen avslutas med att du är borta skulle jag råda dig till att trappa ner successivt tills du åker. Börja kanske byta ut ett mål eller två om dagen mot flaska!

Lycka till och hoppas resan blir bra! 

• Emma89

Tack för alla råd! Jag ska funderar vidare!
    Tyvärr kan han inte komma med henne så jag ammar lite, för jag kommer att vara 40 mil bort, så då blir det svårt!

Absolut hade jag tänkt att pumpa ur, det är mest henne jag tänker på, så hon inte får ont i magen :)   

Svar på tråden Hjälp mig ang flaskmatning!!!!