• Catox9

Ledsen bebis, ont i magen (???) svårt att bajsa, vad göra?!?!

Hej!
    Har en liten på snart tre veckor..
    Han äter baby semp lemolac men verkar ha svårt att bajsa.

Han knorrar mycket, pruttar nästan hela tiden men verkar ha svårt att få ut något mer.
    När dottern åt ersättning så bajsade hon nästan varje dag utan större problem men lillkotten tycks inte ha det lika lätt..
    Han blir alldeles stel och illröd när han skriker :(
    Det är så synd om honom :(( 
    Jag har provat att "massera" magen medsols, det ger pruttar men inte mkt mer..

Har hört att man kan ha i olja i ersättningen men vill ha fler tips!

Vi ger minifom innan varje måltid och har sempers magdroppar i kylen, ska ge honom det idag för första gången..
    Hur är det med sånt här katrinplommonavkok, kan man ge det till en sån liten??

Åh, hjälp mig snälla!             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-19 09:52
    Jag vill helst inte byta ersättning, ge mig andra tips :)

• Svar på tråden Ledsen bebis, ont i magen (???) svårt att bajsa, vad göra?!?!
  • Jess86

Vår son hade kolik i tre månader och Windi var vår räddning många gånger! Använd bara när det krisar som mest, här är länken: www.windi.nu/ 

• Fiine

Berätta gärna hur det går och hoppas lill plutten får igång magen snart =)

• skånegås

Första började få ont då hon var 3 dagar då mjölken rann till. Andra var 3 veckor och 3:e var bara 4 timmar gammal, men han hade ju fått ersättning som ju innehåller betydligt mer mjölkprotein än bröstmjölk.

• Catox9

skånegås skrev 2012-02-19 14:50:20 följande:
    Första började få ont då hon var 3 dagar då mjölken rann till. Andra var 3 veckor och 3:e var bara 4 timmar gammal, men han hade ju fått ersättning som ju innehåller betydligt mer mjölkprotein än bröstmjölk.

Hur var det då? Hela tiden eller bara när de skulle bajsa?
  • Catox9
    Jess86 skrev 2012-02-19 14:49:53 följande:
    Vår son hade kolik i tre månader och Windi var vår räddning många gånger! Använd bara när det krisar som mest, här är länken: www.windi.nu/ 

Tack kan vara bra att ha :)
    Fiine skrev 2012-02-19 14:50:03 följande:
    Berätta gärna hur det går och hoppas lill plutten får igång magen snart =)

Tack, det ska jag absolut göra :))

• Dohgon

vi får ge lactulos till vår kille. ända sen han var liten för han hade problem att bajsa. nu skall vi utreda mjölkallergi osv. prata med BVC om det kanske? det finns mjölkfri ersättning på apoteket för att pröva. såg att du inte vill byta ersättning, men om det är mjölk barnet reagerar på så är det enda sättet.

annars är windi ett pra tips som någon gav.

• FlitigaLis
    Fiine skrev 2012-02-19 10:46:26 följande:
    Ps, Läkaren sa också att lite magknip för man räkna med och det är inte farligt.

Sedan kan jag rekommendera MAM´s flaskor "First Bottle"
    De använder vi och de är superbra!!
    First bottle är skitflaskor.. läcker som bara den, har läst att det är många som har problem med dem. Philips Avant däremot är bra!!

Våran lille hade också problem i början när vi gick över till ersättning helt då fick vi rådet av BVC att byta ut ett mål om dagen till semper bifilus. Ett annat tips var att "ta tempen" när man märker att han pressar så. Det kan hjälpa.
  • Catox9
    FlitigaLis skrev 2012-02-19 15:46:17 följande:
    First bottle är skitflaskor.. läcker som bara den, har läst att det är många som har problem med dem. Philips Avant däremot är bra!!

Våran lille hade också problem i början när vi gick över till ersättning helt då fick vi rådet av BVC att byta ut ett mål om dagen till semper bifilus. Ett annat tips var att "ta tempen" när man märker att han pressar så. Det kan hjälpa.

Ja om man inte torkar dem riktigt torra så läcker de som såll, jättejobbigt!
    Men de fungerade som sagt jättebra med dottern och när de är bra så är de bra :)
    Jag har en hel uppsättning Philips flaskor oxå men de läcker uppe vid nappen istället :/ så de är lika illa de tycker jag...

Tack för de andra tipsen :)    
  • J 1981

Ville bara flika in ang mjölkproteinallergi att man INTE ska börja mixtra med mjölkfria ersättningar själv! Kontakta BVC el barnläkare och ta det genom dem. Mixtrar man själv kan det vara svårare att ställa diagnos.

Hoppas lillkillen får igång magen, har ni provat att bära honom i magläge över armen? Brukar hjälpa om det är gaser.

Lycka till!

• MeandHim

Testa feber termometern med lite glid på. Kör inte in denför långt men "retar" man lite så kan det sätta igång bajsreflexen.
    Man kan ha i messmör i ersättningen oxå.

• Catox9

Uppdatering;
    Lilla kotten har fortfarande ont i magen, inte lika mycket kan jag tycka men det finns ändå där :P
    Idag var jag till BVC och visade upp kraken, fick med mig två burkar mjölkfri ersättning... Pepticate som vi ska pröva. Får se om det hjälper.

• Fiine

ok, uppdatera gärna om hur den ersättningen funkar sedan =)

Svar på tråden Ledsen bebis, ont i magen (???) svårt att bajsa, vad göra?!?!