• Veladis

Hård i magen/jobbigt att bajsa, vilket knep från vilken ålder?

Hur gör ni som flaskmatar helt eller delvis om era bebisar verkar ha svårt att bajsa?

Jag har bl a hört
    - Magmassage
    - Termometertricket   
    - Messmör i flaskan
    - Rapsolja i flaskan
    - Byta ersättning 
    - Katrinplommonpuré eller -avkok i flaskan    

Vad har funkat bra för er, och från vilken ålder kan man göra vad. 

Jag har en 7-veckors som äter får NAN 1, alltid blandat med 25% bröstmjölk. Hon verkar ha det jobbigt med bajset, stökar mycket och det kan ta hela förmiddagen innan hon kommer till skott. Vi har testat med olja, tycker inte det är ngn skillnad.     

• Svar på tråden Hård i magen/jobbigt att bajsa, vilket knep från vilken ålder?
  • stjierna

Vi ger Nan Pro med bifidus (bra för trilskande magar), en tesked rapsolja innan varje flaska (alltså inte i flaskan då jag upplever att hon inte får i sig oljan då), semper magdroppar 1 ggn/dag och nu funkar hennes mage som en klocka - bajs varje dag runt 10.00 :)

• curiosa

Min dotter får katrinplommon avkok. Kokar fyra katrinplommon i 1.5 liter vatten i ca tio minuter. Silar av och späder med vanligt vatten så att det blir ca 1.8 liter sammanlagt. Detta vatten blandar vi all ersättning på och hennes mage fungerar nu perfekt. Innan testade vi olja men det var då kletigt att greja med det och det fungerade aldrig riktigt.

Hon är nästan 6 veckor.

• curiosa

Hon äter nan pro kanske jag ska tillägga. Och semper magdroppar hjälper inte heller.

• Veladis

Vi har också testat olja, men då kräks hon mer och blir mer orolig i magen. Det är som om det lättare halkar uppåt än nedåt. Katrinplommonavkok testade vi nu igår sen vi fått klartecken att man kan testa det med såhär små, och det verkar som om det funkar. Vi blandade avkok (på 6 plommon, 1 l vatten) och vanligt vatten 50/50 till ersättningen. Idag bajsade hon på morgonen, fast hon brukar bajsa varannan dag annars. Hon liksom bara bajsade med en suck, utan att kämpa hela förmiddagen med fisar och krystningar. Bajset var som vanligt mer smetigt än superlöst. Jag tror det funkade, alltså.

• Pärsikan

Vi hade samma problem - ge lactulos! Det hjälpte direkt! Prova först med 1ml /flaska ersättning, sen märker ni om ni behöver ha i mer efter hand. 
    Finns på apoteket. Fattar inte att BM inte pratar om det där... 

• Veladis

Magen funkar bra nu, utan att vi behöver mixtra mad avkok och grejer. Det vi gör nu som vi inte gjorde förut är att istället för att få 25% bröstmjölk i varje flaska, får hon en flaska med enbart bröstmjölk per dag. Har inte varit ngt krångel med bajset sedan vi började göra så, och hon bajsar nu 1-2 ggr/dag. Klämmer lite, men inte så hon blir blåröd i ansiktet och inget gnäll...

Svar på tråden Hård i magen/jobbigt att bajsa, vilket knep från vilken ålder?