minorXthreat skrev 2012-02-21 15:28:38 följande:
H*n är ironisk.
djurets hjärta bör slå för att kunna tömma det effektivt på blod, därför bultar man dem med en slaktmask som orsakar medvetslöshet. Sen hängs djuret upp i bakbenen och halspulsådern skärs av.
Har sett bandupptagningar på när man missat med slaktmasken och djuret inte alls blivit medvetslöst, därefter skär man ändå av halspulsådern för "orka bry sig".
Det finns en illusion om att svensk djurhållning är fina fisken och att djuren har det så fint så fint tills de i ren iver att bli mat spontandör och styckar sig själva. Men så är ju givetvis inte fallet och både svensk grishållning och hållning av fjäderfän är allt annat än vacker, det är en horribel verklighet.
nötkreatur tenderar att ha det "bättre" än dessa, så bra man nu kan anse djur ha i en indstri.
Jag önskar att jag var ironisk... Jag menade naturligtvis att det var det snabbaste sättet att ha ihjäl tex. en ko och samtidigt få ätbart kött.
Den allmänna uppfattning är som sagt om slakt är att det går lugnt till och djuren mår bra och är lugna. BULLSHIT!!! Åk till ett ställe där de slaktas eller en gård så ska ni få se att så inte är fallet.
Det är helt ok att äta kött, om man vågar delta i hela processen. Jag klarade inte av att se livet rinna ur ett djur, så då ska jag inte äta kött.