• saaaaaaaaaaara

hur många är vegitarianer?

undrar för jag blev när jag såg en video där en ko blev av med huvet när den levde, den skrek för att den hade så ont och så gör de med nästan alla djur som folk äter.... vill inte vara med och äta djur som lider och de som inte vill ha djurplågeri tycker jag ska sluta äta kött!! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur många är vegitarianer?
  • Fyndomat
    HexaFlexagon skrev 2012-02-18 18:52:19 följande:
    Då tycker jag att du ska hålla dig till svenskt kött.
    Att köttet är svenskt är ingen garanti för att det är lyckliga djur långt därifrån. Den största vinsten är transportkostnader och miljöpåverkan den vägen. Det finns sämre djurhållning som i danmark men det finns bättre också som i Brasilien.
    Lita på dina sinnen! fyndomat.blogspot.com/
  • saaaaaaaaaaara
    HexaFlexagon skrev 2012-02-18 18:52:19 följande:
    Då tycker jag att du ska hålla dig till svenskt kött.

svenska djur plågas också och är inte jag som köper kött så kan inte välja och man kan aldrig veta hur de har dött...
  • Capt Janeway

Jag röstar på alternativ 6:
    Jag är inte vegetarian och kommer förmodligen aldrig bli. Däremot älskar jag grönsaker och avskyr djurplågeri. 

• The past is now

Röstar inte, jag har varit LAKTO-OVO-VEGETARIAN men under samtliga mina graviditeter har jag blivit sjuk pga kosten så jag har gått tillbaka till att äta blandkost.  Men jag äter övervägande fisk idag..

• Murarn

"Jag är djurvän, men jag äter kött"

Mmm, säg det när du haft ihjäl din första ko med slaktmask och sedan skurit halsen av den!!
    Där ligger den och blöder i några minuter, och sedan körs den iväg för att man ska skära bort all hud runt bakbenen så att man kan hänga den uppochner i hälsenorna/vaden eller vad det nu är.. Och detta är DET bästa sättet som tar absolut längst tid. = det görs nog inte på de stora ställena!!

Alla behöver inte vara vegetarianer, MEN ni som aldrig bevittnat en slakt IRL har ingen aning!!

Hade alla fått göra det hade betydligt fler människor valt bort kött.

( ja jag är lite aggressiv men folks nonchalans stör mig ibland)

• Rödnäbba
    Murarn skrev 2012-02-21 14:17:12 följande:

Mmm, säg det när du haft ihjäl din första ko med slaktmask och sedan skurit halsen av den!!
    Där ligger den och blöder i några minuter, och sedan körs den iväg för att man ska skära bort all hud runt bakbenen så att man kan hänga den uppochner i hälsenorna/vaden eller vad det nu är.. Och detta är DET bästa sättet som tar absolut längst tid. = det görs nog inte på de stora ställena!!

Alla behöver inte vara vegetarianer, MEN ni som aldrig bevittnat en slakt IRL har ingen aning!!

vad menar du med att det är det bästa sättet och att det tar lång tid. Är det inte bättre om det går snabbare?

och vad är en slaktmask?
  • minorXthreat
    Rödnäbba skrev 2012-02-21 14:36:58 följande:
    vad menar du med att det är det bästa sättet och att det tar lång tid. Är det inte bättre om det går snabbare?

och vad är en slaktmask?
    H*n är ironisk.
    djurets hjärta bör slå för att kunna tömma det effektivt på blod, därför bultar man dem med en slaktmask som orsakar medvetslöshet. Sen hängs djuret upp i bakbenen och halspulsådern skärs av.

Har sett bandupptagningar på när man missat med slaktmasken och djuret inte alls blivit medvetslöst, därefter skär man ändå av halspulsådern för "orka bry sig".

Det finns en illusion om att svensk djurhållning är fina fisken och att djuren har det så fint så fint tills de i ren iver att bli mat spontandör och styckar sig själva. Men så är ju givetvis inte fallet och både svensk grishållning och hållning av fjäderfän är allt annat än vacker, det är en horribel verklighet.

nötkreatur tenderar att ha det "bättre" än dessa, så bra man nu kan anse djur ha i en indstri. 
  • minorXthreat
    Rödnäbba skrev 2012-02-21 14:36:58 följande:

och vad är en slaktmask?
    förövrigt, slaktmask ser ut som ett handtag som skjuter typ en bult in i hjärnan på djuren för att slå ut medvetande men inte döda.
  • Murarn
    minorXthreat skrev 2012-02-21 15:28:38 följande:
    H*n är ironisk.
    djurets hjärta bör slå för att kunna tömma det effektivt på blod, därför bultar man dem med en slaktmask som orsakar medvetslöshet. Sen hängs djuret upp i bakbenen och halspulsådern skärs av.

Har sett bandupptagningar på när man missat med slaktmasken och djuret inte alls blivit medvetslöst, därefter skär man ändå av halspulsådern för "orka bry sig".

Det finns en illusion om att svensk djurhållning är fina fisken och att djuren har det så fint så fint tills de i ren iver att bli mat spontandör och styckar sig själva. Men så är ju givetvis inte fallet och både svensk grishållning och hållning av fjäderfän är allt annat än vacker, det är en horribel verklighet.

nötkreatur tenderar att ha det "bättre" än dessa, så bra man nu kan anse djur ha i en indstri. 
    Jag önskar att jag var ironisk...  Jag menade naturligtvis att det var det snabbaste sättet att ha ihjäl tex. en ko och samtidigt få ätbart kött.

Den allmänna uppfattning är som sagt om slakt är att det går lugnt till och djuren mår bra och är lugna. BULLSHIT!!! Åk till ett ställe där de slaktas eller en gård så ska ni få se att så inte är fallet.

Det är helt ok att äta kött, om man vågar delta i hela processen. Jag klarade inte av att se livet rinna ur ett djur, så då ska jag inte äta kött.
  • minorXthreat
    Murarn skrev 2012-02-21 16:26:19 följande:
    Jag önskar att jag var ironisk...  Jag menade naturligtvis att det var det snabbaste sättet att ha ihjäl tex. en ko och samtidigt få ätbart kött.

Den allmänna uppfattning är som sagt om slakt är att det går lugnt till och djuren mår bra och är lugna. BULLSHIT!!! Åk till ett ställe där de slaktas eller en gård så ska ni få se att så inte är fallet.

Det är helt ok att äta kött, om man vågar delta i hela processen. Jag klarade inte av att se livet rinna ur ett djur, så då ska jag inte äta kött.
    sorry, stressläste ditt inlägg lite och tolkade DET bäst i ironisk mening då det inte är bra men bättre så att säga.
  • Murarn
    minorXthreat skrev 2012-02-21 16:29:45 följande:
    sorry, stressläste ditt inlägg lite och tolkade DET bäst i ironisk mening då det inte är bra men bättre så att säga.
    Haha jag var lite stressad när jag skrev med :)

Jag behöver inte rädda världen, men alla borde få veta och därefter avgöra om de vill vara en del i kött industrin.

Sen är det inte fel att äta kött heller. Om alla åt mindre kött skulle och sluta behandla djuren som slit-och-släng-föremål. 

Jag har alltid trott att jag inte skulle bli illa berörd av att döda ett djur. Jag har ju ALLTID ätit kött, det har människor gjort i alla tider. Vi behöver det! Och jag Älskade verkligen att äta kött.

Sen var jag med vid en slakt...
    Ryser när jag tänker på det.
  • neeext
    Murarn skrev 2012-02-21 16:38:48 följande:

Jag behöver inte rädda världen, men alla borde få veta och därefter avgöra om de vill vara en del i kött industrin.

Sen är det inte fel att äta kött heller. Om alla åt mindre kött skulle och sluta behandla djuren som slit-och-släng-föremål. 

Jag har alltid trott att jag inte skulle bli illa berörd av att döda ett djur. Jag har ju ALLTID ätit kött, det har människor gjort i alla tider. Vi behöver det! Och jag Älskade verkligen att äta kött.

Fy.. Vill inte ens tänka på hur det gick till. Har länge funderat på att bli vegetarian på heltid nu.
  • minorXthreat
    Murarn skrev 2012-02-21 16:38:48 följande:

håller med om att folk ska få göra som de vill. döremot kommer jag nog alltid anse det fel att äta kött ;)

usch, skulle verkligen inte vilja vara med vid slakt, det räcker med alla de bandupptagningar man sett :P 
  • HexaFlexagon
    minorXthreat skrev 2012-02-21 18:00:51 följande:
    håller med om att folk ska få göra som de vill. döremot kommer jag nog alltid anse det fel att äta kött ;)

usch, skulle verkligen inte vilja vara med vid slakt, det räcker med alla de bandupptagningar man sett :P 
    Tyvärr är det ju bara avarterna man får se där.
  • HexaFlexagon
    Murarn skrev 2012-02-21 14:17:12 följande:

Jag vet inte vilket slakteri du har varit på men de jag varit på, skär man inte halsen av djuren. Man sticker dem! Har fö alltid gått till likadant vid hemslakten här. Den som kan sitt jobb sticker in kniven och tar ut den igen och saken är klar. Artärerna är avskurna och djuret är avblodat inom några minuter.
  • minorXthreat
    HexaFlexagon skrev 2012-02-21 20:52:45 följande:
    Tyvärr är det ju bara avarterna man får se där.
    Jo men det är för det första omöjligt för dig att avgöra om köttet på din tallrik är produkten av en avart eller itne. det var väl ifjol som exempelvis till och med Per Morberg med flera gick ut och avrådde folk från att köpa svenskt fläsk med tank på hur galet dålig svensk fläskhållning var. djurrättsalliansens filmer visar på grova missförhållanden i svenska farmer och köper man sitt kött på ica så vet man inte jack shit om hur det köttet kom dit!

senare tillkommer också mitt ställningstagande att jag inte anser mig berättigad att beröva en annan varelse livet för mitt eget höga nöjes skull... 
  • Butterscotch

Med de alternativen gick det inte att rösta. Jag är inte, och tänker inte bli, vegetarian. Jag gillar både grönsaker och köttprodukter.

• HexaFlexagon
    minorXthreat skrev 2012-02-21 20:57:29 följande:
    Jo men det är för det första omöjligt för dig att avgöra om köttet på din tallrik är produkten av en avart eller itne. det var väl ifjol som exempelvis till och med Per Morberg med flera gick ut och avrådde folk från att köpa svenskt fläsk med tank på hur galet dålig svensk fläskhållning var. djurrättsalliansens filmer visar på grova missförhållanden i svenska farmer och köper man sitt kött på ica så vet man inte jack shit om hur det köttet kom dit!

senare tillkommer också mitt ställningstagande att jag inte anser mig berättigad att beröva en annan varelse livet för mitt eget höga nöjes skull... 
    Djurrättsalliansens filmer var väl tagna under lång tid (flera år?). Kan inte minnas att de visade några filmsnuttar från gårdar de inte hittade några problem på. För du tror väl inte att det ser ut så på alla svingårdar? Fö så har DRA flera gånger visat att de inte är särskilt seriösa i sin framtoning.
  • minorXthreat
    HexaFlexagon skrev 2012-02-21 21:19:03 följande:
    Djurrättsalliansens filmer var väl tagna under lång tid (flera år?). Kan inte minnas att de visade några filmsnuttar från gårdar de inte hittade några problem på. För du tror väl inte att det ser ut så på alla svingårdar? Fö så har DRA flera gånger visat att de inte är särskilt seriösa i sin framtoning.
    självklart är det under en längre period och självklart visar de inte gårdar som sköter sig. syftet är att visa att missförhållanden förekommer i vårt avlånga land och uppenbarligen gör det det.

vad jag menar är att svenne banan som köper benfri kotlett på ica har ingen aning om varifrån det kommer.

huruvida majoriteten sköter sina gårdar enligt alla lagar och restriktioner är inte för mig det intressanta, det finns en utbredd problematik som folk blundar för...det är för mig det intressanta. 
  • HexaFlexagon
    minorXthreat skrev 2012-02-21 22:05:08 följande:
    självklart är det under en längre period och självklart visar de inte gårdar som sköter sig. syftet är att visa att missförhållanden förekommer i vårt avlånga land och uppenbarligen gör det det.

vad jag menar är att svenne banan som köper benfri kotlett på ica har ingen aning om varifrån det kommer.

huruvida majoriteten sköter sina gårdar enligt alla lagar och restriktioner är inte för mig det intressanta, det finns en utbredd problematik som folk blundar för...det är för mig det intressanta. 
    Problematiken är inte så utbredd som du tror! Det är en av farorna med såna filmer och organisationer. De visar en (vinklad) sida och folk tar det för sanning och tror att det är frågan om ett generellt fenomen. Vilket det naturligtvis inte är.

Ett större problem är att vi importerar helt utan vett och sans. Naturligtvis skulle det vara förbjudet att importera födoämnen som uppfötts eller odlats på sätt som inte är tillåtna här!
Svar på tråden hur många är vegitarianer?