• Lattjo

Kall sås till nuggets?

Imorgon ska jag göra nuggets till middag och vill ha någon bra dipsås till. Men vad ska man göra? Just till nuggets tycker jag att det är jättesvårt av någon anledning :) Får inte vara starkt då sonen ska ha med en kompis hem och jag vet inte om han gillar stark mat...

• Svar på tråden Kall sås till nuggets?
  • Thursday

Olivolja har jag i min tzatziki, och massor av svartpeppar, mumsmums.

I reject your reality and substitute my own.
  • Gurkan

1 del creme fraiche, 2 delar filmjölk och 0,5-1 del aweet chilisås beroende på hur stark man vill ha den. Smaka av med lite salt, vitpeppar och vitlökspulver. Favoritsåsen här hemma!

• Tow2Mater

Honey-mustard (honung-senap) är favoriten hos oss, har dock aldrig gjort den själv, men kanske:
    1.5 dl Dijon senap
    1.5 dl honung
    2 msk majonäs
    1 msk citronsaft
    Salt and peppar

• Thursday
    Tow2Mater skrev 2012-02-14 20:30:12 följande:
    Honey-mustard (honung-senap) är favoriten hos oss, har dock aldrig gjort den själv, men kanske:
    1.5 dl Dijon senap
    1.5 dl honung
    2 msk majonäs
    1 msk citronsaft
    Salt and peppar
    1,5 dl dijonsenap och 2 msk majonnäs? Proportionerna känns lite konstiga?
    I reject your reality and substitute my own.
  • Tow2Mater
    Thursday skrev 2012-02-14 20:35:50 följande:
    1,5 dl dijonsenap och 2 msk majonnäs? Proportionerna känns lite konstiga?
    Det ska oftast vara lika delar senap och honung, resten kan variera i olika recept. Google har en hel del. Tyvärr vet jag inte med säkerhet vad min egen favorit innehåller :)
  • tinis77

1dl crème fraîche, 0.75 dl majonnäs, 1 msk sirap, 0,5 msk senap, salladskrydda, persilja, salt och ev lite finhackad lök. Supergod till fisk eller kycklingnuggets.

• Lattjo
    tro hopp kärlek skrev 2012-02-15 11:12:19 följande:
    Mangoraja är supergott till nuggets! Sån färdig  ifrån rydbergs
    Mangoraja har jag nog hemma, den är ju jättegod, den ska jag nog ställa fram :)
  • annaeriksson88

Godaste såsen till chicken nuggets och ris är typ som den man fick i skolan..
    Gräddfil
    Lite chilisås
    Ketchup
    salt svart peppar och vitpeppar..
    mums!

• Rappakalja

Creme fraishe eller turkisk yoghurt, mango chutney, sambal olek, paprikapulver, curry, chilipulver. Blanda ihop och smaka av så du får den styrkan du vill ha. Den här såsen är god till ALLT tror jag

Originalreceptet är till en kycklingrätt, då har man grädde istället för creme fraidhe eller turkisk yoghurt, som vispas till soft peak, varken för hårt eller för löst och så blandar man i allt ovan. Detta häller man ovanpå kycklingbitar, antingen från en hel grillad kyckling eller från egenstek kyckling. Innan man häller på såsen så har man på paprika i bitar och ev banan i skivor om man gillar det. Jag gillar inte banan i mat, men i denna rätt går det bra, men jag tar en ganska liten grön banan bara

Mängd till originalreceptet: (sås)
    4 dl grädde
    1 burk mango chutney
    3 tsk sambal olek och övriga kryddor får man smaka av med.

• sivans1942

Hej,

jag köpte nuggets och nu vill jag ha recept på en bra dipsås ....

;Med vänlig hälsning
    Siv Lindberg, Vällingby

Svar på tråden Kall sås till nuggets?