skogsvitter skrev 2012-02-19 11:53:16 följande:
Inte en chans att jag skulle ta med mig min 1- och 4-åring till badhuset själv! Haha man behöver inte utmana ödet mer än nödvändigt... jösses. Jättekul för er som har barn som fungerar så enkelt, men självklart är det inte ett lätt match för alla att själv åka iväg på sådana äventyr. Och "flera timmar" i bassängen skulle ingen av våra vilja vara hur som helst, när vi badar är det högst en timme och det är fullkomligt tillräckligt för äldsta dottern. Längre vill hon inte bada. Vi är ju i tills hon själv säger ifrån så det är hon som helt reglerar detta. Aldrig hört om halksockar i badhallen däremot, låter som en bra grej, vart kan man köpa sådana?
Tycker dock du har fått mycket bra tips TS, men behöver inte vara så överambitiös. Lek med det som finns hemma, var mycket utomhus och någon eller ett par gånger i veckan kan man göra utflykter tex till biblioteket, ÖF osv. Dessutom, även om du har tröttnat på pulka och leka med spadar så har knappast de gjort det

Så vems behov är viktigast, dina eller barnens? Vi tar en pulkatur nästan varje dag, så länge vädret tillåter. Och de brukar även få "hjälpa till" med tex skottning och annat fix utomhus. De lastar snö i en lastbil med flak (rätt stor modell) och kör runt med den, leker med allt möjligt som är ute helt enkelt. Fri lek ska inte underskattas! De har så otroligt mycket pedagogisk och riktad verksamhet hela dagarna ändå i skolan och på förskolan, ibland blir det för mycket av det goda.
Nej jag tänker inte heller utmana ödet genom att åka ensam dit. Dessutom orkar den lilla kanske en halvtimme, max en timme mens den stora vill bada i timmar. Bättre att åka när vi är två vuxna som kan dela upp oss och gå upp med den som inte orkar/vill mer.
Det är inte jag som är trött på spaden och pulkan, det är barnen, efter en lång vinter är det inte så himla kul att göra det samma ute hela tiden. Barnen får hjälpa till att skotta, har varsin liten snöskyffel osv, men tröttnar fortare nu än tidigare i vinter. Men snart är det vår och då ska vi börja plantera osv, funderar på att köpa ett litet växthus också som speciellt fyraåringen kan hjälpa till med, välja blommor, ha sina egna plantor osv