• nova star

Har ni några bra tips på aktiviteter jag kan göra på dagarna med en 4 åring och en 1 åring :-)

Vi börjar bli uttråkade av att göra det samma hela tiden och behöver lite nya ideèr!

Någon som har ett tips på roliga inne och uteaktiviteter som passar bägge barnen (1 och 4 år)? Vi är gärna ute, även om det är minusgrader, men börjar tröttna på att bara åka pulka och gräva i snön med spaden

Vad gör ni andra som är hemma på dagarna?

(Öppna förskolan går vi redan på och vi har inga barnfamiljer runt oss som är hemma på dagarna)

• Svar på tråden Har ni några bra tips på aktiviteter jag kan göra på dagarna med en 4 åring och en 1 åring :-)
  • pigglet
    nova star skrev 2012-02-18 16:37:33 följande:
    Nej det är lite för läskigt att åka och bada ensam med bägge.
    ?? Hur kommer det sig? *nyfiken*
  • nova star
    pigglet skrev 2012-02-18 20:04:02 följande:
    ?? Hur kommer det sig? *nyfiken*
    Har du varit på badhuset med en vild ettåring och en lika vild fyraåring, som helst vill kasta sig i den djupa bassängen, springer åt olika håll på det hala golvet, springer iväg i omklädningsrummet/duscharna?

Jag har det... Känns inget tryggt.
  • pigglet

Nej, det har jag inte. De brukar göra som jag säger (ungefär i alla fal), det låter stressigt att ha det som du beskriver.

De får ha halksockar så de inte halkar på det hala golvet. Låt 4-åringen känna vad som händer om den inte bottnar i den djupa bassängen och prata om att dit går ni tillsammans. Eller se till att de har armpuffar på sig hela tiden.

Jag tänkte bara att det verkligen är en mysig aktivitet som vi alla njöt av. Jag saknar våra härliga förmiddagsbad, oftast är det inte så mycket folk i bassängerna då. Och vattenvana är viktigt. Tvätta upp barnen ska man ändå göra någon gång/vecka. Och så blir de så härligt trötta och nöjda efter några timmar i bassängen.  ;)
    Men visst - det passar ju inte alla, bara för att det var helt rätt för OSS.   :)   

• nova star
    pigglet skrev 2012-02-19 10:21:45 följande:
    Nej, det har jag inte. De brukar göra som jag säger (ungefär i alla fal), det låter stressigt att ha det som du beskriver.

De får ha halksockar så de inte halkar på det hala golvet. Låt 4-åringen känna vad som händer om den inte bottnar i den djupa bassängen och prata om att dit går ni tillsammans. Eller se till att de har armpuffar på sig hela tiden.

Jag tänkte bara att det verkligen är en mysig aktivitet som vi alla njöt av. Jag saknar våra härliga förmiddagsbad, oftast är det inte så mycket folk i bassängerna då. Och vattenvana är viktigt. Tvätta upp barnen ska man ändå göra någon gång/vecka. Och så blir de så härligt trötta och nöjda efter några timmar i bassängen.  ;)
    Men visst - det passar ju inte alla, bara för att det var helt rätt för OSS.   :)   
    En ettåring hör sällan på vad man säger tyvärr...

Vi är i simhallen ibland, när pappa kan vara med  och fyraåringen har gått på simskola (plask och lek) så han är vattenvan.

Var köper man halksockar? Finns att köpa i simhallen kanske?
  • skogsvitter

Inte en chans att jag skulle ta med mig min 1- och 4-åring till badhuset själv! Haha man behöver inte utmana ödet mer än nödvändigt... jösses. Jättekul för er som har barn som fungerar så enkelt, men självklart är det inte ett lätt match för alla att själv åka iväg på sådana äventyr. Och "flera timmar" i bassängen skulle ingen av våra vilja vara hur som helst, när vi badar är det högst en timme och det är fullkomligt tillräckligt för äldsta dottern. Längre vill hon inte bada. Vi är ju i tills hon själv säger ifrån så det är hon som helt reglerar detta. Aldrig hört om halksockar i badhallen däremot, låter som en bra grej, vart kan man köpa sådana?

Tycker dock du har fått mycket bra tips TS, men behöver inte vara så överambitiös. Lek med det som finns hemma, var mycket utomhus och någon eller ett par gånger i veckan kan man göra utflykter tex till biblioteket, ÖF osv. Dessutom, även om du har tröttnat på pulka och leka med spadar så har knappast de gjort det Så vems behov är viktigast, dina eller barnens? Vi tar en pulkatur nästan varje dag, så länge vädret tillåter. Och de brukar även få "hjälpa till" med tex skottning och annat fix utomhus. De lastar snö i en lastbil med flak (rätt stor modell) och kör runt med den, leker med allt möjligt som är ute helt enkelt. Fri lek ska inte underskattas! De har så otroligt mycket pedagogisk och riktad verksamhet hela dagarna ändå i skolan och på förskolan, ibland blir det för mycket av det goda.

• Nape

Öppna förskolan
    baka (enkla saker, tex chokladbollar)
    bygga snögubbe (nästa dag kan man måla den med vattenfärger)
    bada skumbad
    bygga koja
    biblioteket
    sångstund
    picnic i skogen
    Leta djurspår i skogen
    mata änder

Snart blir det vår och "händer" mer grejer. Vi brukade "mata" myror (tog med en sockerbit, en bit godis etc och lade på myrstacken *s*).

• Nape

Barnen tyckte det var roligt med "disco" hemma. Vi dansade och åt gurkstavar. *s*

• nova star
    skogsvitter skrev 2012-02-19 11:53:16 följande:
    Inte en chans att jag skulle ta med mig min 1- och 4-åring till badhuset själv! Haha man behöver inte utmana ödet mer än nödvändigt... jösses. Jättekul för er som har barn som fungerar så enkelt, men självklart är det inte ett lätt match för alla att själv åka iväg på sådana äventyr. Och "flera timmar" i bassängen skulle ingen av våra vilja vara hur som helst, när vi badar är det högst en timme och det är fullkomligt tillräckligt för äldsta dottern. Längre vill hon inte bada. Vi är ju i tills hon själv säger ifrån så det är hon som helt reglerar detta. Aldrig hört om halksockar i badhallen däremot, låter som en bra grej, vart kan man köpa sådana?

Tycker dock du har fått mycket bra tips TS, men behöver inte vara så överambitiös. Lek med det som finns hemma, var mycket utomhus och någon eller ett par gånger i veckan kan man göra utflykter tex till biblioteket, ÖF osv. Dessutom, även om du har tröttnat på pulka och leka med spadar så har knappast de gjort det Så vems behov är viktigast, dina eller barnens? Vi tar en pulkatur nästan varje dag, så länge vädret tillåter. Och de brukar även få "hjälpa till" med tex skottning och annat fix utomhus. De lastar snö i en lastbil med flak (rätt stor modell) och kör runt med den, leker med allt möjligt som är ute helt enkelt. Fri lek ska inte underskattas! De har så otroligt mycket pedagogisk och riktad verksamhet hela dagarna ändå i skolan och på förskolan, ibland blir det för mycket av det goda.
    Nej jag tänker inte heller utmana ödet genom att åka ensam dit. Dessutom orkar den lilla kanske en halvtimme, max en timme mens den stora vill bada i timmar. Bättre att åka när vi är två vuxna som kan dela upp oss och gå upp med den som inte orkar/vill mer.

Det är inte jag som är trött på spaden och pulkan, det är barnen, efter en lång vinter är det inte så himla kul att göra det samma ute hela tiden. Barnen får hjälpa till att skotta, har varsin liten snöskyffel osv, men tröttnar fortare nu än tidigare i vinter. Men snart är det vår och då ska vi börja plantera osv, funderar på att köpa ett litet växthus också som speciellt fyraåringen kan hjälpa till med, välja blommor, ha sina egna plantor osv
  • nova star
    Nape skrev 2012-02-19 11:59:15 följande:
    Öppna förskolan
    baka (enkla saker, tex chokladbollar)
    bygga snögubbe (nästa dag kan man måla den med vattenfärger)
    bada skumbad
    bygga koja
    biblioteket
    sångstund
    picnic i skogen
    Leta djurspår i skogen
    mata änder

Snart blir det vår och "händer" mer grejer. Vi brukade "mata" myror (tog med en sockerbit, en bit godis etc och lade på myrstacken *s*).
    Det mesta där gör vi, men vi har inte målat snögubbe med färger, det lät skoj, hur gör man det?

Mata myrorna ska provas också, om jag törs gå nära en myrstack
  • nova star
    Nape skrev 2012-02-19 12:00:30 följande:
    Barnen tyckte det var roligt med "disco" hemma. Vi dansade och åt gurkstavar. *s*
    Lät också roligt Min stora hatar hög musik så får bli en snäll variant här
  • Nape
    nova star skrev 2012-02-19 16:16:25 följande:
    Det mesta där gör vi, men vi har inte målat snögubbe med färger, det lät skoj, hur gör man det?

Mata myrorna ska provas också, om jag törs gå nära en myrstack
    Vi tar med vattenfärger ut och så är det bara att pensla. Blir ju inte så väääldigt vackert (för vuxenögon) men barnen tycker det är magiskt. Går säkert att bryta sönder en vattenfärgspuck och ha i en blomspruta- då kan man "spraylacka" konstverket. *ler*
  • nova star
    Nape skrev 2012-02-19 17:07:14 följande:
    Vi tar med vattenfärger ut och så är det bara att pensla. Blir ju inte så väääldigt vackert (för vuxenögon) men barnen tycker det är magiskt. Går säkert att bryta sönder en vattenfärgspuck och ha i en blomspruta- då kan man "spraylacka" konstverket. *ler*
    Skrattande
  • pigglet

Halksockar = vanliga sockar med plastpluppar under, alltså sådana som man kan köpa i de flesta affärer.

(Och vill bara försvara mig lite - är förskollärare och förr i tiden, medan vi badade med barnen, åkte jag 1 gång/vecka till badhuset med 1 1-åring + 2 "storbarn" (3-4 år). Har aldrig haft några problem med något barn. Men jag kanske haft tur då...)

En annan kul grej är att måla på förnster. Flaskfärg och så är det bara sätta igång. Blir väldigt läckert, både utifrån och innifrån. Går bra att få bort med vatten sedan. 

• anyXX

Scrapbooking älskar mina barn... om man nu kan kalla deras pyssel det... ;) 

Picknick inne (lägg ut en filt o ät melliset där).  Låna en träningsdvd på bibblan och kör typ afrodans hemma - bra för alla :) Åka till loppisar, ÖB etc som finns i närheten. Museum el liknande. Gå på fik (gjorde vi i förra veckan, är hemma m två halvsjuka barn), köpa fröer och odla (inne än så länge...), rita, måla....  

flicka 2008 & pojke 2010
  • nova star
    pigglet skrev 2012-02-19 20:04:44 följande:
    Halksockar = vanliga sockar med plastpluppar under, alltså sådana som man kan köpa i de flesta affärer.

(Och vill bara försvara mig lite - är förskollärare och förr i tiden, medan vi badade med barnen, åkte jag 1 gång/vecka till badhuset med 1 1-åring + 2 "storbarn" (3-4 år). Har aldrig haft några problem med något barn. Men jag kanske haft tur då...)

En annan kul grej är att måla på förnster. Flaskfärg och så är det bara sätta igång. Blir väldigt läckert, både utifrån och innifrån. Går bra att få bort med vatten sedan. 
    Aha, du menar såna, ja det har vi hemma

Jag ser inget fel i att gå till badhuset ensam med små barn, jag har bara ingen lust att göra det själv

Ja fönsterfärg är kul
  • nova star
    anyXX skrev 2012-02-19 21:12:39 följande:
    Scrapbooking älskar mina barn... om man nu kan kalla deras pyssel det... ;) 

Picknick inne (lägg ut en filt o ät melliset där).  Låna en träningsdvd på bibblan och kör typ afrodans hemma - bra för alla :) Åka till loppisar, ÖB etc som finns i närheten. Museum el liknande. Gå på fik (gjorde vi i förra veckan, är hemma m två halvsjuka barn), köpa fröer och odla (inne än så länge...), rita, måla....  
    Ja odla blev jag lite ivrig på själv nu, man kan ju faktiskt börja inne. Ska ta och åka och handla lite frön och krukor med barnen imorgon
  • pigglet

Groddar är kul att odla - de går fort (knappt 1 vecka) och är goda att äta upp. Ska sköljas flera gånger/dag, så det är så där lagom med jobb också   :)
    AlfaAlfa på mackor är saftigt och gott. 

Svar på tråden Har ni några bra tips på aktiviteter jag kan göra på dagarna med en 4 åring och en 1 åring :-)