• inväntande

Hjälp mig i min okunskap om donerade ägg och "egna" ägg.

Av er som har donerade ägg är det "bara" (inte att förminska jag menar av respekt!) p.g.a sjukdom som ni gör äggdonations proceduren eller kan det hjälpa med donerade ägg om man misslyckats med egna?

Vi har gjort 4 färska ivf och ruvar nu på ett fet som verkar skita sig... Och undrar kan donerade ägg "stanna bättre"? Det är inga synliga fel på vare sig ägg eller spermier men det vill inte stanna.  

• Svar på tråden Hjälp mig i min okunskap om donerade ägg och "egna" ägg.
  • Pussesnuttan

Av olika anledningar kan ju äggen ha sämre kvalitet. Ibland är de så dåliga att det helt enkelt inte funkar. Donerade ägg fastnar oftast för att kvaliteten är bättre. Min uppfattning är att i Sverige är vi ganska dåliga på att utreda sånt här och istället för att reda ut orsaken så kör man på med upprepade ivf:er.

• inväntande

Tack för ett svar. Men jag blev inte så klokare. Mina ägg har topp kvalité jag har frågat emryologen och så så det är inte "felet".

• villsågärna38

Har du utrett om du har immunologiska problem? Om du har bra ägg så kanske problemet är något annat och du behöver cortison och eller annan beh för att kroppen inte ska stöta bort embryot. Om det är ditt problem hjälper inte äggdonation er. Den vanligaste orsaken till äd är ju dålig äggstocksreserv och för tidigt klimakterium. Om du får många ägg på låg dos vid ivf och många blir befruktade, ni alltid får till frysen osv skulle jag gissa att det inte är äggkvaliteten som är problemet. Finns flera bra trådar som handlar om immunologiska problem här, nåt som man i Sverige inte är speciellt bra på att utreda el behandla. Har du läst boken Is your body babyfriendly? av Alan Beer. Om inte, gör det. Kram

• inväntande

Jag har hört om det i flera trådar. Ska be maken komma ihåg kortison frågan till nästa sväng.

Men imunoligiska utredningar om det inte "tros på i Sverige" så vette fåglarna. Börja resa utomlands är inte aktuellt för oss p.g.a avstånd och kostnader. 

• villsågärna38

Nej men om dina ägg är bra så är det inte mkt mer du kan testa. Jag hade aldrig tvekat att gå till en svensk läkare som gav mig cortison och blodförtunnande om jag var i din sits. Det behandlar ju många immunologiska problem och är inte farligt att testa. T ex 10 mg prednisolon och Trombyl 75 mg alt låg dos av Fragmin. Finns ju läkare som är mer openminded än sjukvården i stort. På just det här området ligger ju Sverige efter många andra länder. Läs boken till en början om du inte redan gjort det. Lycka till!

• ljust

Det är väl oftast äggkvaliten som är något galet med, det vet man väl endast om man gör ett kromosomtest på ägget. Äggen kan väl se ut att vara av toppkvalitet fast ändå ha någon defekt under det synliga.

Vid äggdonation så används väl ägg från kvinnor som redan fått barn och är under 35 åt, därav det bättre resultatet med donerade ägg.

Sedan finns det väl andra orsaker till att ett ägg inte fäster, kan vara livmodern, tex myom och dylikt som hindrar embryot att fästa in. Eller immunologiska faktorer; finns det en del läkare som är inne på medan andra inte tror på det. Att man inte går in för det i Sverige är väl den vetenskapliga bevisningen egentligen inte finns.

Sedan tror jag att fyra försök kanske inte räcker för alla det finns ju de som har gjort betydligt fler och lyckats. Det fanns någon här på FL som lyckades på sitt 12 försök, men då ska man ju ha pengarna och orken att fortsätta.

Svar på tråden Hjälp mig i min okunskap om donerade ägg och "egna" ägg.