• Lady32

Önskar tips på bra, rymlig bil för 3 små barn + 2 vuxna :-)

Hej!

Om 2 månader kommer barn nr 3, och vi börjar inse att vi nog måste byta bil, trots allt.
    Har idag en Volvo V70 som vi trodde skulle funka och som vi är nöjda med i övrigt, men det lär inte funka med placeringen av 3 bilstolar, förutsatt att alla i bilen ska åka säkert och bekvämt. Det är nu väldigt trångt mellan de två bilstolarna i baksätet, och ingen av oss vuxna kan sitta varken bekvämt eller säkert där.

Så jag undrar: är det någon som kan lösa följande ekvation för oss? Är det kanske dags för en 7 sitsig bil, för att klara våra behov?

* Vi vill helst att bebisen sitter bakåtvänd på passagerarsätet fram (babyskydd + bas)
    * I baksätet: En 4 åring framåtvänd i sin bilbarnstol (märke? Acta Graco eller Britax, minns ej) och en snart 6 åring framåtvänd i sin bältesstol (märke? Acta Graco eller Britax, minns ej).
    * Den vuxna passageraren placeras lämpligen helst mellan barnen i baksätet, så att denne har uppsikt över bebisen i framsätet, kan distrahera vid gråt, upptäcka kräkningar, samt prata med de större barnen i baksätet osv.
    * Bagageutrymme: Bagaget måste rymma en vanlig liggvagn (Emmaljunga) + lite packning vid behov (utflykter, resor osv)
    * Bilen är begagnad och priset bör vara max 30.000:-

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Önskar tips på bra, rymlig bil för 3 små barn + 2 vuxna :-)
  • Hermas Herden

I församlingen använder vi en VW buss av 1999 års modell.
    Den rymmer 7 medåkare.

Omvändelse är ett stort förstånd. En syndare förstår att han gjorde ont inför Herren, det rör hans hjärta och han gör bot.
  • Lajkie

Vi har en Chrysler Voyager 7-sits.
    Hade Saab 9-3 innan men jag pallade inte 5-sits bil.... Blev för trångt för tre bilbarnstolar.
    Idag har vi varit ute och kollat på en Opel Zafira 7-sits!! Jättefin! Ska köpa en sån eventuellt. Eller Mitsubishi Grandis är fin!
    Även Hyundai Trajet!

• Lajkie

Innan vi bytte bil hade vi två bakåtvända bilbarnstolar samt ett babyskydd i Saab 9-3:an!! Jobbigt!! Hade så ca 1,5 år!! :-O

• Coyote

Om du har båda de äldre barnen framåtvända så kan väl inte två bältesstolar ta så mycket plats att man inte får plats emellan?

• Lady32
    Coyote skrev 2012-02-11 21:45:48 följande:
    Om du har båda de äldre barnen framåtvända så kan väl inte två bältesstolar ta så mycket plats att man inte får plats emellan?
    Jo, så är det. Där är gissningsvis ca 25-30 cm mellan dem, dvs. man måste ha en väääldigt smal rumpa och ryggtavla för att få plats där. Jag har varken eller... Sambon är mindre än jag, men inte heller han kan sitta normalt och bekvämt där. Tyvärr.
  • Coyote

Okej, tänkte att det ju annars är billigare att byta till två smalare bältesstolar än att byta hela bilen.

• WAAC

Vi bytte ut vår v 70 mot en ford s-max när trean kom. Det var fantastiskt! Även när alla sju sätena är uppe så får man in barnvagenen. Sen är den bredare så det funkar perfekt med alla barnstolar även när de sitter på rad. Tyvärr är den lite dyrare än det du skrev. Men väl värd varenda öre!!!

• Myran 08

Säger VW touran, det ända som inte fyller dina krav är priset. Du kanske kan få en till det dock en äldre modell. Jag ÄLSKAR vår bil, skön att köra och den rymmer allt! 

Ligger runt 50 000 (då gått långt och lite äldre modell) och sedan uppåt.

• Lady32

Tack till er som svarar! Alla förslag tas under beaktande. Priset är väl inte helt ristat i sten kanske, men nja...nästan.

• LillaVanilla

Vi har en VW Touran 7-sits i familjen. Den är kanon på alla sätt förutom att när bakersta raden är uppfälld får man knappt plats med skötväskan ens i bagaget. Absolut inget vagnutrymme. Annars störtskön bil!

• Myran 08

Ska säga att vi har en femsittsig touran. Åh vi hade dubbelvagn i den då. Åkt på stor semester. 

Rekommenderar varmt diesel vi åkte över 100 mil på en tank på semestern och då var vi FULL lastad.  

• pigglet

Ford Mondeo ´04 (viktigt med årsmodell!). Där ryms 3 bakåtvända stolar i baksätet. Barnen kan sitta bakåtvända vääääldigt länge, eftersom benutrymmet i baksätet är enormt! Stort bagage. Billig. 3-punktsbälte i mitten bak. Det var alla krav, visst?   :)

• Lantani

Vi älskar också våran touran..
    Har 7-sits, men använder inte de två sista.. Har två bakåtvända bilstolar, en i mitten och en bakom passageraren. Testade även att sätta en bältesstol brevid de både stolarna bak och jo de funkade utan några problem alls! 
    Dock ligger den ju inte riktigt runt 30 000 kr, tyvärr. 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Natasha76

Vi har en VW Touran och där får jag bra in vår stora barnvagn bak och tre bakåtvända bilbarnstolar i baksätet och vi sitter också bra framför utan att ha det trångt.

Har en hel del bilder på bloggen (se i signaturen) av vår bil med bilstolar. En hel del olika bilstolar dessutom. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
Svar på tråden Önskar tips på bra, rymlig bil för 3 små barn + 2 vuxna :-)