Människor som verkligen förutsätter att vi är en enad kärnfamilj
Jag kan bli lite lätt tokig på människor ibland, det är därför jag skriver detta inlägg. Känner att jag vill få ur mig lite, för detta som jag nu kommer ta upp har grott sig större och större inom mig, mycket på grund av människors kommentarer och även prat med min man. Det är säkert fler här som känner som vad jag gör, men frågan är varför har människor den stora förutsättningen att varje familj är en hel kärnfamilj? En familj med samma mamma och pappa till alla barn?
Min familj består av mig, min man, min dotter och sonen som är min och mannens gemensamma. Varannan helg har vi även min mans son. Dottern är 4år, mannens son är 3år och vår gemensamma son är snart 1år.
Alla människor som vi träffar har den förutsättningen att alla barn är våra gemensamma. (människor som inte känner oss, förstås) Visst inget fel med att folk tror det, men jag blir lite lätt snurrig i mitt huvud trots allt. Vi lever nu på 2010+ talet, och i detta årtionde är det relativt vanligt med skilsmässor, så varför har folk verkligen denna förutsättning att alla barn är våra gemensamma?
Människor kan komma fram och säga hur får du vardagen att gå ihop med tre barn, hur hinner du med? Nu skulle jag lätt kunna hinna med att ta hand om tre barn, men just detta att människor tror så mycket. Visst får dom tro, men det är ändå detta tänk om det var en kompis till dottern, kusinen, kanske t.om ett fosterbarn som vi har lite då och då. Varför tror människor oftast att man är en hel enad kärnfamilj bara för att man går kvinna+man + tre barn?
Min man har blivit rätt tokig på alla kommentarer som, oj vad ni har legat i (då det är precis 1 år mellan dotter och hans son) men sen när vi berättar att sonen är hans, då skruvar människor på sig och tittar lite skräckfyllt och någon har frågat lite tyst till mig, har han varit otrogen mot dig (en kompis kompis som vi inte berättat hela storyn för) men nej nej och åter nej, min man har inte varit otrogen.
Jag fick dottern ihop med en kille som förhållandet tog slut med. Denna kille har inte träffat sin dotter sen hon var 3månader. Träffade min man när dottern var 6 månader. När dotter var 9 månader fick min man ett telefonsamtal. Hans ex var gravid i 6:e månaden. 3 månader senare föddes mannens son.
Alla dessa förutsättningar och människors tankar kan gå en på nerverna. Visst är det bara att strunta i kommentarerna, men på något sätt så blir man ställd över dessa kommentarer och förutsättningar.
Är det någon annan som också fått kommentarer och människor som förutsätter att ni är den såkallade kärnfamiljen?