• Fastkedjad

Vad ska jag göra åt min mamma?

Som rubriken lyder.
    Jag är snart 20 år och har äntligen träffat en fin kille. Vi har varit tillsammans i snart 2 månader och ja, det innebär ju att vi har sex.
    Jag hade hoppas på att någon typ mamma här kunde hjälpa mig för det har blivit så här. För enkelhetens skull så skaffade jag p-piller i förra månaden. Detta pratade jag inte om med min mamma eftersom att det är min ensak. Sen för någon kväll sen så satt min mamma vid köksbordet och det kändes som om att jag åter var 15 år när mamma frågade min hur seriöst det blivit mellan mig och min kille och om att det var så seriöst att man var tvungen att börja äta p-piller för det? Ska åter igen nämna att jag fyller 20 om en månad och min mamma har alltså varit på mitt rum och rotat och där funnit mina p-piller. Hon sa också att hon inte gillade att jag hade ett  sexliv (inte rakt ut) men jag får total panik på människan som inte låter mig leva!

tidigare i livet så har hon strängt förbjudit mig att gå på fester eller att umgås med personer som hon anser inte varit bra för mig.
    Man kan säga så här att våran relation är i botten och allt detta är hennes fel som inte kan fatta att jag kanske också vill leva och att jag faktiskt sedan snart två år tillbaka är myndig. (Hon sparkade nästan ut mig ur huset när jag talade om för henne att jag skulle göra en tungpiercing för ett halv år sedan)

Hur ska jag få min mamma att acceptera att jag inte länge är 15-16 år? Hon förstör faktiskt mer än gör nytta i mitt liv just nu. Tacksam för hjälp hos er mammor med döttrar i samma ålder!  

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt min mamma?
  • cammily

Jag tycker du skall fundera på att flytta hemifrån. Din mamma har ett kontrollbehov som hindrar dig att leva så som du vill

Thindra och Mitabell mammas fina flickor!!
  • solis ortus

Får du dessutom betala för att du bor hemma o tvättar all din tvätt o städar?

• Fastkedjad
    solis ortus skrev 2012-02-08 16:06:17 följande:

Får du dessutom betala för att du bor hemma o tvättar all din tvätt o städar?

Jag skulle gärna flytta hemifrån men har inget fast jobb för tillfället. nej det måste jag inte men ibland så får jag åka och handla för egna pengar till familjen. 
  • Khaleesi

Som sagt - flytta ut. Det är nog enda sättet. Så länge du bor kvar hemma och beter dig som barn i huset kommer hon att fortsätta behandla dig som en sådan (utgår jag ifrån, eftersom hon ju inte har slutat med det än).

Du måste ut och skaffa dig ett eget liv.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Fastkedjad
    Khaleesi skrev 2012-02-08 16:10:26 följande:
    Som sagt - flytta ut. Det är nog enda sättet. Så länge du bor kvar hemma och beter dig som barn i huset kommer hon att fortsätta behandla dig som en sådan (utgår jag ifrån, eftersom hon ju inte har slutat med det än).

Du måste ut och skaffa dig ett eget liv.
    Men vad ska jag göra åt det tills dess att jag flyttar ut? för jag lovar så fort det löst sig ekonomiskt så kommer jag inte bo kvar. 
  • solis ortus
    Fastkedjad skrev 2012-02-08 16:16:59 följande:
    Men vad ska jag göra åt det tills dess att jag flyttar ut? för jag lovar så fort det löst sig ekonomiskt så kommer jag inte bo kvar. 
    Hur mycket kan du kräva om du fortf bor hemma o får allt betalt?
  • Khaleesi
    Fastkedjad skrev 2012-02-08 16:16:59 följande:
    Bara påpeka att du är myndig, och att du tar ansvar för oönskade graviditeter. Och att du naturligtvis ska flytta så fort det låter sig göras.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Fastkedjad
    solis ortus skrev 2012-02-08 16:30:50 följande:
    Hur mycket kan du kräva om du fortf bor hemma o får allt betalt?
    Va då hur mycket kan jag kräva? Det ända jag kräver är att få ett normalt liv. Har har äldre syskon som alla flyttat hemifrån och jag vet att hon aldrig var så mot dem som hon  är mot mig. 
    Jag städar, tvättar och lagar egen mat.  
  • zygoma girl

Jag är mamma till en tjej i din ålder, hon har dock flyttat hemifrån. Så här får du mina synpunkter på ämnet:

Givetvis ska du kunna ha ett eget liv, ingen ska gå in och rota på ditt rum tex och ingen ska lägga sig i om du äter p-piller eller ej. Du är vuxen och får ta ansvar för ditt eget liv.

Men - ni delar samma bostad och har då rimligen samma krav på er eftersom du är vuxen nu. Du har inget jobb antar jag (eftersom du itne har någon inkomst) så du kan inte betala för hyra och mat. Men du kan, precis som dina föräldrar skulle göra om de var hemma på dagarna, städa och fixa mat så dina föräldrar slipper. Du kan itne förvänta dig att sköta dig helt själv eftersom du inte bor helt själv. Om du blir sen en kväll så får du meddela det, precis som din mamma ringer din pappa om hon blir sen. Ja, du förstår.

Om det är någon tröst för dig är det antagligen lika obekvämt för dina föräldrar att ha en vuxen dotter boende hemma som det är för dig att bo med dem. Även om jag älskar min dotter så var det dags, både för henne och oss, att leva separata liv och relationen är också mycket bättre nu än sista tiden när vi bodde tillsammans, hoppas det blir så för dig också.

Svar på tråden Vad ska jag göra åt min mamma?