• kiwi81

När är den bakåtvända bilbarnstolen urvuxen?

Hej!

Vi har en Brio Zento till sonen som jag köpte just för att jag läst barnen kan sitta länge i den, innan de växer ur den. Sonen är 4 år och 2 månader gammal (vet inte exakt vad han väger nu, men är i alla fall dryga metern lång).

Hur som helst så har han en bit kvar han kan växa om man enbart ser till längden (har inte 1/3 av huvudet över stolens kant än). Däremot är bältet på det översta steget, men kommer ändå underifrån och upp över axlarna på honom (har för mig att försäljaren sa att bältet skulle komma i samma höjd, eller strax ovanför axlarna för att sitta säkert).

Är det någon som vet om detta stämmer, eller om han kan fortsätta åka tryggt i den stolen?

Har svårt att hitta information om detta på nätet, så är tacksam för era tips! 

• Svar på tråden När är den bakåtvända bilbarnstolen urvuxen?
  • Cecci78

Det var ju trist att de sa att ni skulle byta till bältesstol! Jag hade lätt köpt en Britax Two Way, gjorde det när min pojk var 4½  och han had den bakåt till han var 7 år o 128 cm. Jag har zenton också, den tillhör inte de största skulle jag säga men tillräckligt stor för att sitta i till 4 för de flesta men Two Way är mycket större, satsa på den!

• t0va
    kiwi81 skrev 2012-02-08 16:05:28 följande:
    Förresten, ni har inga tips på vilka bilbarnstolar som passar bäst om man vill ha 3 barn bakvända i baksätet (som då kommer vara 1, 3 resp 5 år gamla). Vilka stolar får plats och passar barnens ålder. Verkar som att two-way kanske är enda alternativet för en 5-åring, men funkar den även för en ett-åring och får 3 sådana stolar plats bredvid varandra?
    two-way är den som funkar längst den är mycket längre än zenton, vi testade den till sonen och han skulle inte kunna ha den länge men tw kan han ha bra längre. Den är inte så lämplig för ett litet barn eftersom den inte har så mycket till sidoskydd, vi använder våran som extrastol åt sonen på 1.5år. Han har en axkid kidzofix som förstastol, den är också väldigt lång nästan som two-way och har ett bra huvudstöd och bra sidoskydd.

Men britax hi-way eller max-way är stolar som inte är breda och små yttermått men funkar hyffsat länge att sitta i, inte lika länge som two-way men ett alternativ är att ha two-way till 5åringen tills den är urvuxen och ha hi-way/max-way till de andra och sen när femåringen växt ur two-way så tar treåringen över den.

Vända framåt är inte ett bra alternativ de sitter 5gånger säkrare bakåtvända så man vill ju ha de bakåt så länge det bara går.
  • Joico

Näää stopp nu! Jag har hört det där påståendet om skador förut. Alltså att barnet skulle tryckas ner/ihop vid en krock om bältet kommer ut nedanför axlarna. Jag har frågat The Bilbarnstolsproffs för ett tag sedan, Robert Bell. Kan inte han svara så kan ingen! Han svarade såhär:

"Jag känner faktiskt inte igen situationen. Själva tanken att man kan skada ryggraden på ett bakåtvänt barn i bilbarnstol vid kraftig inbromsning är inget som jag skulle torgföra. Sådana skador i bakåtvända stolar sker inte, såvitt jag vet. Men till dig har jag ett bestämt svar om skaderiskerna för större barn i bilbarnstol för bakåtvänt bruk. Det finns inga om eller men eller reservationer för hur barnet sitter i relation till bälteshöjden.  Du kan, som sagt, vara lugn."

• t0va
    Joico skrev 2012-02-09 17:53:41 följande:
    Näää stopp nu! Jag har hört det där påståendet om skador förut. Alltså att barnet skulle tryckas ner/ihop vid en krock om bältet kommer ut nedanför axlarna. Jag har frågat The Bilbarnstolsproffs för ett tag sedan, Robert Bell. Kan inte han svara så kan ingen! Han svarade såhär:

"Jag känner faktiskt inte igen situationen. Själva tanken att man kan skada ryggraden på ett bakåtvänt barn i bilbarnstol vid kraftig inbromsning är inget som jag skulle torgföra. Sådana skador i bakåtvända stolar sker inte, såvitt jag vet. Men till dig har jag ett bestämt svar om skaderiskerna för större barn i bilbarnstol för bakåtvänt bruk. Det finns inga om eller men eller reservationer för hur barnet sitter i relation till bälteshöjden.  Du kan, som sagt, vara lugn."
    Det där påståendet i tråden missade jag, håller helt med dig och det som är "problemet" när selens hål kommer under axeln är nog mer att det kan trycka och bli obehagligt på barnet när den åker i stolen inte vid en krock. Vi hade det problemet med våran maxi-cosi mobi, när selen var lite under axelhöjd så gnällde sonen mycket, höjde vi så var det lungt igen så den tryckte så han fick ont när vi drog åt selen. Endel stolar verkar inte bli så och endel barn får inte det problemet heller så man får prova sig fram. Jag tyckte det blev svårt att dra åt selen tillräckligt hårt när den kom under axlen.
  • Joico
    t0va skrev 2012-02-09 18:13:59 följande:
    Det där påståendet i tråden missade jag, håller helt med dig och det som är "problemet" när selens hål kommer under axeln är nog mer att det kan trycka och bli obehagligt på barnet när den åker i stolen inte vid en krock. Vi hade det problemet med våran maxi-cosi mobi, när selen var lite under axelhöjd så gnällde sonen mycket, höjde vi så var det lungt igen så den tryckte så han fick ont när vi drog åt selen. Endel stolar verkar inte bli så och endel barn får inte det problemet heller så man får prova sig fram. Jag tyckte det blev svårt att dra åt selen tillräckligt hårt när den kom under axlen.
    TS ringde NTF som kläckte ur sig att det kan leda till "kompressionsskador om bältet kommer underifrån vid en krock". Undra var de har fått de ifrån?!

Det är förstås jobbigt om barnet tycker det är obekvämt men TS barn verkar ju inte tycka det som tur är
  • t0va
    Joico skrev 2012-02-09 18:26:12 följande:
    TS ringde NTF som kläckte ur sig att det kan leda till "kompressionsskador om bältet kommer underifrån vid en krock". Undra var de har fått de ifrån?!

Det är förstås jobbigt om barnet tycker det är obekvämt men TS barn verkar ju inte tycka det som tur är
    mm... NTF ger jag inte så mycket för det verkar vara så varierande svar beroende på vem man pratar med, vet många som pratat med dem och fått knasiga svar.
  • kiwi81

Vi tänkte vi skulle prova att ta bort nackstödet på Zenton i första hand och se om stolen blir lite rymligare då.

Tänk att det finns så många olika svar när det kommer till säkerhet! Vem ska man kunna fråga och lita på? 

• Joico
    kiwi81 skrev 2012-02-09 20:14:53 följande:
    Vi tänkte vi skulle prova att ta bort nackstödet på Zenton i första hand och se om stolen blir lite rymligare då.

Tänk att det finns så många olika svar när det kommer till säkerhet! Vem ska man kunna fråga och lita på? 
    Robert Bell är verkligen superproffs. Det han inte kan är inte värt att kunna! Jag litar på honom ALLA gånger, före allt och alla andra. Faktiskt.
    Han har jobbat på bl.a Brio och Britax och äger just nu Säkerhetsbutiken i Stockholm
  • kiwi81

i sådant fall borde han absolut kunna sitta i Zenton ett bra tag till (som sagt, han klagar inte, sitter bekvämt med böjda ben och har en bit kvar att växa innan öronen når toppen på stolen). Men av ren nyfikenhet... hur stor plats tar en two-way i bilen? Om man har den bakom passagerarsätet, hur långt fram måste den stolen vara framskjuten (förstår förstås att det är beroende på vilken bil man har, så kanske är lite svårt att svara på...)

• Hannathu

Frågade på säkerhetsbutiken och där fick jag till svar att det var bättre om bältet satt lite nedanför axlarna än för högt. Var nämligen osäker på om vi skulle flytta upp bältet till nästa hack eller låta det sitta kvar där det var.

Det intressanta var att i instruktionsboken står det olika på olika språk
    På engelska står det att bältet ska sitta "at or just below the shoulder" och på svenska står det "vid eller ovanför" men bilden visar 2-3cm ovanför till 2-3 cm under

• t0va
    kiwi81 skrev 2012-02-09 20:30:57 följande:
    i sådant fall borde han absolut kunna sitta i Zenton ett bra tag till (som sagt, han klagar inte, sitter bekvämt med böjda ben och har en bit kvar att växa innan öronen når toppen på stolen). Men av ren nyfikenhet... hur stor plats tar en two-way i bilen? Om man har den bakom passagerarsätet, hur långt fram måste den stolen vara framskjuten (förstår förstås att det är beroende på vilken bil man har, så kanske är lite svårt att svara på...)
    beror på hur man vill ha den, är den i mer lutat läge så tar den mer plats i  upprätt läge så kan man ha den nära ryggstödet på sätet den står på och då tar den jätteliten plats sen kan man flytta ut den på sätet och då tar den lite mer plats men den är liten. Jag har inte jämfört med zenton i bilen så hur mycket det skiljer mellan de kan jag itne svara på men vi får plats med TW i en pytteliten citroen c1 och det är gott om plats för benen åt sonen.
  • Cecci78
    kiwi81 skrev 2012-02-09 20:30:57 följande:
    i vår v70 tar zenton mer plats än vad two way gör
  • kiwi81

Cecci78, vi funderar på att köpa en v70! Tror du att det är fysiskt möjligt att få in 2 stycken bakåtvända Brio Zento och ett babyskydd i den bilen? I nuläget har vi en s40 och det skulle funka om vi har ena zenton i passagerarsätet och den andra bakom, i mitten får vuxen sitta och babyskyddet får vara bakom föraren (babyskyddet får inte plats i mitten i s40). Men hoppas att v70 är större och ger mer flexibilitet! Kanske får man plats med alla tre bak (tror dock det är omöjligt oavsett bil...)

• Cecci78

3 bak går nog om man har rätt stolar, vet flera som haft det i volvo fast 855 tror jag.  två sycken zento där bak blir nog rätt trångt, speciellt för den som kör, mig spelar det ingen roll, jag är bara 160 cm. Zento är rätt breda. Har ni redan 2 st zento eller ska du köpa en stol till? Jag hade inte köpt en zento till i så fall.

• kiwi81

Ja, vi har redan 2 st Zento till våra söner 2 och 4 år gamla och får vår trea om en dryg månad.... Hade vi vetat om att vi skulle bli storfamilj hade vi nog satsat på mindre stolar, men jag tyckte Zenton kändes rejäl och mysigt ombonad....

Svar på tråden När är den bakåtvända bilbarnstolen urvuxen?