• Emxzy

Tips på hur man gör bokhyllor säkra utan remmar?

Hej

Tänkte bara kolla om det är någon som har något bra tips på hur man kan göra det säkert med bokhyllor och ett nyfiket barn?

Jag vet att det finns remmar som man kan fästa uppe på bokhyllan och borra fast i väggen, men det är min sista utväg, då jag helst inte vill behöva borra i väggen.

Någon som har ngt annat tips??

• Svar på tråden Tips på hur man gör bokhyllor säkra utan remmar?
  • JanaLiiN

Ha tunga saker längst ner, och skjut in böcker etc så långt in mot väggen som det går.

Lägg inte intressanta saker så att barnet kan se dem från golvet/vet att de är där

Se till att barnet lär sig att inte klättra på hyllan - är nog faktiskt det som är viktigast...

• Pickeli

Skulle aldrig ha lösa bokhyllor eller tunga möbler hemma, det går så fort så är det vält!

Det finns ju liksom inga andra lösningar som är säkra förutom att borra fast det i väggen, alternativt i golvet om man nu av någon konstig anledning skulle vilja göra det.

Google it!
  • vi och pyret

Borra fast i väggen är det bästa alternativet, det går så fort om barnen får för sig ngt. Alternativet är ju att placera ett skrivbord framför så att bokhyllan inte kan välta.

• JanaLiiN

Jag växte upp i ett hem där bokhyllorna inte var fastskruvade i väggen - det var på 70-talet, jag vet inte om man tänkte på sånt då. Vi fick lära oss från tidig ålder att man inte klättrar på bokhyllor etc och det var aldrig nåt som välte... men det kräver kanske en större insats som förälder, och jag tror att man hade kanske helt enkelt mer tid då. Det är svårt att ha stenkoll när man är trött, just hämtat från dagis, måste laga mat etc.

• Pickeli
    JanaLiiN skrev 2012-02-08 15:07:35 följande:
    Jag växte upp i ett hem där bokhyllorna inte var fastskruvade i väggen - det var på 70-talet, jag vet inte om man tänkte på sånt då. Vi fick lära oss från tidig ålder att man inte klättrar på bokhyllor etc och det var aldrig nåt som välte... men det kräver kanske en större insats som förälder, och jag tror att man hade kanske helt enkelt mer tid då. Det är svårt att ha stenkoll när man är trött, just hämtat från dagis, måste laga mat etc.
    Det var säkerligen en hel del fler olyckor av den typen förr i tiden också. Jag lär också mina barn att inte klättra på möbler, det känns ju dock säkrare om de sitter fast även fast de inte är möbelklättrare.
    Google it!
  • Mornie Alantie
    JanaLiiN skrev 2012-02-08 15:07:35 följande:
    På 70-talet satt inte barnen fastspända i bilen heller och cykelhjälmar fanns knappt. Ska vi ha det så också? Olyckor kan hända hur mycket man än passar.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Emxzy

Tack för tipsen. Blir faktiskt skrivbordet framför bokhyllorna fram tills dess vi flyttar och kan börja borra igen :D

Svar på tråden Tips på hur man gör bokhyllor säkra utan remmar?