• April123

koka napparna till flaskorna fler gånger?

man ska ju koka nappflaskorna emellanåt, men ska även själva napparna till flaskorna kokas? har för mig att jag läst nån stans att dessa bara ska kokas första gången, och sen byter man ut dem emellanåt?

• Svar på tråden koka napparna till flaskorna fler gånger?
  • Baby1112

Jag brukar koka dem när jag ändå är igång. Likaså de vanliga napparna. Sen byter jag ut när de blir dåliga...

• Silverälvan

Jag brukar också koka även napparna när jag kokar flaskorna. Lika bra att få bort alla små baciller nu och då :)

• Muminstjej

Jag kokar också flasknapparna!

• mbrus

Jag kokar också napparna ihop med flaskorna. Fast vi gör det i en ångsterilisator (tar hand om 6 flaskor på en gång. supersmidigt. bästa 600 kr jag investerat på länge.)

• La Lola

Det finns inget "ska".

Jag kokade aldrig några nappar eller flaskor...eller vatten för den delen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Muminstjej

La Lola: Hur gjorde du?

• La Lola
    Muminstjej skrev 2012-02-08 15:53:29 följande:
    La Lola: Hur gjorde du?
    Diskade flaskorna i maskin och napparna för hand (med diskmedel).
  • Muminstjej

La Lola: Och med vattnet? Om du inte kokade det?

• La Lola
    Muminstjej skrev 2012-02-08 16:29:48 följande:
    La Lola: Och med vattnet? Om du inte kokade det?
    Värmde till ättemperatur.
    Men vi har ju kommunalt vatten också ska tilläggas.
  • curiosa

Jag kokar inte heller varken flaskor, nappar eller vatten. Har aldrig gjort med nån av mina tre. Sköljer ofta bara ut dom och diskar ngn gång i bland.

• Hannathu

Aldrig kokat varken vatten eller flaskor. Värmer kallvatten till ättemperatur och diskar ordentligt.

Har man kommunalt vatten behövs inte det - men har man egen brunn med tvivelaktig kvalitet eller om det är mycket översvämningar är det bra att koka till alla (även vuxna)

• MaJe2011

BVC sa till mig att man ska koka napparna varannan dag första levnadsmånaden för att förebygga torsk tex...

• MaJe2011

Sen behöver man inte koka flaskorna utan har man tillgång till diskmaskin diskar man dem där i men man skulle vara noga med att skölja ur dem innan användning igen..=)

• Martiiinas

jag brukar diska ur hela nappflaskan och även nappen efter varje måltid och sen brukar jag koka flaska och napp var tredje dag ungefär !

• straw2008

Kokade maniskt till första barnet första månaderna.

La snabbt ner det o varken kokar vi vatten eller flaskor numera, barnen är alltid kärnfriska.

Tittar tillbaka o ler lite åt perioden då man "gick på" allt man fick höra....

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Lavish

Vi hade MAM flaskor som man steriliserar i micron redan från början. Första halvåret steriliserade vi dem efter varje användning, men nu (han är 10 mån) har vi blivit lite latare och gör det kanske var tredje användning.

Svar på tråden koka napparna till flaskorna fler gånger?