• DetVackrasteSomFinns

Kiss i sängen och ha det bra?

Nu behöver jag verkligen tips och pepp!

Min son fyller 5 i April och kissar i sänger varenda eviga natt. Han har vart blöjfri på dagtid sen 2,5 och skulle han somna på dagen så klarar han det utan att kissa på mig.

Vi har förberett honom på att när han blir storebror så är han stor nog att sluta med blöja helt och det var också tanken att vi skulle börja på allvar med att få han blöjfri på natten när lillasyster kom eftersom det ändå är nattamning och man då kan ta honom på toa i samma veva.

Vi började och slutade, satte på han blöja igen eftersom det inte funkade. Vi prövade igen men det slutade igen med blöja efter en 4-5 dagar då vi fick tvätta varenda morgon.
    Vi prövade med att han fick välja själv om han ville ha blöja eller inte. Vissa nätter valde han blöja, andra inte. Det kissades i sängen ändå.

När blöjpaketet tog slut för 2 veckor sedan så tänkte vi att nu jävlar.
    Tänkte att det kanske blir ett misslyckande för honom om han får börja med blöja igen när man slutar.

Han kissar kl 20, 24 och 05-06.

Ändå så kommer det i sängen. Det är precis som om han inte kissar klart när han är på toa.

Nu börjar tålamodet verkligen tryta. VAD mer kan jag göra? Gör jag nått fel?

• Svar på tråden Kiss i sängen och ha det bra?
  • MajaVira

Läs på lite om detta. Det är ju omöjligt att styra över vad man gör när man sover, det som bestämmer när barn blir torra på natten är hormoner - inte vilja eller träning.

• Hoppaspåenfjärde

Inte för å skrämma dej men han har inte fått diabetes ? Dricker han väldigt mycket?

• strojes

När barnet fortfarande kissar nattetid så är det något hormon som ännu inte bildats. Vänd er till bvc eller vc för att kolla vid vilken ålder de sätter in åtgärder mot det.
    Det är mycket svårt att med hot/lock och pock att få ett sådant barn att sluta kissa på natten. Hormonet hjälper kroppen att styra över blåsan under sömnen.

• Hannah76

Dricker han mycket på kvällen?
    Han kanske helt enkelt inte är redo? Han verkar ju inte känna när han blir kissnödig på natten. Det går ju itne bättre med press på sig.

• Stjärnfall76

Det är hormoner som styr detta. Din son kan inte påverka om han vaknar av att han är kissig, eller sover vidare i en våt pöl utan att reagera.

min äldste son har varit torr på natten sedan innan 3, han har efter det ALDRIG kissat i sängen, och går inte upp och kissar på nätterna. Han kunde inet kissa om vi väckte honom på nätterna, han producerar helt enkelt väldigt lite kiss på nätterna.

Min dotter blev nattorr vid 5,5 år, nyligen. Innan dess så kissade hon varenda natt, sedan, från en dag till en annan vad hon bara torr me och mer. Det händer olyckor 1-2 gånger i mångaden, men annars är hon torr.

Det är viktigt att du inte skuldbelägger din son för detta, utan prata med BVC så att du förstår vad det handlar om. Det är inet samma som dagarna, då det är en träningssak, utan nätterna handlar alltså om hormoner. Många förstår inte detta, tror det är gamla myter som lever kvar.

Tänk på att det snart blir jobbigt för din son att han kiissar i sängen.

Enligt mitt BVC erbjuds hjälp först vid 6 år, vilket jag tycker är vldigt sent, det kanju bli jobbigt för barnet vad gäller övernattningar osv.

• DetVackrasteSomFinns

Han dricker inte efter 19 på kvällen.

Vi gör absolut ingen sak av det och han är så rolig att han vaknar när han kissat och går och byter om.
    Det är en sak när han kissat i sin egen säng, men när det är vår säng känns det värre.

Vi har pratat med BVC och dom säger att man inte börjar "kissmäta" förrens barnet är 5.
    Vad menar hon med "kissmäta"?

Jag tycker inte han dricker ovanligt mycket heller, så diabetes känns långsökt. Vad jag har förstått ska det vara enorma? Mängder dricka då.

• Hannah76

Det finns ju olka hjälpmedel, men han är ju inte "onormal" på nåt sätt. Varför inte bara ha på en nattblöja?

• DetVackrasteSomFinns

Men sätter jag på nattblöja så är jag rädd att det ska kännas som ett misslyckande för honom.

När han haft blöja så är dom verkligen tokfulla! Så han kanske helt enkelt inte är redo?

• Stjärnfall76
    DetVackrasteSomFinns skrev 2012-02-07 13:34:07 följande:
    Han dricker inte efter 19 på kvällen.

Vi gör absolut ingen sak av det och han är så rolig att han vaknar när han kissat och går och byter om.
    Det är en sak när han kissat i sin egen säng, men när det är vår säng känns det värre.

Vi har pratat med BVC och dom säger att man inte börjar "kissmäta" förrens barnet är 5.
    Vad menar hon med "kissmäta"?

Jag tycker inte han dricker ovanligt mycket heller, så diabetes känns långsökt. Vad jag har förstått ska det vara enorma? Mängder dricka då.
    jag tror verkligen inte att det är diabetes, det känns lite som att måla fan på väggen.... vissa barn kissar i sängen länge bara, så är det, och din son är så.... som jag skrev så blev min dotter plötsligt torr vid 5,5.

Först sa de att man kunde få hjälp vid 5 år. Men när hon fyllt 5 sa de 6 år.....

Hur som helst, så använd blöja bara, så du slipper kiss i sängen. När blöjan varit torr länge i sträck så kan du ju ta bort den.
  • Stjärnfall76
    DetVackrasteSomFinns skrev 2012-02-07 13:45:14 följande:
    Men sätter jag på nattblöja så är jag rädd att det ska kännas som ett misslyckande för honom.

När han haft blöja så är dom verkligen tokfulla! Så han kanske helt enkelt inte är redo?
    Torr inte han känner det som ett misslyckande om inte du visar honom att det är det.

Vi sa till dottern att hon hade "busigt kiss" för att ta pressen från henne. Och då ville hon själv ha blöja, vilket underlättade för oss alla.
Svar på tråden Kiss i sängen och ha det bra?