• Stjärnfall76

Kunskapsskolan

Jag har läst lite om Kunskapsskolan och varit på infomötet. Jag tycker det låter fantastiskt bra, med egna mål och lärare som kollar av dagligen eller per vecka att målen genomförts. Den vanliga skolan bromsar ju gärna barn, och vi känner att vår son blir bromsad där han är duktigt och samtidigt inte puchad där han behöver.

Ni som har era barn i Kunskapsskolan, hur tycker ni att det fungerar?

• Svar på tråden Kunskapsskolan
  • KunskapsCecilia

Hej!
    Jag har inte barn i Kunskapsskolan - ännu ska jag säga, sonen börjar i höst. Och jag jobbar dessutom där så jag tror inte att det är min åsikt du frågar efter egentligen!

Men i väntan på andra inlägg så kan jag tipsa dig om att läsa den här artikeln http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/ruben-fick-baklaxa-trots-att-han-ar-mattesnille_6529928.svd från Svenska Dagbladet. Nu är den här killen väldigt speciell och inte alls representativ för de ca 7 500 elever som just nu går i någon av våra grundskolor. Men hans historia visar ändå på den möjlighet som Kunskapsskolans arbetssätt erbjuder elever. Att kunna gå framåt i den takt som passar eleven. Och det oavsett om det är ett snabbare eller ett långsammare tempo man efterfrågar.

• caliningrad

Jag vet inte hur skolan ar konkret men tycker att konceptet verkar det bra, men kraver att man kan arbeta individuellt, vilket ar svart for de flesta barnen.

Det verkar likt den japanska Kumon pedagogiken som bygger pa att man aldrig kan gora fel eftersom man utgar fran ens nuvarande niva och gar till nasta nar man ar 100% klar men den foregaende och stegen mellan nivaerna ar sma.

Man jamfor sig aldrig med andra utan bara med sig sjalv, vilket ar ocksa sunt. 

• Stjärnfall76
    caliningrad skrev 2012-02-09 08:23:56 följande:
    Jag vet inte hur skolan ar konkret men tycker att konceptet verkar det bra, men kraver att man kan arbeta individuellt, vilket ar svart for de flesta barnen.

Det verkar likt den japanska Kumon pedagogiken som bygger pa att man aldrig kan gora fel eftersom man utgar fran ens nuvarande niva och gar till nasta nar man ar 100% klar men den foregaende och stegen mellan nivaerna ar sma.

Man jamfor sig aldrig med andra utan bara med sig sjalv, vilket ar ocksa sunt. 
    Det skulle vara ganska styrt eftersom han bara ska börja 4an, så för 4an och 5an skulle det vara mer styrning. Sedan var det mycket samtal med sin mentor så att man verkligen genomförde sina uppsatta mål, och mycket föräldrakontakt vilket jag bgillar då jag vill vara involverad i mina barns skolgång och lärande. (Som det är nu så har jag ingen aning om vad de sysslar med i skolan, då läxan är stående, bara ma och sv läxa, och extremt lite, ca 30 minuter per VECKA. Barnen blir ju understimulerade....

På mötet menade de att barnen lärde sig att arbeta självständigt då det var ett krav på dem... så jag tror de lär sig. De har störst andel behöriga barn i kommunen, till gymnasiet alltså.
  • KillBill

Jag har en son som går i Kunskapsskolan sedan i höstas (går i 6:an). Sonen tycker att det fungerar bra och trivs. Jag tycker att det fungerar dåligt. 

Skälet till att vi valde Kunskapsskolan var att många kompisar skulle börja där och att vi var på ett informationsmöte där jag blev såld på konceptet. Barnen skulle jobba med egna mål och att lärarna varje vecka skulle kontrollera att målen genomförts. Dessutom skulle jag som förälder själv kunna gå in på skolan webb och följa min sons utveckling och själv ta del av lärarnas kommentarer. Det lär bra i teorin men fungerar dåligt i praktiken.

Det som är bra är att eleverna jobbar så konsekvent med att sätta upp/arbeta mot fastställda mål. Det som är dåligt är att skolan inte hinner dokumentera hur eleverna hur det går för eleverna. Detta innebär att jag som förälder i princip har noll koll på hur det går i skolan.

Det finns en kontaktbok som varje vecka innehåller några kommentarer om hur det har gått under veckan men det är så kortfattat att man inte får ut något av informationen. På skolans webb där jag skulle kunna ta del av alla lärarnas kommentarer är det likadant. Oftast består kommentaren bara av ett betyg (A-E). Nästan aldrig finns det några konstruktiva kommentarer.

Jag var på ett utvecklingssamtal för ett tag sedan. 80 % av tiden ägnades åt att min son skulle rabbla vad han hade för terminsmål, vilka moment han måste hinna med för att nå terminsmålen och slutligen vilka mål han vill uppnå i årskurs 9. Jag och min son fick väldigt lite information från lärare och mentor på hur de tycker att det går i deras ämnen för min son.  

Jag är också bekymrad över att min son aldrig har med sig några läxor hem. Jag har tagit upp det här med läxor på ett föräldramöte och på utvecklingssamtalet men skolans uppfattning verkar vara att hinner man med uppgifterna (målen) i skolan så behöver/ska man inte ta med sig läxor hem.

Sedan ska man veta att på Kunskapsskolan så finns i princip inga skolböcker utan det mesta undervisningsmaterialet har eleverna tillgängligt på datorer. Många uppgifter/övningar  är upplagda som spel (hänga gubbe etc.). Det gör att jag stundom upplever skolan mer som lek än allvar.

Jag vet inte om mitt missnöje beror på att min son har fått dåliga pedagoger eller på att han hamnat på en dålig skola eller om det beror på att jag är omodern. Det skulle vara väldigt intressant att höra vad andra föräldrar med elever på Kunskapsskolan tycker.

• Stjärnfall76

Killbill

Blir lite nyfiken på i vilken stad din son går... antar att det fungerar olika bra i olika skolor.

På mötet jag var nu så träffade jag en gammal bekant som skulle sätta sin ybgre son där, hennes äldste gick där och hon hade inget att klaga på och menade att han utvecklats jättemycket jämfört med sina gamla klasskompisar....

Konceptet är bra tycker jag, men man undrar ju när man läser inlägg som ditt. Fungerar det i verkligenheten.

• katalysator

Jag gick på Kunskapsskolan både på högstadiet och gymnasiet, och det är en fantastiskt förberedelse för både vidare studier och arbetsliv. Både pedagogiken och skolan är fantastisk! Om jag varit säker på att få jobb just där så hade jag utbildat mig till lärare, så bra trivdes jag.

Den enda nackdelen med skolan var att mindre studiemotiverade elever fick väldigt fria tyglar och stökade runt en massa... Det skapade en jobbig arbetsmiljö, då vi hade ett grabbgäng i klassen som mest spelade datorspel eller röjde runt och jagade varandra i korridoren.

• Lyckomamman

Min man har nyligen börjat jobba på Kunskapsskolan (högstadium) och är mycket imponerad av hur väl det fungerar. Kan säga att han jobbat på ett relativt stort antal både kommunala och friskolor av mycket varierande kvalitet.

Att Kunskapsskolans koncept kräver en hel del av både elever och föräldrar instämmer han i, passar helt klart bäst för studiemotiverade elever med en viss mognad.

Förmodligen varierar det mellan olika orter beroende på skolans ledning. Denna skola ligger inte i Stockholm.     

• trolltjejen

Killbill.När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på ett program från uppdrag granskning för en tid sedan. Jag tror det var kunskapsskolan de pratade om. I alla fall var det en friskola där eleverna hade mycket eget ansvar som några andra också skriver här.

Detta var en gymnasieskola där eleverna hade väldigt mycket tid för självsstudier. Flera av eleverans sa att de satt flera timmar om dagen och spelade dataspel. Ingen lärare kollade vad de gjorde. Uppenbarligen är detta inget för elever som inte själva tar mycket stort ansvar och är mycket studiemotiverade. Men för sådana elever går det antagligen bra oavsett vilken skola de går i.

Man undrar ju hur mycket pengar de sparar på alla lärarlösa lektioner. Man kan ju låta elever ta ansvar och planera mål, men att det ska finnas en lärare där som stöd när det behövs.     

• Majbarnen

Vi står nu i valet och kvalet att låta vår 14-åring börja år 8 i Kunskapsskolan som öppnar här till hösten, men det är såå svårt att ta beslutet!
    Det låter ju fantastiskt på deras hemsida, men så är det ju med all reklam   Var även på informationsmöte och det lät som att det var hög personaltäthet och till stor del lärarledda lektioner, till skillnad mot vad många skrivit i denna tråd och här: www.familjeliv.se/Forum-3-281/m62674895.html

Det är svårt när det är en skola som ska öppna, man har ju ingen möjlighet att besöka och se hur just DE arbetar där i förväg, se vilken mentalitet och stämning som råder på skolan.
    Fördelen är ju att alla är nya och skapar helt nya grupper och gemensamma erfarenheter.

Tror som sagt att det beror till stor del på hur personalen på respektive skola jobbar, så är det väl även i den "vanliga" skolan.

Jaja, vi får tänka vidare, men är glad om fler vill dela med sig av sina erfarenheter av Kunskapsskolan
    Speciellt om någon har barn som går/gått där men som det inte gått bra för i kommunala skolan... Hur gick det sedan i Kunskapsskolan undrar jag som har en omotiverad och skoltrött 14-åring som tycker att det är öken att gå i skolan :-/

• katalysator

Majbarnen: Jag rekommenderar VARMT Kunskapsskolan (som sagt ovan i tråden) men jag skulle tyvärr vara skeptisk till att börja så sent som i åk 8, speciellt när skolan är nystartad. Det innebär att det kommer vara en inkörsfas inte bara för eleverna utan även för alla nya lärare, och att kastas in i ett helt nytt arbetssätt och en ny pedagogik samma år som betygshetsen drar igång för eleverna (i vilken skola som helst) tror jag är en dålig kombo. Man bör nog börja senast i åk 7 för att Kunskapsskolan ska fungera bra.

• Majbarnen

Tack Katalysator för svaret
    Ja, gudarna ska veta att vi vacklar fram och tillbaka...
    I dagsläget kommer han inte få godkänt i kärnämnena Så vi vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa honom att få en nystart.

• katalysator

När jag gick på Kunskapsskolan (förvisso 10 år sedan) så erbjöds alla elever som inte var godkända i kärnämnena i åk 9 att helt enkelt fortsätta ett 10:e skolår. De fortsatte bara med precis samma arbete som innan, ingen särklass eller så, de fick bara ett extra år på sig. Det är kanske inte jättekul att behöva göra det, men OM det skiter sig för honom så kanske den möjligheten är bättre där än vad den är i den kommunala skolan. 

Svar på tråden Kunskapsskolan