caliningrad skrev 2012-02-09 08:23:56 följande:
Jag vet inte hur skolan ar konkret men tycker att konceptet verkar det bra, men kraver att man kan arbeta individuellt, vilket ar svart for de flesta barnen.
Det verkar likt den japanska Kumon pedagogiken som bygger pa att man aldrig kan gora fel eftersom man utgar fran ens nuvarande niva och gar till nasta nar man ar 100% klar men den foregaende och stegen mellan nivaerna ar sma.
Man jamfor sig aldrig med andra utan bara med sig sjalv, vilket ar ocksa sunt.
Det skulle vara ganska styrt eftersom han bara ska börja 4an, så för 4an och 5an skulle det vara mer styrning. Sedan var det mycket samtal med sin mentor så att man verkligen genomförde sina uppsatta mål, och mycket föräldrakontakt vilket jag bgillar då jag vill vara involverad i mina barns skolgång och lärande. (Som det är nu så har jag ingen aning om vad de sysslar med i skolan, då läxan är stående, bara ma och sv läxa, och extremt lite, ca 30 minuter per VECKA. Barnen blir ju understimulerade....
På mötet menade de att barnen lärde sig att arbeta självständigt då det var ett krav på dem... så jag tror de lär sig. De har störst andel behöriga barn i kommunen, till gymnasiet alltså.