Tow2Mater skrev 2012-02-08 17:03:14 följande:
Men vad är så svårt att förstå med det; man kanske tycker det räcker bra att träffa barnet innan och efter jobbet och under helger och sjukdagar och klämdagar och semestrar, egentligen jobbar man ju inte så himla mycket om man ser det över ett helt år. Man kanske värderar andra saker också, och det kan vara jobbigt att vara hemma med en liten - vuxenkontakten man får via jobbet blir lidande för många. Oppna fsk passar inte alla. En fd jobbarkompis tyckte det var nerverande att umgås med andra mammalediga vars hela värld tycktes cirkulera runt och falla sammman med ett barnvagnshjul som gått sönder. För att inte tala om ifall man måste vända på slantarna för att få det att gå runt - det blir jobbigt i längden.
Själv jobbade jag efter ca 2 månader av olika anledningar, så jag vet inte hur folk klarar av att vara hemma ett helt år eller mera, jag har inte provat. Vi är olika som individer helt enkelt. En hel del som jobbar uttrycker ju att "det är som semester att vara på jobbet då man har barn", så det är val inte svårt att förstå att en del inte vill vara hemma länge med barn - det kan vara jobbigt. Dessutom kan det ju handla om ekonomi, man tjänar bättre om man jobbar.
Jag TYCKER att det är svårt att förstå. Och det står jag för. Jag utgår ju från mina känslor och hur jag ville ha det. Vet att vi alla är olika. Men på nåt sätt så känns det som om det är fler mammor idag som hellre jobbar än är hemma än vad det var för 10 år sen. Karriären för många har blivit så viktigt att många..( enligt mig) skyndar sig tillbaka till jobbet tidigare än vad de kanske måste..
Och som sagt så tycker jag att det är självklart att man gör som man själv tycker är bäst. och att pappan ska vara lika mycket delaktig. Dock kommer jag aldrig kunna hålla med om att det är trevligare att jobba än va hemma. Jag skaffade ju barn för att jag ville va med dem och var införstådd med att det inte är en dans på rosor. Så varje vaken natt, varje nerbajsad blöja, nerspydd tröja och konstant amning är för mig är 100 ggr bättre än att jobba..det kommer jag ju kunna göra resten av livet när barnen är stora.