• Es Mamma

    Hur mycket ska jag ta betalt för en bröllopsfotografering?

    En bekant till mig vill att jag ska fota deras bröllop i sommar och hon undrar såklart hur mycket jag vill ha betalt. Vad är rimligt? Jag är amatör, men hon har frågat mig eftersom hon anser att jag är duktig. Jag kommer inte fota hela dagen utan troligtvis under någon timma på något passande ställe. Jag kommer även redigera efteråt. Vad anser ni är ett rimligt pris?

  • Svar på tråden Hur mycket ska jag ta betalt för en bröllopsfotografering?
  • Sale

    Jag har en kompis/arbetskamrat som ska fota på mitt bröllop. Det handlar om cirka 2 timmar allt som allt (väldigt litet bröllop). Jag frågade vad hon ville ha men hon ville inte ha någon ersättning. Dock kommer jag självklart se till att hon får något i ersättning, skulle gissa på runt 1000 kr.

    Jag har kollat med "riktiga" fotografer och det billigaste jag hittat för samma upplägg är 3000 kr + att alla vill ha sitt namn på bilderna. Snittet låg på cirka 4500 kr. Av någon anledning får man ett grymt påslag så fort det nämns bröllop....

    Hade en annan kompis (amatör) som fotograferade en begravning, cirka en timme (kyrkan + kaffet). Hon fick 500 kr och tågbiljett.

    Vet inte riktigt om detta hjälper dig men hoppas att det hjälpte lite i alla fall.

  • Scream2

    Att få fota ett bröllop är en "ynnest" tycker jag Så jag gör det gratis! MEN det är en massa jobb, om det bara är roligt att fota ska ju bilderna redigeras och sånt tar tid.

    Så ta du 1000 kr men med KRAVET att du få använda bilderna i en portfolio. Och lova inte 50 bilder utan säg att du lovar att redigera minst 20 och kanske att du fixar iordning en fotobok eller så. 

    Har du aldrig fotat på uppdrag förut tycker jag det ovan är högst rimligt, spec om du inte heller har F-skattsedel.     

  • Es Mamma

    Tack för era svar! Jag hade också tänkt ca 1000 kr, och då är det inräknat att jag utser en lämplig plats, fotar (ca 1-2 timmar) och sedan redigerar (vilket ju tar mkt tid). Hade det varit en vän hade jag absolut gjort det gratis eftersom det är lärande för mig också, men hon är bara en bekant. Jag bet dock sedan tidigare att hon är en snål typ, så jag frågade vad hon hade tänkt sig och hon svarade 400-500 kr inräknat bensin. Jag föreslog då 800 kr, för jag vet att han tjänar ca 25tusen i månaden och har en hel del undansparat. Då skulle de prata om det och återkomma "för det är ju nästan 1000 kr!" Hm..

  • Sale

    Som sagt, alternativet med en yrkesman är minst  5000 kr (för jag antar att de vill ha lite mer än vad jag ville). I mitt "billigaste" pris (3000 kr) ingick 5 redigerade bilder, alla digitalt och om jag inte minns fel så skulle vi få betala extra för att få de framkallade till en ganska mycket högre kostnad än om man skickar efter de på internet.

    Om du gör en fotobok tycker jag att du kan kräva ersättning för materialet så att det inte ska dras från din ersättning.

    För övrigt kan jag tycka att hon verkar lite snål. Hade jag fått ett erbjudande att fota mitt bröllop för 1000 kr hade jag sagt välkommen.... Men hon kanske inte är medveten om vad det kostar?!

    Lycka till!

  • jantingstrom

    det där med överpiser på bröllop är oftas inte överpriser om man räknar lite på tid och utrustning en serös fotograf har.

    på bröllppp har man minst 2 kameror med sig, skulle en kamera gå sönder är det svårt att förklara för brudparet att kameran gått sönder och att man inte kan leverera de bilder man har avtalat.

    dessutom så har man ljusstarka obketiv för att kunna jobba utan blixt i ex kyrkan som ofta är mörka

    Bröllop är en engångshändelse, man kan inte göra om fotograferingen nästa vecka sm man kan med ex barnfoto.

    det är planering innan, reka fotoplatser, träffa brudparet, redigering av bilder efteråt.

    så räknar man 4 timmars fotografering på plats    så är det 10-15 timmars totalt arbete samt kostnader för utrustning.

    är man amatör har man givetvis oftast inte möjlighet till utrustnings biten , men se till att brudparet är medvetna om det så att ni kan leva upp till förväntningarna.

    nu till prissättnignen, den är givetvis individuell på vadm an själv vill ha samt vad brudparet vill lägga, men är det vänner till mig så fotar jag dom gratis. sedan brukan man få någonting som tack oftast ändå, men jag begär inte någonting.dock så får dom betala framkallning av bilderna

        


  • mikipiki

    Jag ska också få fota ett bröllop i sommar och funderade precis som du på hur mycket man skulle ta betalt eftersom dom envisades. Jag ska vara med hela dagen, från början till slut. Vi kom iallafall fram till 500kr och det känns helt okej för mig. Jag vet ju inte hur resultatet kommer att bli alls eftersom jag aldrig har fotat ett bröllop förut :)

  • jantingstrom
    mikipiki skrev 2012-03-30 09:39:35 följande:
    Jag ska också få fota ett bröllop i sommar och funderade precis som du på hur mycket man skulle ta betalt eftersom dom envisades. Jag ska vara med hela dagen, från början till slut. Vi kom iallafall fram till 500kr och det känns helt okej för mig. Jag vet ju inte hur resultatet kommer att bli alls eftersom jag aldrig har fotat ett bröllop förut :)
    Jag tycker 500kr är lite lite med tanke på att det är en heldag. 

    kommer du vara gäst på bröllopet eller bara fota ? 
  • Cacan2

    Hej!

    Jag ska oxå fota en kompis barns bröllop i sommar. Ska vara med hela dagen(från morgon till kvällen). Jag är inte bjuden som gäst. Dom vet att jag fotar mycket (amatör) och lämnat info att jag kan inte lämna någon som helat garantier på bra bilder. De är inte första gången jag fotar sådant evenemang, och nu vill dom veta vad jag ska ha betalt. Någon som kan ge tips/pris förslag?

  • Thotis90

    Jag fotograferade mina första bröllop förra sommaren (2 st), båda på 3 timmar vardera. Jag tog 3000 kr för det och då ingick 90 st digitala fotografier i låg- och högupplöst format. Idag är mina priser högre.


    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Hur mycket ska jag ta betalt för en bröllopsfotografering?