• Es Mamma

    Hur mycket ska jag ta betalt för en bröllopsfotografering?

    En bekant till mig vill att jag ska fota deras bröllop i sommar och hon undrar såklart hur mycket jag vill ha betalt. Vad är rimligt? Jag är amatör, men hon har frågat mig eftersom hon anser att jag är duktig. Jag kommer inte fota hela dagen utan troligtvis under någon timma på något passande ställe. Jag kommer även redigera efteråt. Vad anser ni är ett rimligt pris?

  • Svar på tråden Hur mycket ska jag ta betalt för en bröllopsfotografering?
  • Sale

    Jag har en kompis/arbetskamrat som ska fota på mitt bröllop. Det handlar om cirka 2 timmar allt som allt (väldigt litet bröllop). Jag frågade vad hon ville ha men hon ville inte ha någon ersättning. Dock kommer jag självklart se till att hon får något i ersättning, skulle gissa på runt 1000 kr.

    Jag har kollat med "riktiga" fotografer och det billigaste jag hittat för samma upplägg är 3000 kr + att alla vill ha sitt namn på bilderna. Snittet låg på cirka 4500 kr. Av någon anledning får man ett grymt påslag så fort det nämns bröllop....

    Hade en annan kompis (amatör) som fotograferade en begravning, cirka en timme (kyrkan + kaffet). Hon fick 500 kr och tågbiljett.

    Vet inte riktigt om detta hjälper dig men hoppas att det hjälpte lite i alla fall.

  • Scream2

    Att få fota ett bröllop är en "ynnest" tycker jag Så jag gör det gratis! MEN det är en massa jobb, om det bara är roligt att fota ska ju bilderna redigeras och sånt tar tid.

    Så ta du 1000 kr men med KRAVET att du få använda bilderna i en portfolio. Och lova inte 50 bilder utan säg att du lovar att redigera minst 20 och kanske att du fixar iordning en fotobok eller så. 

    Har du aldrig fotat på uppdrag förut tycker jag det ovan är högst rimligt, spec om du inte heller har F-skattsedel.     

  • Es Mamma