• Analoga

7-åringar 4 timmar på Isstadion!?

Dotterns klass, 1:an, + några klasser till från skolan, ska på friluftsdag till kommunens Isstadion. De ska vara där i 4 timmar och i mina öron låter det förskräckligt länge!!

Vi brukar vara där och åka ibland och efter en timme är hon nöjd och lite ont i fötterna. Fattar fan inte varför de ska vara där så himla länge!?  Men det lär ju inte hjälpa att jag klagar.

Vad tycker ni?    

• Svar på tråden 7-åringar 4 timmar på Isstadion!?
  • Analoga
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-02-04 23:22:04 följande:
    Min son är 7 år och han tränar hockey 2 timmar en dag i veckan och hade han fått välja så skulle han kunna åka 2 timmar, äta en hamburgare och åka ett par timmar till sen utan problem.

Det finns säkerligen ett alternativ för de barn som inte vill åka hela tiden och 4 timmar är kanske inkl. resetiden?   
    Nope. Inklusive restiden blir allt som allt 5½ timme....
  • Analoga
    carita skrev 2012-02-04 23:19:07 följande:
    Fråga pedagogerna hur dagen ser - eller följ med!!

Jag skulle inte orka vara där så länge. Åker inte skridskor själv och för mig räcker den knappa timma vi brukar vara där gott och väl så det räcker o blir över.
  • momster

Tycker inte 4 timmar låter så mycket. Speciellt inte om de ska äta lunch och grejer emellan. Vi brukar vara i ishallen hela dagarna på sport lovet.

• Coyote

Äh, fyra timmar är väl inte så mycket? Och det är knappast så att man tvingar alla barn att ständigt vara på isen i fyra timmar. Sen ska ungarna få på sig skridskorna, hjälmar, och de flesta behöver hjälp med det, så du kan vara lugn. Om din dotter inte orkar så får hon väl sitta och vila, jag förstår inte problemet riktigt?

• carita

Vinterdag, friluftsdag, utedag.... på min dotters skola får de välja på pulkaåkning el slalom å det är inga problem att det är fyra timmar eller mer!
    Förra året valde man på pulkaåkning eller skridskor, tror att de hade fem timmar i ishallen fast då åt de lunch, tipspromenad, tränade lite tillsammans, å så fri åkning, fika - inga problem!!

• Erkens mamma

Jo men när de kommer till isstadion så ska de på med alla skridskor och hyra till dem som inga har med sig. Lär ju ta minst 30 minuter...
    Sedan åker de kanske 60 minuter.
    Dags att äta matsäck innan alla har plockat fram sin matsäck och fått i sig den så lär det ta 45 minuter.
    Och så ut på isen igen i 60 minuter..
    och sedan ska alla barnen ta av sig skridskor lämna tillbaka sånt som är hyrt, packa ihop sina grejer och hitta alla prylarna igen säkert 30 minuter fixande.

Att de har 60 minuter istid betyder ju inte att de måste åka hela den tiden. De kan ju vila sig på bänken en stund -kanske behöver de gå på toa och så ska skridskorna av och på...

Men det som främst skiljer det åt mot när ni är själva i ishallen är ju att det är en massa kompisar där som åker. De kan hitta på lekar och busa på isen tillsammans.

Jag tycker att det låter som att skolan gör en riktig ansträngning för att få till mer fysisk aktivitet och att barnen ska ha kul.

• Gurkan

Häromveckan stod "mina" sexåringar tre timmar på isen.
    vi hade lite organiserade lekar på skridskor, en del friåk och de hade möjlighet att sätta sig på en bänk med liggunderlag om de ville vila en stund men väldigt få valde att göra det. En del som var nybörjar på skridskor åkte under alla tre timmar. Eller stapplade sig fram. De hade underbart roligt och hade gärna åkt mer men det var dags att bryta. 

• Analoga
    Erkens mamma skrev 2012-02-05 15:20:35 följande:
    Jo men när de kommer till isstadion så ska de på med alla skridskor och hyra till dem som inga har med sig. Lär ju ta minst 30 minuter...
    Sedan åker de kanske 60 minuter.
    Dags att äta matsäck innan alla har plockat fram sin matsäck och fått i sig den så lär det ta 45 minuter.
    Och så ut på isen igen i 60 minuter..
    och sedan ska alla barnen ta av sig skridskor lämna tillbaka sånt som är hyrt, packa ihop sina grejer och hitta alla prylarna igen säkert 30 minuter fixande.

Att de har 60 minuter istid betyder ju inte att de måste åka hela den tiden. De kan ju vila sig på bänken en stund -kanske behöver de gå på toa och så ska skridskorna av och på...

Men det som främst skiljer det åt mot när ni är själva i ishallen är ju att det är en massa kompisar där som åker. De kan hitta på lekar och busa på isen tillsammans.

Jag tycker att det låter som att skolan gör en riktig ansträngning för att få till mer fysisk aktivitet och att barnen ska ha kul.
    Ju mer jag läser era svar desto mer förstår jag att ni har rätt   Visst blir det en helt annan sak att följa med alla kompisarna, och de ska ju dels äta medhavd matsäck och dels äta hamburgare till lunch som skolan bjuder på; så allt som allt är nog inte 4 timmar så himla mycket....och visst är det bra att skolan hittar på roliga saker med barnen :)
  • Stoltamamman

Jag hade varit jätteglad om mina barn var ute en hel dag! Fyra timmar om man räknar med att alla barn ska få på skridskor, fika, äta lunch osv reagerar inte jag på. Jo snarare då att jag blir glad. Är ofta ute med mina barn hela dagarna när jag är ledig. Det går inte heller jämföra att åka iväg med ett barn tidsmässig, allt tar mycket längre tid när man åker med en hel klass.

• Dr Mupp

Våra barn ska också vara borta ca 4 timmar exkl. restid, tror det är ganska lagom.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • AW76

Jag är tämligen säker på att lärarna är kapabla till att anordna en friluftsdag så att den blir trevlig, faktiskt! Dessutom kanske det inte är hugget i sten att de måste vara där i 4 timmar? Om alla barn är trötta efter 3 timmar så kanske det kan tänkas att de börjar packa ihop så smått?

Snälla var lite mer öppensinnad.. Fattar inte hur man kan klaga innan dagen ens har varit? (Ja, du låter gnällig). 

• Analoga
    AW76 skrev 2012-02-09 17:31:59 följande:
    Jag är tämligen säker på att lärarna är kapabla till att anordna en friluftsdag så att den blir trevlig, faktiskt! Dessutom kanske det inte är hugget i sten att de måste vara där i 4 timmar? Om alla barn är trötta efter 3 timmar så kanske det kan tänkas att de börjar packa ihop så smått?

Snälla var lite mer öppensinnad.. Fattar inte hur man kan klaga innan dagen ens har varit? (Ja, du låter gnällig). 

Jag är inte gnällig...jag var orolig när jag skrev inlägget. Orolig att min dotter skulle tycka det var för länge, för det låter länge i mina öron med 4 timmar på isstadion.

men sedan om du läser inlägg nr 19 så ser du kanske att jag ändrat uppfattning...?? ...(på tal om gnällig...) 
  • neelliee

Tycker att:

1. Det är in så förfärligt länge om man ska äta matsäck, kanske leka någon lek och så kanske de lägger in lite extratid om man skulle missa bussen på vägen dit eller hem eller så. De kanske bara är på isstadion 3,5 timme. 

2. Du ska tagga ner. Skolpersonalen är sannolikt erfarna och vet vad de gör. De har säkert varit där förr, de känner sina elever och vill knappast ha ledsna och gnälliga barn på utflykt. Släpp irritationen, låt skolpersonalen göra sitt jobb!   

• neelliee
    Analoga skrev 2012-02-09 23:47:46 följande:

Jag är inte gnällig...jag var orolig när jag skrev inlägget. Orolig att min dotter skulle tycka det var för länge, för det låter länge i mina öron med 4 timmar på isstadion.

men sedan om du läser inlägg nr 19 så ser du kanske att jag ändrat uppfattning...?? ...(på tal om gnällig...) 

Det är bra att man kan ändra sig! Men det är också bra att tänka till INNAN, inte tro det värsta automatiskt.
  • Analoga
    neelliee skrev 2012-02-10 06:16:30 följande:

Det är bra att man kan ändra sig! Men det är också bra att tänka till INNAN, inte tro det värsta automatiskt.

Jo men man känner ju sitt barn bäst, eller hur?   Men okey, hon är trött efter en timme med bara oss, men med klassen skulle nog tröttheten komma efter de kommit hem   Men tyvärr, tyvärr blev hon sjuk, så det bidde inget...
Svar på tråden 7-åringar 4 timmar på Isstadion!?