• HelenaH

fick en liten pojke igår kväll genom kejsarsnitt, o ligger här o oroar mig!!

Godmoorgon (eller godnatt kanske?) Hade sedan i helgen haft jätteont i magen, ett problem jag haft till o från under hela graviditeten. Fick åka in till förlossningen i tis e.m för bedömning o blev sen inlagd, jade så ont så fick morfin o grejer. LÄkarna kunde inte exakt säga vad dessa grymma smärtor berodde på, men anade att det kunde bero på sammanväxning i mitt förra snitt (vår dotter kom också med snitt, fast på BF) och igår tyckte läkarn att det va omänskligt att jag skulle ligga med såna smärtor mer o rekommenderade kejsarsnitt redan igår e.m!! Då blev det full fart kan jag lova, vi va ju tvugna o fixa barnvakt till dottern o så med! Iallafall; jag blev hyperstressad av all sjukvårdspersonal, o t.o.m min man som har ganska mkt överseende med folk fick ryta till på 2 av barnmorskorna o sa ''nu får ni fan lugna ner er, både jag o min fru blir ju skitnervösa när ni håller på så!'' Till slut va vi i operationssalen. Vår pojke Liam, född i v 36+1, vägde 3,3 kg o va 50,5 cm lång, och det är väl inte så litet va? Har så dålig koll på det där med ''normalvikt''. Först skrek han till o började andas på ganska bra själv, men sen blev han stånkig i andningen så han har fått ligga i kuvös nu under natten. barnläkarn som va inne o förklarade jättebra för oss, att han behövse lite övertrycksandning (tror jag det kallas o är tydligen inget ovanligt) o sa att dom skulle röntga lungorna för o se hur dom ser ut o det gör mig sååå nervös! Vi har haft mkt otur i familjen den senaste tiden, så stressar väl upp mig extrfa mkt att det ska va nåtf allvarligt fel på vår lilla skatt. Det va nåt infektionsprov också som vissade på lite höga värden men de skulle iaf ge honom antibiotika inatt för det... och jag har legat o känt mig skyldig eftersom jag inte kunde ''härda ut'' några veckir till så han hade fått mogna, känns som allt är mitt fel, men läkarn som öppnade magen sa: ''0ed tanke på vilka grymma sammanväxningar du har i magen va det tur att vi snittade

• Svar på tråden fick en liten pojke igår kväll genom kejsarsnitt, o ligger här o oroar mig!!
  • Hultis

Men det var inte morfinet som gjorde att han blev tagen då? Det är ju jättevanligt att de barnen med mammor som fårr morfin har tugnt att andas/svårt att andas på egen hand.

• HelenaH

...får fortsätta skriva här, mobilen krånglade! Jo, läkarnn sa att med tanke på vilka grymmma sammanväxningar jag hade i magen så va det tur de snittade mig nu, annars hade jag fått ÄNNU mer ont, men hade i vilket fall som heslt blivit avrådd från att försöka fföda naturligt (7ilket jag hade tänkt försöka göra): min man ligger i sängen bredvid o sover som en stock. Alla har tjatat på mig att jag måste försöka sova o hämta kraft, men oroar mig för vår sons andning, va lungröntgen ska visa samt om antibiotikan har nån effekt. Snälla ni; va har ni för erfarenheter av sånt här???! Någon som känner igen sig? Tar gärna helst emot berättelser med en trevlig utgång på, för känns som jag bara fått höra om allt som kan gå fel, så skulle behöva liteposi tiv info med så man kan få lite hopp tillbaka. förlåt att detta blev långt, va bara tvungen o skriva av mig lite iri... kram o tack på förhand!

• Höstvind

Har inga tips eller råd att komma med, ville bara önska stort GRATTIS till er lilla son Liam! Och skuldbelägg inte dig själv för att han kom ut när han gjorde. Han kommer klara sig fint tror jag! Han var ju så gott som färdigbakad! Min kusins dotter är född i vecka 26 och är idag en pigg och kry liten tjej på snart ett år! Lycka till och kram på dig!

• xXMaLoXx

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag har bekanta som fått prematura barn...även födda ganska långt innan 36+1. Det är inget ovanligt att barn som föds tidigt behöver lite hjälp med andning, det är heller inget ovanligt att det sker när de är förlösta med kejsarsnitt. Läkarna vet vad de ska göra, för det är inte första gången.

Istället för att skuldbelägga dig för att han föddes för tidigt, så vänd på det. Se det som att du nu faktiskt har gett honom de bästa förutsättningarna till en bra start. Hade du fortsatt graviditeten med de smärtor du hade, så hade det inte påverkat graviditeten på ett positivt sätt. Eran pärla föddes dessutom nära datum för fullgången, så han behöver nog bara en liten extra puff i baken för att komma igång.

Jag skulle anta att lungröntgen os v är ren rutin, när  barnet har haft det lite tungt med andningen. Jag tycker att du ska försöka slappna av och sova lite, det kommer du att behöva för det blir en massa njuta bebis framöver :)

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Alisa

Jag vill börja med att gratulera till bebisen!  Hjärta Skål

Jag tänker spontant vad bra att han fick ligga så länge som 36+1    En till vecka så hade han inte räknats som prematur, dottern kom vid 37 fulla veckor och kom hem efter två dagar. 
    Sonen föddes 32+6 och med honom fick vi stanna längre. Han hade en del andningsuppehåll men sköterskorna och läkarna sa att det var inte ovanligt. De verkar ha bra koll på tidigare födda. Kan då tillägga att vi fick all information om hans mående, vilket också du kommer att få.  

Jag tror också att lungröntgen var för att utesluta t.ex. kvarvarande vätska i lungorna, han kanske bara blev lite matt vid förlossningen. Jag har läst att den sammanpressning av kroppen som vaginalt födda barn får hjälper till att pressa ut all vätska ur lungorna, barn som föds med ks pressas inte samman på samma sätt och då kan lite fostervätska vara kvar. Kan tänka mig att röntgen då är rutin. 

• skruttarnas mamma

Grattis till pojken! han är perfekt i storlek =) 
    angående andning så är det väldigt vanligt att prematurer får ligga i kuvös, lungorna är inte fullt utvecklade före vecka 38. Ta några djupa andetag och gå och sätt dig hos din son, se hur fin han är och försök se det positiva i att du lyckades vara gravid så länge!! {#emotions_dlg.flower}
    röntgen och infektionsprover låter otäckt men han är såpass stor så du ska se att allt ordnar sig!
    kram kram  

• Snos

Hej. Jag jobbar på neo. Det är helt normalt att ett barn född i vecka 36 behöver lite andningsstöd. Även barn som är födda senare och till och med är fullgångna kan behöva hjälp. Detta betyder inte att han måste vara dålig utan behöver bara en liten puff för att komma igång. Kejsarsnitt gör ju också att barnen ibland behöver lite hjälp eftersom det "naturliga" trycket inte pressat på lungorna.

Lungröntgen görs på alla barn på neonatalen. Som de andra sa... en rutin

Grattis till din pojke och försök njuta trots att det blev lite dramatiskt. Du är den bästa mamman till honom och du ska absolut inte känna någon skuld i detta. 

Lycka till med allt. 

Svar på tråden fick en liten pojke igår kväll genom kejsarsnitt, o ligger här o oroar mig!!